شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تنگه هرمز#آمریکا

احتمال ارزانی دلار در ایران / تنگه هرمز ابزار قدرت ایران است

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل خاورمیانه؛

نجفی گفت: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی کاملا ضعیف نمایان شد و ضعف آمریکا نیز مشخص شد، احتمال وجود دارد که نرخ برابری دلار آمریکا با ریال ایران کاهش یابد و دلار آمریکا در ایران ارزان تر شود.

اقتصاد احتمال ارزانی دلار در ایران /  تنگه هرمز ابزار قدرت ایران است

حمله ایران به رژیم صهیونیستی مورد توجه رسانه ها و کشورها قرار گرفت. این حمله به علت اقدامات اسرائیل و هدف قرار دادن سفارت ایران در سوریه صورت گرفت. اصولا هر جنگی تاثیرگذار بر اقتصاد جهانی، به ویژه قیمت دلار است. حامل های سوخت و بازار انرژی یکی از این موارد اقتصادی است که می تواند رابطه مستقیم با تحولات منطقه ای داشته باشد. کارشناسان خاورمیانه بر این باورند که ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد و این اقدام به اقتصاد آمریکا ضربه وارد می کند.

ایران-اسرائیل

نکات راهبردی از حمله ایران به اسرائیل

محمدپارسا نجفی، کارشناس خاورمیانه، دربارۀ تحولات اخیر خاورمیانه و تاثیر حملات ایران به رژیم صهیونیستی بر منطقه، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: پاسخ ایران به جنایات رژیم صهیونیستی نشان داد آنچه مقام معظم رهبری بیان می کنند، انجام خواهد شد. به عبارت دیگر، وعدۀ رهبری درباره تنبیه رژیم صهیونیستی، به خوبی در عملیات سپاه علیه پایگاه های صهیونیست ها مشخص شد.

نجفی ادامه داد: در ارتباط با این حمله، ۲ نکته بسیار مهم و راهبردی می توان استخراج کرد. نکته اول اینکه رژیم صهیونیستی باوجود ادعاهایی که برای پدافند ضدموشکی و دفاع هوایی خود داشت، نتوانست بازدارندگی صد در صدی ایجاد کند و بسیاری از موشک ها به اهداف اصلی و تعیین شده اصابت کردند. قطعا اگر رژیم صهیونیستی وارد جنگی همه جانبه با ایران شود، همین مقدار پدافند اندک را هم نخواهد داشت؛ چراکه با رسیدن موجی از هزاران موشک ایران، قادر به بارگذاری مخازن سامانه های ضد موشکی نیست.

جو-بایدن

آمریکا مانند ۳۰ سال قبل نیست

وی افزود: باوجود تبلیغاتی که رسانه های جریان اصلی غرب انجام می دادند، مبنی بر اینکه در صورت حمله به رژیم صهیونیستی، واکنش ایالات متحده حتمی است و گزینه های نظامی را مطرح می کردند، مشاهده کردیم که نه تنها واشنگتن و تل آویو هیچ اقدام متقابلی انجام ندادند، بلکه کاخ سفید تلاش کرد مانع گسترش جنگ شود. این نکته نشان می دهد که ایالات متحده امروز، آمریکای ۳۰ سال قبل نیست و برخلاف همیشه که آمریکا وارد جنگ با کشورهای دیگر می شد، امروزه از جنگ فرار می کند. شرایط داخلی آمریکا و همچنین اقتصاد این کشور با بدهی ۳۵هزارمیلیارد دلاری، توانایی جنگی طولانی با نتیجه نامشخص را ندارد.

این کارشناس خاورمیانه، در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: آمریکا در موضوع جنگ میان اوکراین و روسیه دخیل است و توانایی ندارد و نمی تواند پرونده های جدیدی را در مناطق مختلفی از جمله غرب آسیا شروع کند. بنابراین، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده، در ضعیف ترین وضعیت موجود قرار دارند. همچنین این نکته را اضافه کرد که رژیم صهیونیستی برای اولین بار ضربات کوبنده ای از یک نیروی نظامی واقعی دریافت کرد و بر خلاف ادعاها نتوانست بر آن غلبه کند. رژیم صهیونیستی همواره در جنگ های ساختگی پیروز می شد یا برای زنان و کودکان غزه قدرت نمایی می کرد؛ اما در عملیات سپاه پاسداران با حملاتی مواجه شد که درگیری واقعی بود. رژیم صهیونیستی آن تبلیغاتی نیست که رسانه های غربی انجام داده اند و اگر جنگی تمام عیار صورت گیرد، می تواند به آزادی قدس و سراسر سرزمین های اشغالی منجر شود.

کشتی-اسرائیلی

نجفی خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران قبل از اینکه عملیات موشکی را انجام دهد، کشتی تجاری صهیونیستی را با پرچم کشوری غربی در تنگه هرمز توقیف کرد. چنین موضوعی، هشداری نمادین به حامیان رژیم صهیونیستی است که در صورت اقدام جدی بر ضد ایران، تنگه هرمز می تواند به عنوان ابزار قدرت و مولفه راهبردی مورد استفاده ایران قرار گیرد. طبیعتا پیامدهای بسته شدن تنگه هرمز برای کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی کاملا واضح و مشخص است. اعمال فشار در تنگه هرمز می تواند تهدید بسیار خوبی باشد که از سوی ایران برای کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی شکل می گیرد.

جنگ و اقتصاد

وی دربارۀ تأثیر اقتصادی تحولات خاورمیانه گفت: باتوجه به اینکه رژیم صهیونیستی کاملا ضعیف نمایان شد و ضعیف آمریکا نیز مشخص شد، احتمال دارد که نرخ برابری دلار آمریکا با ریال ایران کاهش یابد و دلار آمریکا در ایران ارزان تر شود، مگر آنکه سرمایه داران غرب گرا مانع این روند شوند. در ارتباط با بحث حامل های انرژی در بازار جهانی، می توان گفت اگر حمله ای از طرف آمریکا به ایران صورت می گرفت، می توانست باعث افزایش شدید قیمت شود.

نجفی در پایان گفت: ایران توانایی بسته تنگه هرمز را به طور کامل دارد و آمریکا بیم دارد که این اقدام را انجام دهد و خواستار افزایش قیمت انرژی در بازار جهانی نیست. اقتصاد آمریکا و اقتصاد کشورهای متحد آمریکا، توانایی افزایش قیمت انرژی را ندارند و قطعا نباید شاهد جهش جدی در بازار انرژی به صورت منطقی باشیم.