شهر خبر

افزایش قیمت نفت / تنش های اخیر باعث گرانی شد

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

معاملات امروز نفت در بازار جهانی، نشان می دهد که تنش های اخیر توانسته تاثیر خود را بر روی بازار نفت بگذارد.

اقتصاد افزایش قیمت نفت / تنش های اخیر باعث گرانی شد

تنش های اخیر توانست فشار های بسیاری را بر روی بازار جهانی انرژی و مبادلات نفت وارد کند و همین امر سبب شد تا قیمت طلای سیاه افزایش پیدا کند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶ سنت معادل ۰.۰۷ درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۹۸ سنت رسید.

قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز چهارشنبه افزایش یافته است. کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت خام آمریکا و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی نگرانی در مورد محدود شدن عرضه نفت را افزایش داده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶ سنت معادل ۰.۰۷ درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۹۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترنتیت آمریکا هم با ۱ سنت معادل ۰.۰۱ درصد افزایش ۸۵ دلار و ۱۶ سنت معامله می‌شود.هر دوی این شاخص‌های نفتی در روز گذشته به بالاترین قیمت از ماه اکتبر رسیدند.

ذخایر نفت خام آمریکا ۲.۳ میلیون بشکه طی یک هفته گذشته کاهش یافته است. این رقم بسیار بالاتر از ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهشی است که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند.

روسیه یکی از سه تولید کننده بزرگ نفت دنیا و یکی از صادرکنندگان بزرگ محصولات نفتی با حملات اوکراین به پالایشگاه‌های نفت خود دست پنجه نرم می‌کند و زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هم مورد هدف قرار داده است.

از طرف دیگر ایران اعلام کرده اقدام حمله اسرائیل به سفارت خود در سوریه را خواهد گرفت که خطر تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.پمکس، شرکت نفت دولتی مکزیک هم از واحد تجارت خود درخواست کرده صادرات ۴۳۶ هزار بشکه در روز نفت خام را در ماه جاری میلادی متوقف کند.

انتظار می‌رود ائتلاف اوپک پلاس در اجلاس وزارتی امروز تغییری در سیاست تولید خود ایجاد نکند.ارزش دلار آمریکا هم پایین آمده و خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده است.

«میانگین قیمت جهانی نفت در سال ۱۴۰۲ با احتساب همه نوسانات حدود ۸۱.۵ دلار بود، البته در سال میلادی ۸۳ دلار بود. نفت ایران، به دلیل تحریم و هزینه‌های جانبی که دارد در محدوده ۶۲ تا ۶۵ دلار فروخته شد. میزان نفتی که ایران صادر کرده است بر مبنای آمار ورودی چین (که ۹۰ درصد نفت ایران را می‌خرد) و البته بر اساس آمار گمرک کشور خودمان تا پایان اسفندماه میانگین روزانه حدود ۱.۲ میلیون بشکه بوده است.

اما عددی فروشی که در گمرک ایران ثبت می‌شود عددی است که هنگام صادرات نفت و میعانات در منطقه بعنوان قیمت رسمی ثبت می‌شود (میانگین ۸۱.۵ دلار) و الزاما مساوی با عدد فروشی که دست ایران تحت تحریم قرار میگیرد، نیست. عددی که فروش رفته عددی نزدیک به ۶۵ دلار است که چیزی حدود ۱۵ تا ۱۶ دلار کمتر از عدد اعلامی گمرک است که می‌تواند به عنوان درامد نفتی ۱۴۰۲ ثبت شود. امسال درآمد نفتی، بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت و میعاناتی بوده که در دریا داشتیم و بخشی نیز به تولیدات ما مرتبط می‌شود و نباید فراموش کنیم که ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار بشکه تولیدی اضافی که داشتیم، بخش بزرگی صرف م صرف داخلی شده چرا که پالایشگاه‌های ما فرسوده و خودرو‌های ما پر مصرف‌تر شده اند؛ بنابراین مجبور شدیم نفت بیشتری را تبدیل به فراورده کنیم. اگرچه با ان نسبت نفتی که به عنوان خوراک به پالایشگاه‌ها داده می‌شود، نمی‌توانیم فراورده در خروجی پالایشگاه‌ها بگیریم، به همین خاطر پالایشگاه‌های ما از لحاظ درآمدی در وضعیت خوبی نیستند.»

برنا