شهر خبر

چراغ سبز خطرناک به ناتو/ چرا جنگ اوکراین برای لهستان حساس است؟

چراغ سبز خطرناک به ناتو/ چرا جنگ اوکراین برای لهستان حساس است؟

آندژی دودا رئیس جمهوری لهستان اعلام کرد که کشورش آماده است در صورتی که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قصد داشته باشد مناطق شرقی خود با مرز روسیه را تقویت کند، سلاح‌های هسته‌ای این ائتلاف نظامی را در خاک خود مستقر کند.

به گزارش خبرآنلاین آندژی دودا رئیس جمهوری لهستان اعلام کرد که کشورش آماده است در صورتی که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قصد داشته باشد مناطق شرقی خود با مرز روسیه را تقویت کند، سلاح‌های هسته‌ای این ائتلاف نظامی را در خاک خود مستقر کند.

دودا همچنین به تازگی در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز مدعی شده است که روسیه ممکن است پس از شکست اوکراین، به دیگر کشورهای اروپایی و حتی اعضای ناتو حمله کند.

چراغ سبز خطرناک به ناتو/ چرا جنگ اوکراین برای لهستان حساس است؟

در حالی که ائتلاف ناتو اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی هر یک از اعضا را برای هزینه های دفاعی تعیین کرده است، دودا گفت که این میزان باید به سه درصد افزایش یابد و مدعی شد که این راهی برای حفظ صلح در اروپا و توقف استعمارطلبی روسیه است.

البته که سخنان اخیر دودا از جانب روسیه بی پاسخ نماند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ‌در واکنش به استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان تأکید کرد که در صورت درگیری با ناتو این تسلیحات در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. وی دراین‌باره ضمن بیان اینکه «‌چنین اظهارات تحریک‌آمیزی از طرف لهستان جدید نیست»، گفت که مقامات لهستان مدت‌هاست که جاه‌طلبی‌های خود را درباره چگونگی به دست آوردن سلاح‌های هسته‌ای آمریکا مستقر در اروپا پنهان نمی‌کنند و فعالانه آنها را در سیاست عمیقا خصمانه خود علیه روسیه وارد می‌کنند.

این گونه موضع گیری ها از جانب دودا چیز تازه ای نیست. پیش از این یعنی یک روز پس از تصویب بسته کمک خارجی ۹۵ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا که شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین است، وی مدعی شده بود که اگر روسیه بتواند اوکراین را در میدان نبرد شکست دهد، احتمال زیادی وجود دارد که علیه سایر کشورهای اروپایی هم وارد عمل شود.

البته این تنها رئیس جمهور لهستان نیست که چنین موضع گیری هایی داشته است . دونالد توسک، نخست وزیر لهستان نیز در مارس 2024 گفت که اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در اروپا نمی‌تواند احساس امنیت کند. توسک به رسانه‌های اروپایی گفت: «نمی‌خواهم کسی را بترسانم، اما جنگ دیگر مفهومی متعلق به زمان گذشته نیست».

از ابتدای جنگ اوکراین، لهستان کمک های نظامی زیادی به کی‌یف کرده است. بر اساس گزارش موسسه کیل برای اقتصاد جهانی، لهستان از 31 اکتبر 2023، 3.04 میلیارد یورو تسلیحات و سخت افزار نظامی به اوکراین ارائه کرده است. این رقم لهستان را در جایگاه ششم در میان تامین کنندگان تسلیحات برای کمک به مبارزه کی‌یف علیه تهاجم روسیه قرار می دهد.

ایالات متحده با تعهدات 43.9 میلیارد یورویی، بزرگترین اهداکننده کمک نظامی اوکراین است و پس از آن آلمان (17.1 میلیارد یورو) و بریتانیا (6.6 میلیارد یورو) قرار دارند.

لهستان 14 تانک لئوپارد ساخت آلمان، 60 تانک PT-91 و 280 تانک T72 به اوکراین اهدا کرده است. ورشو همچنین 250 خودروی جنگی پیاده نظام، 160 نفربر زرهی، 10 وسیله نقلیه شناسایی و 50 خودروی چند منظوره به کی‌یف ارسال کرده است.در مورد پدافند هوایی، لهستان چهار پرتابگر برای سیستم موشکی زمین به هوای OSAو 12 توپ ضد هوایی S-60 به اوکراین داده است. چهار مجموعه از سیستم تسلیحات ضد هوایی شیلکا و 12 توپ خودکار ضد هوایی ZU-23 هم بخشی کمک های لهستان به اوکراین بوده است.

لهستان علاوه بر اینکه خودش کمک شایان توجهی به اوکراین کرده است برای گرفتن کمک های نظامی بیشتر از سوی آمریکا هم تلاش زیادی کرده است. آندری دودا و دونالد توسک به همین منظور به آمریکا سفر کردند تا درباره تخصیص و ارسال کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن برای اوکراین با مقام‌های کاخ سفید گفت وگو و کنگره را به تخصیص کمک های بیشتر به اوکراین ترغیب کنند.

لهستان علاوه بر اینکه همسایه اوکراین است با بلاروس متحد اصلی روسیه در جنگ نیز مرزهای مشترک دارد. لهستان به همین دلیل از اینکه جنگ به مناطقی بیش از کشور اوکراین سرایت کند بسیار هراسان است و همچنین از اینکه روسیه در جنگ پیروز شود و این پیروزی شعله های توسعه طلبی را در دل پوتین شعله ور تر کند وحشت دارد. علاوه براین لهستان حدود 40 میلیون جمعیت دارد که حدود 5 درصد آنها اوکراینی هستند و همین باعث ایجاد نوعی حس همدلی بین دولت و ملت لهستان نسبت به اوکراین شده است.

311311