شهر خبر

رکورد جدید ایران / فولاد به کمک اقتصاد آمد

صادرات/واردات/تجارت جهانی

آمار نشان می دهد که ایران در رتبه پانزدهم صادرات فولاد جهان قرار دارد.

اقتصاد رکورد جدید ایران / فولاد به کمک اقتصاد آمد

صادرات یکی از مهم ترین اقدامات کشور برای ارز آوری و رونق اقتصادی است. امید است با بهایی که دولت به معادن می دهد، بتوانیم در رشد اقتصادی کشور، شاهد موفقیت هایی باشیم.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: صنعت فولاد دهمین جایگاه را در دنیا به لحاظ تولید و پانزدهمین جایگاه صادرات را در جهان دارد.

وحید یعقوبی گفت: صنعت فولاد کشور رتبه دهم دنیا به لحاظ تولید و رتبه پانزدهم به لحاظ صادرات را دارد، مقصد صادراتی صنعت فولاد ایران بیش از ۳۵ کشور دنیاست و لذا این صنعت دارای بازار خوب و مقبولیت جهانی بالاست.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد اضافه کرد: در حوزه توسعه بازارهای صادراتی، دولت می‌تواند با توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای منطقه وارد مذاکره شود و از این طریق امتیازهایی از جمله کاهش تعرفه‌های واردات در کشورهایی مثل عراق را به نفع فولادسازان بگیرد؛ ضمن اینکه تداوم اصلاح سیاست ها مثل کاهش عوارض صادراتی در اسفندماه سال گذشته و بخشی از مقررات ارزی منتج به رشد صادرات می شود.

یعقوبی با اشاره به اینکه صنعت فولاد در کنار پتروشیمی بخش اصلی ارزآوری غیرنفتی کشور را به دوش کشیده است، گفت: این صنعت توانسته است تا ارز صنایع وابسته و دارو را تامین کند و اثربخشی خوبی بر روی کل صنایع و اقتصاد کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ فولاد توانست صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری را رقم بزند. در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ارزش صادرات ۱۸ درصد رشد داشت که به معنی افزایش ۱.۲ میلیارد دلاری درآمد ارزی این صنعت است.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر اینکه صنعت فولاد در شرایط تحریم مضاعف هم موفق عمل کرده است، گفت: با اینکه هم کل صنعت فولاد مورد تحریم قرار گرفته و هم تک تک کارخانه‌های بزرگ فولاد کشور تحریم شده اند، ولی توانسته‌اند تحریم‌ها را بی‌اثر کنند و هم رشد تولید را میسر کنند و هم رشد درآمد ارزی.

یعقوبی بیان کرد: تولید فولاد میانی در ۱۱ ماه سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش ۵.۸ درصدی و تولید آهن اسفنجی افزایش ۸.۸ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه سرعت رشد فولاد ایران نسبت به جهان قابل توجه است، گفت: صنعت فولاد ایران نرخ رشد خوبی نسبت به دنیا دارد و بر اساس آمارهای جهانی و انجمن جهانی فولاد در دو ماهه اول سال جاری میلادی، تولید فولاد ایران رشد ۲۶.۵ درصدی را به ثبت رسانده است؛ این در حالی است که چین به عنوان رتبه اول فولاد در جهان، رشد ۱.۵ درصد را ثبت کرد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطرنشان کرد: گسترش زیرساخت‌ها از جمله تامین مکفی و مناسب حامل‌های انرژی باعث خواهد شد تا صنعت فولاد به‌زودی به جایگاه هفتم جهان مطابق سند چشم انداز ۱۴۰۴ دست یابد.

در سال گذشته شمسی و در سایه افزایش ظرفیت تولید برق کشور، میزان انرژی برق تحویلی به صنایع انرژی‌بر نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۵.۵ درصد افزایش داشت که در این بین سهم صنایع فولادی ۵ درصد بود.

بر اساس داده و اطلاعات شرکت مادر تخصصی توانیر همچنین در چهار ماهه گرم سال گذشته نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ میزان برق تحویلی به صنایع انرژی بر ۴.۷ درصد افزایش داشت که سهم صنایع فولادی از این افزایش ۲.۲ درصد بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان