شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#مجلس#مجلس نمایندگان

واکنش قطر به ادعای آمریکا درباره کمک مالی به حماس

واکنش قطر به ادعای آمریکا درباره کمک مالی به حماس

سفارت قطر در واشنگتن به اظهارات رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا که گفته بود دوحه ماهانه ۳۰ میلیون دلار به جنبش حماس می‌دهد، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین سفارت قطر در واشنگتن در واکنش به ادعای جیمز کومر، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: قطر به حماس پول نمی‌دهد. قطر با هماهنگی کامل با کابینه اسرائیل از سال ۲۰۱۸ در کمک‌های انسانی به مردم غزه نقش داشته است. دو نوع کمک وجود دارد. یکی خرید سوخت از اسرائیل برای مجهز کردن نیروگاه برق غزه تحت نظارت دفتر خدمات پروژه‌های سازمان ملل است. اسرائیل بر تمام عملیات انتقال سوخت به مرزهای غزه نظارت داشته است. نوع دوم حمایت مالی قطر از پروژه برنامه جهانی غذا از سال ۲۰۲۱ برای فراهم کردن ماهانه ۱۰۰ دلار برای خانواده‌های فقیر در غزه است. دولت اسرائیل بر لیست این خانواده‌ها نظارت داشته است.

این سفارتخانه تأکید کرد: قطر بر توزیع این کمک‌ها که مسئولیت سازمان ملل و برنامه جهانی غذا تحت نظارت اسرائیل است، نظارت نداشته است.

به نقل از ایسنا روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی ماه میلادی گذشته گزارش داد این رژیم خواهان کمک قطر شده بود.

در بیانیه سفارت قطر آمده است: اوت ۲۰۲۱ آسوشیتدپرس به نقل از بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل درباره این موضوع اعلام کرد «با مسئولان قطری برای ایجاد مکانیزمی درباره رساندن اموال به نیازمندان با حفظ نیازهای امنیتی اسرائیل در تماس بودم.»

این سفارتخانه تأکید کرد: آمریکا همچنین از کمک‌های انسانی قطر حمایت کرد. در سال ۲۰۱۸ جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به منطقه توافق اسرائیل و قطر برای ورود کمک‌ها به غزه را تأیید کرد و گفت که شراکت قطر با اسرائیل می‌تواند آسایش واقعی را برای ملت غزه فراهم کند.

بیانیه قطر هم‌چنین به تلاش‌های مستمر این کشور در میانجیگری برای آتش بس غزه و معامله تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس اشاره کرد.

قطر که روابط خوبی با دولت‌های غربی و جنبش حماس دارد، نقش اساسی را در تلاش‌ها برای توافق آتش بس در غزه و آزادی اسرای صهیونیست ایفا می‌کند.

سفارت قطر اعلام کرد: باید فورا اقدامات بیشتری را انجام دهیم. اطلاعات اشتباه درباره قطر و کمک‌های بشردوستانه آن کمکی به این مذاکرات حساس نمی‌کند.

رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر از قطر انتقاد زیادی کرده است. مقامات رژیم صهیونیستی مدعی هستند دوحه در فشار کافی بر حماس برای معامله تبادل اسرا شکست خورده است. قطر بنا به درخواست واشنگتن میزبان رهبران جنبش حماس است.

311311