شهر خبر

غول های بزرگ نفت و گاز / بالاترین درآمد چقدر است؟

قیمت نفت/بازار انرژی/قیمت گاز

جدید ترین رده بندی کشورهای تولید کننده و صادر کننده نفت و گاز در جهان منتشر شد.

اقتصاد غول های بزرگ نفت و گاز / بالاترین درآمد چقدر است؟

بر اساس یک رده بندی جدید، ۱۰ کشور به عنوان برترین کشورها و غول های بزگ نفت و گاز انتخاب شدند که درآمد بسیار بالایی دارند.

شرکت آرامکوی عربستان با ۵۵۲ میلیارد دلار رتبه نخست بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان براساس درآمد را به خود اختصاص داده است.

فهرست بزرگترین شرکت های نفت و گاز جهان براساس درآمد در سال ۲۰۲۳ منتشر شده و نکته قابل توجه حضور شرکت‌های عربی و چینی در رتبه‌های این فهرست است. نفت منبع اصلی انرژی در سراسر جهان است و شرکت‌های نفتی روزانه میلیاردها بشکه فرآورده‌های نفتی را برای حمل‌ و نقل نیرو و صنعت تامین می‌کنند. زمزمه‌هایی از کاهش یا خداحاقظی با سوخت‌های فسیلی در جهان به گوش می‌رسد اما این موضوعات بر درآمد غول‌های نفتی این صنعت تاثیری نداشته است. در این گزارش به معرفی ۱۰ شرکت برتر نفت و گاز جهان براساس درآمد در سال ۲۰۲۳ پرداخته‌ایم.

اینفو-نفت

آرامکوی عربستان

آرامکوی عربستان با ۵۵۲ میلیارد دلار رتبه نخست فهرست پردرآمدترین شرکت نفتی جهان را به خود اختصاص داده است. آرامکوی عربستان بزرگترین شرکت نفت و گاز یکپارچه جهان است و دارای امکاناتی در مراکز نوآوری هدفمند در ایالات متحده، اروپا و آسیا است.

ساینوپک چین

ساینو-چین

ساینوپک چین که جایگاه دوم بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز جهان را به خود اختصاص داده در ابتدا به‌عنوان شرکت پتروشیمی چین ثبت شد اما پس از ۲۴ سال موفق شده درآمدی ۴۸۰ میلیارد دلاری کسب کند. ساینوپک تولید کننده و توزیع کننده انواع فرآورده‌های پتروشیمی و نفتی است. محصولات این شرکت شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید، لاستیک و رزین‌های مصنوعی، سوخت جت و کودهای شیمیایی و سایر محصولات مرتبط است. «چین پترولیوم اند شیمی» که با نام سینوپک نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین شرکت های پالایش نفت، گاز و پتروشیمی در جهان است.

پتروچاینا چین

پتروچاینا نیز با درآمد حدود ۴۸۰ میلیارد دلار در جایگاه سوم این فهرست قرار گرفت. پتروچاینا که شرکت ملی نفت چین است یکی از بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز در چین است که به ترتیب تقریباً ۵۰ و ۶۰ درصد از حجم تولید نفت و گاز داخلی این کشور را به خود اختصاص داده است.

اکسون موبیل

اکسون موبیل آمریکایی با اختلاف اندک دو میلیارد دلاری از شرکت‌های چینی در جایگاه چهارم این فهرست قرار گرفته است. درآمد اکسون موبیل در سال گذشته ۳۹۸ میلیارد دلار بوده است. اکسون موبیل، شرکت اکتشاف، تولید، تجارت، حمل و نقل و فروش نفت و گاز طبیعی است. این شرکت پیشرو در صنعت در سودآوری در بخش انرژی و تولید مواد شیمیایی است، تاسیسات یا محصولات را در سطح جهانی به بازار عرضه می‌کند و نفت و گاز طبیعی را در شش قاره کشف می‌کند. اکسون موبیل سوخت‌ها، روان‌کننده‌ها و مواد شیمیایی را با چهار برند  Esso، Exxon، Mobil و ExxonMobil.6 را به بازار عرضه می‌کند.

شل انگلیس

شل  انگلیس با ۳۸۱ میلیارد دلار درآمد رتبه پنجم فهرست بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز جهان را به خود اختصاص داده است. شل انگلیسی در  ۷۰ کشور جهان در اکتشاف، تولید، پالایش، و بازاریابی نفت و گاز طبیعی و تولید و بازاریابی مواد شیمیایی انجام داده است.

توتال انرژی فرانسه

توتال انرژی فرانسه نیز در سال گذشته ۲۶۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و در جایگاه ششم این فهرست قرار گرفت. شرکت توتال انرژی فرانسوی، نفت خام، گاز طبیعی و برق کم کربن را کاوش و تولید می کند. توتال همچنین محصولات پتروشیمی را پالایش و تولید می کند. این شرکت صاحب و اداره کننده پمپ بنزین در سراسر اروپا، ایالات متحده و آفریقا است.

شرکت نفت بریتانیا «BP»

شرکت نفت بریتانیا BP  با ۲۴۱ میلیارد دلار جایگاه هفتم این فهرست قرار گرفته است. شرکت BP در اکتشاف، تولید و عرضه نفت و پتروشیمی فعالیت دارد. این شرکت فرآورده‌های نفتی از جمله مواد شیمیایی مانند اسید استیک، اتیلن، پلی اتیلن و اسید ترفتالیک را پالایش و به فروش می‌رساند. استراتژی این شرکت از یک شرکت نفت بین‌المللی متمرکز بر تولید منابع به یک شرکت انرژی یکپارچه متمرکز بر ارائه راه‌حل‌ها برای مشتریان و سرمایه‌گذاران متمرکز خواهد شد.

شورون آمریکا

شورون آمریکایی نیز با درآمد ۲۳۵ میلیارد دلاری در رتبه هشتم فهرست قرار گرفته است. شورون یک شرکت نفتی یکپارچه با عملیات بالادستی و پایین دستی است. بخش بالادستی درگیر اکتشاف و تولید نفت و گاز طبیعی است، در حالی که عملیات پایین دستی پالایش، حمل و نقل و بازاریابی را پوشش می دهد. شورون همچنین در عملیات شیمیایی و معدنی و همچنین فعالیت‌های غیر انرژی مانند توسعه فناوری مشارکت دارد.

والرو انرژی آمریکا

والرو انرژی آمریکا در سال گذشته ۱۷۶ میلیارد دلار درآمد کسب کرد و به همین دلیل موفق شد رتبه نهم شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان را کسب کند. والرو انرژی بزرگترین پالایشگاه مستقل نفت در جهان و دومین تولید کننده بزرگ سوخت‌های تجدیدپذیر در جهان است. والرو میزبان ۱۵ پالایشگاه در ایالات متحده، کانادا و بریتانیا و ۳۳ توربین بادی در ایالات متحده است.

انرژی پرس