شهر خبر

تعطیلات زیاد آیت الله را شاکی کرد /خاطره هاشمی رفسنجانی از تعطیلی‌های عید و محرم سال ۸۰

تعطیلات زیاد آیت الله را شاکی کرد /خاطره هاشمی رفسنجانی از تعطیلی‌های عید و محرم سال ۸۰

مرحوم هاشمی رفسنجانی در خاطراتش از ۱۲ فروردین ۱۳۸۰ نسبت به تعطیلات زیاد در کشور که باعث رکود کارها شده گلایه کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۱۲ فروردین ۱۳۸۰ را بخوانید؛

در خانه بودم. از برنامه‌های عزاداری صداوسیما استفاده کردم. بخشی از کتاب محاکمه، نوشته آقای [حسن] هدایت را خواندم. سناریوی سریالی است که قبلاً از سیما پخش شده؛ اوضاع اواخر زمان رضاخان و شهریور ۱۳۲۰ و سال‌های اول سلطنت محمدرضاشاه است. مقداری هم به اصلاح نمایه‌های تفسیر راهنما و مطالعه تاریخ خراسان و تربت‌حیدریه پرداختم.

دیروز دولت یوگسلاوی، آقای [اسلوبودان] میلوشوویچ، رییس‌جمهور سابق را بازداشت کرد. آمریکا به دولت یوگسلاوی، اولتیماتوم داده بود که اگر او را تحویل دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی ندهد، کمک‌هایش را قطع می‌کند. طرفدارانش، مانع بازداشت او بودند. درگیری‌ هم پیش آمد، ولی ظاهراً دولت می‌گوید در دادگاه‌های داخلی محاکمه می‌شود. در بنگلادش، درگیری طرفداران و مخالفان دولت، شدید شده و امروز صدها مجروح به‌جای گذاشته و شبیه وضع دولت‌های گذشته، به نظر می‌رسد تا سقوط دولت ادامه یابد.


چند شب است که جُغدی روی درخت‌های مجاور تا صبح ناله می‌کند و مزاحم است؛ سال‌های قبل هم بود. به محافظان گفتم، فکری برای رفع آن بکنند. [رادیو] بی‌بی‌سی، مقاله تحریک‌کننده‌ای علیه نظام ولایی ایران خواند و آن را متناقض با جمهوریت معرفی کرد.

شب، عفت و [خواهرش] اشرف و سارا، [دختر فاطی]، برای عزاداری در مراسم محرم رفتند؛ امروز و دیشب هم رفته بودند.

تعطیلی‌های عید و محرم با هم ردیف شده‌اند و باعث تعطیلی کشور و رکودکارها بیش از سه هفته متوالی شده؛ اصولاً تعطیلات کشور زیاد است و تداخل تعطیلات شمسی و قمری، گاهی مشکل‌ساز است.

۲۷۲۷