شهر خبر

وضعیت دریاچه ارومیه / تراز آب مثبت شد؟

بحران آب/کمبود آب/محیط زیست

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اعلام کرده است که تراز آب این دریاچه افزایش پیدا کرده است.

اقتصاد وضعیت دریاچه ارومیه / تراز آب مثبت شد؟

دریاچه ارومیه، یکی از مهم ترین دریاچه های کشور است که از اهمیت بسیار بالایی برای مردم برخوردار است و هرجا صحبت از آب دریاچه ارومیه می شود، شنیدن اخبار برای مردم جالب توجه است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: تراز فعلی دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۷۰ متر و۳۵ سانتی متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش هفت سانتی‌متری آن هستیم.

محمدصادق معتمدیان در حاشیه بازدید از سد کانی سیب پیرانشهر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این تراز نسبت به آغاز سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲) ۵۳ سانتی‌متر بیشتر است.

وی اضافه کرد: وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر یک هزار و ۴۷۵ کیلومتر مربع برآورد می‌شود که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، ۳۱۱ کیلومتر مربع افزایش دارد.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه در حال حاضر یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون مترمکعب آب دارد که بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اظهار کرد: با بارش‌های اخیر و رهاسازی‌های انجام شده از سدها، وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است.

معتمدیان به آغاز رهاسازی آب از سدهای استان از آذرماه سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۲۰ مترمکعب در ثانیه ورودی آب به دریاچه ارومیه است.

وی افزود: روزانه حدود ۲۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه رهاسازی می‌شود که امیدواریم با افزایش بارش‌ها، دبی ورودی به دریاچه بیشتر نیز شود.

تراز آب دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر، به کمترین میزان در دهه‌های اخیر رسیده بود و همین، زنگ هشدار را برای متولیان امر به صدا درآورد؛ چراکه خشکی کامل این دریاچه جان میلیون‌ها انسان را در شمال‌غرب و حتی مرکز کشور به خطر می‌انداخت.

ولی بارش‌های خوب ماه‌های اخیر و انتقال آب از سدهای مختلف به این دریاچه باعث افزایش تراز آبی دریاچه و افزایش امیدها به احیای دریاچه ارومیه شد.

بر اساس آنچه اعلام شده از شروع آبی سال جدید تا حالا چیزی حدود ۵۰ سانتی متر به ارتفاع آب دریاچه ارومیه اضافه شده است. ناگفته نماند این افزایش تراز آبی شاید کمی از شدت بحران این دریاچه کاسته است اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

با اعلام آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۰ متر و ۳۳ سانتی‌متر رسیده که ۶ سانتی‌متر بالاتر از زمان مشابه سال گذشته و ۵۱ سانتی‌متر بالاتر از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ است.

در تراز فعلی حجم دریاچه ارومیه به ۱ میلیارد و ۷۷۰ میلیون متر مکعب رسیده است. حجم دریاچه نسبت به ابتدای سال آبی سال گذشته ۱ میلیارد و ۱۱۵۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۱۷۰ میلیون متر مکعب بیشتر شده است.

هم‌اکنون وسعت دریاچه ارومیه ۱ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع هست که ۱۷۰ کیلومتر مربع نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و ۶۸۶ کیلومترمربع نیز نسبت به ابتدای سال ابی ۱۴۰۲ بیشتر شده است.

مدیرعامل آب منطقه آذربایجان شرقی نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های مجاز اطراف دریاچه ارومیه را یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین اقدامات این مجموعه برای جلوگیری از هدررفت آب‌های زیرزمینی برشمرد و گفت: تاکنون ۶۰ درصد مجموع این چاه‌ها در حوضه آبریز دریاچه در آذربایجان شرقی شامل ۶ هزار و ۲۸۵ حلقه نصب کنتورهای هوشنمند اجرایی شده است.

مهر