شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار خودرو#محدوده#وضعیت#۱۴۰۳#چگونه#می‌شود؟

وضعیت بازار خودرو در ۱۴۰۳ چگونه می‌شود؟

خودرو وضعیت بازار خودرو در ۱۴۰۳ چگونه می‌شود؟

سال گذشته بازار خودرو یکی از آرام‌ترین و کم‌نوسان‌ترین روزهای خود را سپری کرد و پس از افت و خیز ۱۲ ماهه، سرانجام در محدوده قیمتی اوایل سال ۱۴۰۲ قرار گرفت. بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو بر این باور است که در سال ۱۴۰۳، خریدار امروز برنده فردا خواهد بود.

بازار خودرو یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی هر کشور است. در این بازار، خودروهای جدید یا دست دوم به فروش می‌رسند. انواع خودروهای مختلفی از جمله اتومبیل، موتورسیکلت، وانت، کامیون، اتوبوس و انواع دیگر در این بازار قابل دسترس هستند.

بازار خودرو به‌طور معمول توسط شرکت‌های خودروسازی، نمایندگان فروش و بازاریابان خودروها، فروشگاه‌های خودروهای دست دوم و افراد حقیقی که خودرو خود را به فروش می‌گذارند، تشکیل شده است. در این بازار عموماً مشتریان می‌توانند از انتخاب مدل، مشخصات فنی، قیمت و شرایط فروش مناسب برای خودرو خود استفاده کنند.

روند بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ به عوامل مختلفی بستگی دارد. سیاست‌های دولتی، نرخ تورم، نوسانات ارز به عنوان عوامل کلان اقتصادی تأثیر به‌سزایی روی قیمت خودرو خواهد داشت. علاوه‌بر آن وضعیت تولید خودروسازان داخلی کشور و واردات نیز با تأثیر گذاشتن روی عرضه خودرو می‌تواند افزایش قیمت ناشی از مازاد تقاضا را کنترل کند.

سال گذشته بازار خودرو با تأثیرپذیری از ثبات نرخ ارز و سیسات‌های انقباضی دولت، یکی از آرام‌ترین سال‌های پس از ممنوعیت واردات را داشت و با آغاز واردات خودرو از ابتدای ۱۴۰۲ آرامش دوباره به بازار بازگشت.

در همین راستا بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو  ضمن اشاره به عوامل تأثیرگذار روی بازار خودرو به بررسی روند آن در سال جدید پرداخت که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

صدرایی گفت: وضعیت بازار خودرو در سال آینده، همه ساله یک سوال تکراری برای خریداران خودرو در یک سیستم اقتصادی بی‌ثبات است. قبلاً هم اشاره کردم که خریدار امروز برنده فردا خواهد بود، زیرا در هر صورت کشور دچار اقتصاد تورمی بوده و پیش‌بینی می‌شود که با شرایط موجود، حداقل ۴۰ درصد الی ۶۰ درصدی تورم وجود داشته باشد.

او ادامه داد: علاوه‌بر آن در نیمه دوم امسال، انتخابات امریکا انجام می‌گیرد که فارغ از هر نتیجه‌ای می‌تواند تأثیر بسیاری بر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بگذارد. البته تأکید می‌کنم که بنده تحلیلگر سیاسی نیستم، اما چنین عوامل سیاسی می‌تواند روی بازار خودرو اثرگذار باشد. بنابراین در صورتی که دونالد ترامپ برنده این دوره از انتخابات امریکا باشد، احتمال می‌رود که سال ۱۴۰۳ یکی از سال‌های پرچالش برای بازار خودرو باشد.

صدرایی افزود: نکته مهم دیگر، بحث تغییرات نرخ ارز خواهد بود که شواهد نشان می‌دهد هر لحظه ممکن است از کانال معاملاتی خود خارج شده و گران‌تر شود. علاوه‌بر آن عواملی همچون واردات خودرو در مقیاس گسترده که می‌تواند قیمت خودرو یا شیب صعودی آن را کاهش دهد، با توجه تجربه سال گذشته، منابع محدود امسال و شرایط کلی کشور بعید به نظر می‌رسد در سال جدید نیز به صورت مرتب انجام بگیرد؛ بنابراین به احتمال قوی در سال آینده نیز قیمت خودرو افزایش خواهد داشت.