شهر خبر

۵ زلزله پیاپی در خوزستان طبیعی است؟

۵ زلزله پیاپی در خوزستان طبیعی است؟

استاد پژوهشکده زلزله شناسی با اشاره به اینکه وقوع ۵ زلزله پیاپی در «مشراگه» خوزستان اتفاق عجیبی نیست، گفت: این منطقه سابقه زلزله‌هایی با بزرگای ۶ نیز داشته است.

به گزارش خبرآنلاین ،مهدی زارع درباره زلزله‌های امروز در «مشراگه» خوزستان عنوان کرد: به نظر می‌رسد این زلزله مربوط به گسل آغاجاری باشد.

جام جام آنلاین نوشت:ستاد پژوهشکده زلزله شناسی افزود: در جنوب غرب و جنوب کشور بیشترین میزان تغییر شکل پوسته زمین را شاهد هستیم و البته در این بین مقدار کمی از این تغییر شکل به صورت زمین لرزه خود را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: چنانچه آمار زلزله‌های کشور را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که حدود ۷۵ درصد زلزله‌ها کشور در این منطقه رخ می‌دهد.

زارع ادامه داد: زلزله‌های متعددی در منطقه زاگرس رخ می‌دهد که شامل خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و بوشهر نیز می‌شود.

استاد پژوهشکده زلزله شناسی بیان کرد: در خوزستان بیشتر این اتفاقات مربوط به شمال و شرق این استان است و به عبارت دیگر بیشتر لرزه خیزی خوزستان را در مناطق شمال و شرق اهواز شاهد هستیم.

وی عنوان کرد: زمین لرزه‌های ظهر امروز نیز در حدود ۷۵ کیلومتری شرق اهواز اتفاق افتاده است.

زارع در پاسخ به این پرسش که آیا وقوع ۵ زلزله پیاپی در این منطقه طبیعی است؟ به جام جم آنلاین گفت: این منطقه مرز زاگرس چین خورده است و شاهد تغییر شکل زیادی در آن هستیم. علاوه بر این واحدهای نامقاوم مانند سازند گچساران نیز در این محل وجود دارد و سبب می‌شود بجای اینکه به طور فرض یک زلزله با بزرگای ۵.۵ اتفاق بیفتد، شاهد وقوع تعدادی زلزله زیر ۵ و کوچکتر از آن باشیم.

به گفته استاد پژوهشکده زلزله شناسی اتفاق ظهر امروز به نوعی روال معمول منطقه است و می‌توان گفت اتفاق عجیب رخ نداده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این منطقه سابقه زلزله‌های بزرگتر را دارد؟ نیز توضیح داد: این منطقه سابقه زلزله‌هایی با بزرگای ۶ نیز داشته است. در واقع زلزله‌های بزرگ قابلیت رخ دادن دارند. اما نمی‌توان ادعا کرد که بعد از زلزله‌ای با بزرگای ۴.۹ زلزله بزرگتری اتفاق خواهد افتاد.

۲۳۳۲۱۷