شهر خبر

خریداران خودرو بخوانند/ کدام ماشین اقتصادی تر است؟

قیمت خودرو/بازار خودرو/خرید خودرو

درحالی که خودروهای وارداتی تعداد محدودی پیدا کرده اند، قیمت تولیدات داخل با تغییرات اندکی همراه شده است.

اقتصاد خریداران خودرو بخوانند/ کدام ماشین اقتصادی تر است؟

بازار خودرو، همواره دارای اهمیت های فراوان بوده و متقاضیان خرید خودرو به دنبال موارد اقتصادی هستند.

در این روزهایی که بازار ما با کمبود واردات محصولات اقتصادی جدید و افزایش قیمت ها دست و پنجه نرم می‌کند، خودروهای تولیدی با به‌روزرسانی‌های انجام شده از سوی شرکت ایران خودرو، همچنان به عنوان گزینه‌هایی باارزش و مورد توجه مشتریان قرار دارند و توانایی ایجاد فرصت‌های موفقیت را برای مصرف‌کنندگان دارند.تولیداتی مثل رانا پلاس و سورن پلاس در این گروه قرار می‌گیرند و از آنجا که رنج قیمتی آنها تقریبا به یکدیگر نزدیک است، رقیب مستقیم هم محسوب می‌شوند و بسیاری از مشتریان با بودجه‌ای در حد و اندازه محدوده قیمتی این دو خودرو، احتمالاً به این سؤال برمی‌خورند که رانا پلاس بخریم یا سورن پلاس؟

در ادامه مطلب، مقایسه رانا پلاس با سورن پلاس را از جنبه‌های فنی و ظاهری، امکانات و… انجام داده‌ایم تا بدانید کدام یک از این دو سدان داخلی ارزش خرید بالاتری داشته و تطابق بیشتری با اولویت‌ها و نیازهای شما دارد.

آشنایی با رانا پلاس و سورن پلاس

سورن پلاس و رانا پلاس هر دو جزو محصولات به روز رسانی شده شرکت ایران خودرو محسوب می‌شوند که نخستین بار در اواخر سال ۱۳۹۸ به نمایش گذاشته شدند. این دو خودرو در اصل نمونه بهینه‌شده مدل‌های قبلی خود هستند که در نهایت از پاییز ۱۳۹۹ به دست مشتریان رسیدند. رانا پلاس به عنوان نسخه ارتقا یافته رانا LX، علاوه بر ارتقای موتور به استاندارد یورو ۵، در مباحثی همچون گرافیک چراغ‌ها، تغییر غربیلک فرمان و اضافه شدن برخی امکانات نسبت به مدل اولیه دستخوش تغییراتی شده است.

در سوی دیگر می‌توان گفت که سورن پلاس نیز وضعیت مشابهی دارد. این خودرو مدل بهینه سورن elx به حساب می‌آید که تغییراتی نظیر تحول گرافیک چراغ‌ها، استفاده از رینگ‌های آلومینیومی جدید، ارتقای استاندارد آلایندگی موتور به یورو ۵، اضافه شدن امکاناتی مثل کروز کنترل و… در آن اعمال شده است.

بنابراین باید این نکته را گوشزد کنیم که این دو خودرو از لحاظ ساختاری و بنیادی تفاوت زیادی با نمونه‌های قبلی خود ندارند و نباید سطح توقعتان از آنها نسبت به مدل‌های پیشین خیلی بالا تر باشد.

مقایسه طراحی ظاهری

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، هم رانا پلاس و هم سورن پلاس جزو محصولات به‌روزشده ایران خودرو هستند که به استثنای برخی تغییرات ظاهری نظیر تحول گرافیک داخلی چراغ‌ها و اضافه شدن دو سه مورد تزیینات جدید بدنه، تحول شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای در شمایل بیرونی آنها اتفاق نیفتاده است. رانا پلاس دقیقا همان طراحی نسبتا قدیمی رانا LX را به نمایش می‌گذارد، با این تفاوت که گرافیک چراغ‌های عقب و جلوی آن تغییر کرده و قاب آینه‌های جدید راهنمادار در دو گوشه شیشه درهای جلویی این خودرو نصب شده است. همرنگ شدن زه جانبی و دستگیره درها با بدنه به علاوه تغییر طرح قالپاق و به‌کارگیری جلوپنجره جدید هم جزو دیگر تفاوت‌های رانا پلاس با رانا ال ایکس از نظر طراحی بیرونی به شمار می‌رود.

سورن پلاس هم یک سدان بزرگتر از رانا است که آن نیز تقریبا تحولاتی مشابه را تجربه کرده و حالا با یک چهره بهروزتر، همچون پیرمردی که به پیرایشگاه رفته و کمی سر و صورت خود را آنکادر کرده است، در مقابل چشمان مشتری خودنمایی می‌کند. ناگفته نماند که بدنه رانا پلاس در اصل همان اتاق پژو ۲۰۶ صندوقدار است و اتاق سورن پلاس نیز به سمند خودمان تعلق دارد که هر دوی آنها جزو خودروهای قدیمی بازار به شمار می‌روند و درنتیجه هیچ‌گونه هیجان و خلاقیت خاصی در استایل آنها حس نمی‌شود.

با این تفاسیر باید اعتراف کنیم که مقایسه سورن پلاس و رانا پلاس از نظر طراحی ظاهری برنده مشخص و دقیقی ندارد، بلکه بسته به سلیقه شما هر کدام از این دو خودرو می‌تواند تا حدودی شما را راضی کند و خودرویی با ظاهر نسبتاً قابل قبول در بازار محدود ایران به شمار برود. البته اگر مجبور باشیم به طراحی این دو خودرو امتیاز بدهیم و یکی از آنها را برنده میدان بدانیم، از نظر ما رانا پلاس طراحی کمی هماهنگ‌تر ارائه می‌دهد و از همین رو با کمی ارفاق می‌تواند برنده باشد.

مقایسه مشخصات فنی رانا پلاس و سورن پلاس

در بحث مقایسه فنی رانا پلاس با سورن پلاس باید بدانید که در اینجا با دو موتور متفاوت مواجه هستید. رانا پلاس به موتور ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تیوفایو مجهز شده است. این موتور که حالا استاندارد آلایندگی یورو ۵ را هم پاس می‌کند، قدرتی در حد ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور در سر فلایویل تولید می‌کند و آن را تحویل گیربکس پنج دنده دستی می‌دهد. موتور سورن پلاس نیز همان موتور EF۷ است. این پیشرانه قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و آن را از طریق گیربکس ۵ دنده دستی به محورهای جلو انتقال می‌دهد.

طبق اطلاعات رسمی شرکت سازنده، میانگین مصرف سوخت سورن پلاس برابر با ۷.۳۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مصرف سوخت ترکیبی رانا پلاس نیز خیلی کمتر از سورن نیست. زیرا بر اساس اطلاعات رسمی، این خودرو هم حدود ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند و برخلاف موتور تیوفایو پژو ۲۰۶ صندوقدار که مصرف ترکیبی ۶.۶ لیتر را ارائه می‌داد، ظاهراً به دلیل پایین آمدن کیفیت ساخت این موتور به علاوه ارتقای استاندارد آلایندگی و البته اعمال برخی تغییرات الکترونیکی و…، میزان مصرف آن هم بالاتر رفته است.

نسبت تراکم سیلندر در موتور TU۵ رانا پلاس برابر ۱۰.۵ است و در موتور EF۷ سورن پلاس این رقم به ۱۱ می‌رسد. بنابراین اگرچه هر دو خودرو نیاز به بنزین با اکتان ۹۵ دارند، اما به نظر می‌رسد سازگاری موتور تیوفایو رانا پلاس با بنزین معمولی کمی بهتر از حریف باشد و حساسیت کمتری نسبت به بنزین معمولی نشان دهد. در مورد شتاب صفر تا صد هم باید گفت که با توجه به وزن کمتر و احتمالا ضریب آیرودینامیک بهینه‌تر، رانا پلاس می‌تواند تا حدودی سریع‌تر شتاب بگیرد. بر این اساس شتاب صفر تا صد رانا پلاس برابر ۱۱.۶ ثانیه اعلام شده و شتاب صفر تا صد سورن پلاس هم معادل ۱۲ ثانیه است که البته در عمل و با فرسوده شدن خودروها، این ارقام قطعا بالاتر می‌رود.

سواری هر دو خودرو خیلی خشک نیست، اما احتمالا کاربران سورن پلاس از نرم‌تر بودن ماشین خود بیشتر احساس رضایت خواهند کرد. از لحاظ هندلینگ و پایداری نیز باید گفت که وضعیت سورن پلاس بهتر از حریف است و احتمال انحراف قسمت عقب خودرو و وقوع بیش فرمانی برای آن نسبت به رانا پلاس کمتر ارزیابی می‌شود.

البته باید این نکته را بدانید که مدل‌های جدید رانا پلاس از تاریخ عرضه پاییز ۱۴۰۲ به این طرف، به سیستمهای کنترل کشش و پایداری مجهز هستند که می‌تواند وضعیت هندلینگ آنها را در مسیرهای لغزنده و یا هنگام دور زدن بسیار ارتقا ببخشد. سورن پلاس با موتور XU۷P نیز به سیستمهای کنترل کشش و پایداری تجهیز شده است، اما نمونه EF۷ این خودرو فعلاً بدون این سامانه‌ها عرضه می‌شود.

اسب بخار