شهر خبر

عقب‌نشینی قیمت طلا / بهای طلا در بازارهای جهانی نزولی شد؟

خرید طلا/قیمت طلا/اونس طلا

با توجه به گزارشات، قیمت طلا در بازار جهانی با کاهش ۲۷ دلاری به ۲ هزار و ۳۴۹ دلار رسیده است. این نشان می‌دهد که قیمت هر اونس طلا با کاهش ۱.۱ درصد روبرو شده است.

اقتصاد عقب‌نشینی قیمت طلا / بهای طلا در بازارهای جهانی نزولی شد؟

با این حال، در طول یک ماه گذشته، قیمت طلا ۲۱۵ دلار افزایش یافته است، که معادل ۹.۹ درصد رشد می‌باشد. همچنین، در طی ۶ ماه گذشته، قیمت طلا ۴۴۴ دلار افزایش یافته است، که نشان‌دهنده‌ی ۲۲.۹۹ درصد رشد است.

درباره نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و امید به کاهش آن، گزارشات نشان می‌دهند که امید به کاهش زود هنگام نرخ بهره وجود ندارد. اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که اگر بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش دهد، احتمال افزایش تورم وجود دارد.

بالا رفتن نرخ بهره باعث افزایش هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودآور می‌شود و ممکن است تمایل به خرید طلا را کاهش دهد.

بانک مرکزی اروپا همچنان نرخ بهره را در سطح بالا نگه می‌دارد، اما اعلام شده است که روند کاهش نرخ بهره از ماه ژوئن آغاز خواهد شد.

اما کاهش ۱.۱ درصدی قیمت اونس طلا در حالی رقم خورده است که در طول یک ماه گذشته شاهد رشد ۲۱۵ دلاری طلا و به عبارتی، ۹.۹ درصدی آن بودیم. قیمت طلا در طول ۶ ماه گذشته نیز ۴۴۴ دلار گران شده که افزایش ۲۲.۹۹ درصد را نشان می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که امید به کاهش زود هنگام نرخ بهره فدرال رزرو در آمریکا کاهش یافته است، چون اطلاعات اقتصادی این کشور نشان می‌دهد اگر بانک مرکزی نرخ بهره را پایین بیاورد، تورم باز هم افزایش خواهد یافت.

بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

بانک مرکزی اروپا هم نرخ بهره را همچنان در همان سطح بالا نگه داشته اما اعلام کرده روند کاهش نرخ بهره از ماه ژوئن آغاز می‌شود.

مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت سکه در حراج‌ها سیگنال افزایش قیمت دلار را داده بود، گفت: از آنجایی که نرخ سکه پس از برگزاری حراج ۳۰ درصد افزایش یافت، انتظار افزایش نرخ ارز منطقی بود.

مرتضی عزتی درباره وضعیت بازار ارز و اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه این نرخ‌های ارز زودگذر است و به زودی کاهش پیدا می‌کند، اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد این روند افزایش نرخ ارز در بازار کوتاه مدت باشد. شاید به طور اندکی نرخ ارز کاهش پیدا کند اما واقعیت‌هایی که در اقتصاد وجود دارد این است که بانک مرکزی در حراج‌های سکه قیمت‌ها را تا ۳۰ درصد افزایش داد که این خود به سایر بازارها سیگنال می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: ارزش پول یک کشور نسبت به طلا و ارزش‌های خارجی اندازه گیری می‌‌شود و اگر در کشوری طلا به نرخ‌های داخلی گران شود ارزهای خارجی ‌هم گران می‌شود. از آنجایی که  ارز و طلا به شدت مستعد جانشینی برای سفته بازی هستند هرگونه تخلیه قیمتی بر روی این دو بازار انجام شود به سرعت بر دیگری منتقل می‌شود.

اقتصادآنلاین