شهر خبر

پیکاپ جدید ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟ + قیمت و امکانات

اقتصاد پیکاپ جدید ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟ + قیمت و امکانات

در این گزارش به معرفی و بررسی خودرو وانت آریسان می‌پردازیم.

خودرو وانت آریسان یکی از مهم ترین محصولات ایران خودرو به حساب می آید و با توجه به کارایی که دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و فروش بالایی نیز داشته است.

ایران خودرو، وانت آریسان را برای پر کردن جای پیکان وانت (باردو) به بازار فرستاد. اگرچه این وانت تازه از نظر مشخصات فنی تفاوتی با باردو ندارد، اما دارای طراحی ظاهری و داخلی جدیدتر و امکانات بیشتری است. آریسان وانت شهری است که برای حمل‌ونقل بارهایی با وزن حداکثر ۶۰۰ کیلوگرم کاربرد دارد.

آریسان

این خودرو ۵ سال روی خط تولید بود، اما اشکالات فنی و زیست‌ محیطی موجب شد تا تولید آن متوقف شود و بعد از مدتی وقفه، جای خود را به آریسان ۲ بدهد. درحال‌حاضر فقط مدل‌های دست دوم آریسان در بازار موجود است و مشتریان برای خرید خودرو می‌توانند نسخه‌های کارکرده را در بازار پیدا کنند.

مشخصات فنی وانت آریسان

وانت آریسان از یک پیشرانه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ بهره می برد که با کد OHVG II شناخته می گردد. این پیشرانه در وانت باردو نیز به کار رفته بود که قدرت تولید ۸۶ اسب بخار قدرت را در ۵۲۵۰ دور در دقیقه (بنزین) و ۷۳ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه گازی دارد.

در ضمن گشتاور حداکثری ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه در حالت بنزینی و ۱۲۸ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه در حالت گازی را ارائه می دهد. توان خروجی پیشرانه وانت آریسان توسط یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ های عقب فرستاده می شود که یک نکته ی قوت برای خودرو محسوب می شود.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۸

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۸۶ اسب بخار (بنزین)

۷۳ اسب بخار (گاز)

گشتاور

۱۴۰ نیوتن.متر (بنزین)

۱۲۸ نیوتن.متر (گاز)

گیربکس

دستی ۵ سرعته

محور محرک

دیفرانسیل عقب

شتاب

 ۱۲.۷ ثانیه (بنزین)

۱۴ ثانیه (گاز)

سرعت

۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (بنزین)

۱۴۵ کیلومتر بر ساعت (گاز)

مصرف سوخت

۹.۲ لیتر در صد کیلومتر (بنزین)

۹.۹ لیتر در صد کیلومتر (گاز)

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

فرمان

هیدرولیک

بدنه

وانت

نوع رینگ

فولادی

امکانات و آپشن های وانت آریسان

وانت آریسان از امکانات رفاهی و ایمنی اعجاب‌انگیزی برخوردار نیست اما با داشتن گزینه‌هایی نظیر: ترمزهای مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع (دستی)، مه‌شکن عقب، قفل مرکزی با ریموت، رادیو پخش، شیشه‌بالابرهای برقی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر و فرمان تلسکوپی، شرایط به مراتب بهتری در قیاس با باردو در اختیار سرنشینان قرار میدهد.

آریسان3

امکانات آریسان برای یک وانت نسبتا ارزان‌قیمت مناسب به نظر می‌رسد. ازجمله مهم‌ترین امکانات این خودرو می‌توان به فرمان هیدرولیک، پخش MP۳، دارای دو بلندگو، چراغ جلو لامپی با محفظه کرومی، چراغ عقب لامپی، چراغ مه شکن عقب، چراغ‌خطر سوم، چراغ سقفی، شیشه‌های برقی، رینگ‌های فولادی ۱۵ اینچ، صندلی ۴ جهته دستی با پشت‌سری قابل تنظیم، ستون فرمان جمع‌شونده (تلسکوپی)، سیستم کنترل بخار بنزین، کاتالیست اگزوز و… اشاره نمود.

توان باربری کم وانت آریسان در وزن بالا

حداکثر وزن بار قابل تحمل وانت آریسان ۶۰۰ کیلوگرم می‌باشد که این عدد با در نظر گرفتن وزن دو سرنشین به۷۵۰ کیلوگرم خواهد رسید.

قیمت وانت آریسان در کارخانه و بازار

وانت آریسان در بازار ۴۹۰ میلیون تومان و در کارخانه ۴۱۳ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان قیمت دارد.