شهر خبر

تهران قدیم| فرمان جالب و ۷ ماده‌ای شهردار تهران برای مقابله با این بیماری؛ ۹۷ سال قبل

تهران قدیم| فرمان جالب و ۷ ماده‌ای شهردار تهران برای مقابله با این بیماری؛ ۹۷ سال قبل

نظر به این‌که در فصل بهار مرض حصبه در شهر مشاهده می‌شود، اداره‌ی صحیه و مشاغل و معاونت اجتماعی خاطر اهالی محترم را به اجرای دستورات صحی ذیل متوجه می‌دارد که ان‌شاءالله بدین وسیله حتی‌المقدور از ابتلا به این مرض محفوظ بمانید: ۱-  آب مشروبی را بجوشانند و استعمال نمایند. ۲- حتی‌المقدور از خوردن سبزیجات خام مانند کاهو و سبزی خوردن اجتناب نمایند زیرا آب و سبزیجات خام دو عامل مهم تولید مرض حصبه می‌باشد...

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۰۶ بلدیه‌ی تهران به دلیل شیوع حصبه اعلامیه‌ی عمومی را برای رعایت بهداشت توسط شهروندان به منتشر کرد. این اعلامیه که همان روز در روزنامه‌ی اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:

اعلان ادره‌ی صحیه‌ مشاغل و معاونت اجتماعی بلدیه طهران

به دقت ملاحظه فرمایید

نظر به این‌که در فصل بهار مرض حصبه در شهر مشاهده می‌شود، اداره‌ی صحیه و مشاغل و معاونت اجتماعی خاطر اهالی محترم را به اجرای دستورات صحی ذیل متوجه می‌دارد که ان‌شاءالله بدین وسیله حتی‌المقدور از ابتلا به این مرض محفوظ بمانید:

۱- آب مشروبی را بجوشانند و استعمال نمایند.

۲- حتی‌المقدور از خوردن سبزیجات خام مانند کاهو و سبزی خوردن اجتناب نمایند زیرا آب و سبزیجات خام دو عامل مهم تولید مرض حصبه می‌باشد.

۳- در هر خانه که مرض حصبه یافت شود اشیای‌ و البسه‌ی متعلقه به مریض را بجوشانند.

۴- پرستاران همیشه مراقبت نمایند که دست‌های خود را با صابون بشویند.

۵- عموم ساکنین آن خانه آب جوشیده استعمال نمایند.

۶- مریض را در اطاق جداگانه پرستاری نمایند.

۷- در مستراح همه‌روزه مقدار کافی آهک یا کرئولین بریزند.

در هر خانه که مریض حصبه‌ای مشاهده شود فورا به اداره‌ی صحیه و مشاغل و معاونت اجتماعی بلدیه اطلاع دهند تا توسط مفتشین صحی «اطاق» مریض و لوازم و اثاثیه‌ی داخل اطاق را به وسایل علمی و ماشین فرل ضدعفونی نمایند و دستورات لازمه برای جلوگیری از سرایت مرض به سایر ساکنین خانه داده شود.

در خانه مخصوصا مشروب‌شوندگان از آب قناتِ شاه و سنگلج را بجوشانیدن آب مشروبی توصیه می‌نماید.

ضمنا اضافه می‌نماید که ریختن آب حوض و لجن و شست‌وشوی البسه و غیره در مجاری آب و ریختن کثافات مستراح در کوچه‌ها ممنوع است. مرتکبین تعقیب می‌شوند.

کفیل بلدیه‌ طهران: سرهنگ بوزرجمهر

تهران قدیم| فرمان جالب و ۷ ماده‌ای شهردار تهران برای مقابله با این بیماری؛ ۹۷ سال قبل

۲۳۳۲۵۹