شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#قیمت#دریافت#مهریه#این#خبر#تکذیب#شد؟

دریافت مالیات از مهریه / این خبر تکذیب شد؟

قیمت سکه

چندی پیش خبری مبنی بر دریافت مالیات از مهریه منتشر شد.

اقتصاد دریافت مالیات از مهریه / این خبر تکذیب شد؟

با انتشار خبری مبنی بر دریافت مالیات از مهریه، بسیاری از رسانه ها به موضوع پرداخته اند.

سازمان امور مالیاتی کشور در واکنش به شایعات درباره مهریه اعلام کرد: مهریه طبق قانون، معاف از مالیات است.

داوود خدابنده مدیرکل روابط عمومی سازمان امور مالیاتی در حساب شخصی خود نوشت: «مهریه به موجب ماده ۱۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات است.

ماده ۱۴۴- جهیزیه منقول و مهریه اعم از منقول و غیر منقول از پرداخت مالیات معاف است.»

داوود-خدابنده

مهریه، عبارت است از مالی که به موجب عقد نکاح دایم یا موقت، به ملکیت زن در  آمده و او می تواند، در آن تصرف نموده و یا هر زمان که بخواهد، آن را مطالبه کند. مهریه، می تواند عند المطالبه و حال باشد. در این صورت، باید، به محض تقاضای زوجه، پرداخت شود؛ یا عندالاستطاعه بوده و پرداخت آن، منوط به توانایی مالی زوج باشد. مهر المسمی، مهر المثل ، مهر السنه و مهر المتعه، انواع مهر، بر اساس قانون مدنی می باشند.

از ایام قدیم و در برخی از کشورها، به ویژه کشورهای مسلمان، همواره، سنت مهریه وجود داشته و دارد. به نحوی که هنگام وقوع عقد و قبول ازدواج از سمت زوجه، برای او، مهریه در نظر می گیرند. سنت مهریه، در میان یهودیان نیز پذیرفته شده است و در هنگام طلاق یا فوت شوهر، آن را به زن پرداخت می نمایند.

 در کشور ما نیز سنت مهریه، وجود داشته و هنگام وقوع عقد نکاح دایم یا موقت، برای زنان، مهریه مشخص و معینی، در نظر گرفته می شود. توافق بر سر نوع و میزان مهریه، با توافق طرفین عقد ازدواج است. البته، باید توجه داشت که مهریه، انواع مختلفی داشته و شرایط پرداخت مخصوص به خود را دارد.

همه می دانید که مالیات یک هزینه اجتماعی است. دولتها این هزینه را برای تامین منابع مالی خود از شهروندان اخذ می کنند. از این واژه تعاریف زیادی در حوزه اقتصادی، حقوقی و در فرهنگ دانشگاهی وجود دارد؛ اما وجه اشتراک تمام تعاریف این است که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی وظیفه دارند، بخشی از درآمد خود را به دولت پرداخت کنند. جوهر اصلی این مفهوم انتقال بخشی از دارایی شهروندان برای تامین رفاه اجتماعی آنها می باشد. در علوم اقتصادی، واگذاری دارایی و ثروت از بخش خصوصی به بخش دولتی بر اساس قوانین از پیش تعیین شده به طور اجباری مالیات محسوب می شود. به طور کلی این مبحث یکی از داغ‌ترین مباحث اقتصادی و حقوقی می‌باشد و تمام کشورها قوانین ویژه ای در این باره وضع کرده اند. در ایران نیز ماده 21 قانون اساسی به این موضوع پرداخته است

مهر