شهر خبر

افزایش قیمت نفت / تنش های منطقه تاثیر خود را گذاشت

قیمت نفت/بازار انرژی اوپک پلاس

بازار نفت تحت تاثیر تنش های خاورمیانه قرار گرفت.

اقتصاد افزایش قیمت نفت / تنش های منطقه تاثیر خود را گذاشت

تنش های منطقه ای توانست تاثیر خود را بر روی بازار نفت قرار دهد و قیمت نفت را افزایش دهد.

قیمت نفت پس از رشد یک دلاری در روز گذشته، در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا، تحت تاثیر تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و نگرانی سرمایه گذاران از متاثر شدن عرضه این منطقه، افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت با ۵ سنت افزایش، به ۹۰ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴ سنت افزایش، به ۸۶ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز گذشته پس از کشته شدن سه پسر رهبر حماس در حمله هوایی رژیم صهیونیستی در غزه که نگرانیها نسبت به توقف مذاکرات آتش بس میان دو طرف را برانگیخت، بیش از یک دلار افزایش یافتند. رژیم صهیونیستی و حماس دور جدیدی از مذاکرات را در جنگ شش ماهه غزه آغاز کرده اند اما در این مذاکرات، هنوز توافقی حاصل نشده است.

ییپ جون رونگ، استراتژیست بازار در شرکت آی جی در این باره گفت: قیمتها به تحولات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه حساس مانده اند و فعالان بازار در صورت طولانی تر شدن جنگ، احتمال مختل شدن عرضه نفت خاورمیانه را می دهند. این وضعیت، ریسک گریزی بازار را که شب گذشته، انتظارات برای کاهش نرخ بهره آمریکا در ژوئن را تغییر داد، جبران کرد.

نرخ بهره بالاتر، رشد اقتصادی را ضعیف کرده و تقاضا برای نفت را سرکوب می کند. گزارش فدرال رزرو نشان داد مقامات بانک مرکزی آمریکا نگران هستند که پیشرفت حاصل شده برای کنترل تورم، ممکن است متوقف شود و سیاست انقباضی برای مدت طولانی تری ضروری است تا تورم را در بزرگترین اقتصاد جهان، مهار کند. سرمایه گذاران اکنون سپتامبر را زمان احتمالی آغاز سیکل کاهش نرخ بهره در آمریکا می دانند.

بر اساس گزارش رویترز، معامله گران نفت منتظر انتشار گزارش ماهانه اوپک و آژانس بین المللی انرژی هستند.

تحلیل نفت خام

قیمت آتی نفت خام برنت تا ۲٫۶ درصد جهش کرد، اما در ادامه بخشی از رشد های اولیه را از دست داد و به زیر ۹۰ دلار بازگشت. قیمت آتی نفت خام سبک هم زیر ۸۶ دلار معامله می شود. قیمت نفت خام به خاطر تشدید تنش های ژئوپلیتیک و شوک عرضه افزایش یافته بود.

از غزه هم خبر می رسد که اسرائیل نیروی های نظامی خود را از منطقه جنوبی خارج کرده و ظاهراً می خواهد آن ها را برای عملیات های جدید آماده کند. شایعه شده که ایران هم برای پاسخ به حملات اخیر اسرائیل آماده می شود. هنوز خبری از تشدید تنش ها نیست، اما خبری از صلح و کاهش تنش ها هم نیست!

روز جمعه قیمت نفت خام برای چهارمین هفته متوالی رشد کرد و بهترین رشد خود از ماه اوت تا به امروز را ثبت کرد. اما این رالی صعودی با مقاومت های تکنیکال مواجه شده است. قیمت نفت خام برنت در وضعیت اشباع خرید قرار دارد.

پیش بینی نفت خام

چشم انداز کلی بازار نفت خام صعودی است و اندیکاتور های تکنیکال هم از حرکات صعودی حکایت دارند. گفته می شود که صندوق های سرمایه گذاری و هج فاند ها هم به حجم قرارداد های خرید در بازار آتی افزوده اند.

این هفته معامله گران نفت خام مثل همیشه به گزارش هفتگی ذخایر نفتی آمریکا توجه خواهند کرد. علاوه بر این، چشم انداز کوتاه مدت بازار انرژی هم منتشر می شود. در ادامه گزارش ماهانه اوپک و آژانس بین المللی انرژی بر بازار تأثیر خواهند گذاشت.

بایستی توجه داشت که در بخش عرضه، اوپک پلاس به کاهش سطح تولید نفت خام ادامه می‌دهد. عبور و مرور کشتی های تجاری در دریای سرخ مختل شده و تولید نفت خام مکزیک هم فعلاً متوقف شده است. در این میان آمریکا می خواهد بر فروش و صادرات نفت خام روسیه و ونزوئلا فشار بیشتری بیاورد.

ايسنا