شهر خبر

اقدام جدی بورس درباره صندوق های سرمایه گذاری

بازار سرمایه/ صندوق بازنشستگی

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار درباره دو اقدام جدی سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و بیان کرد که با توجه به شرایط فعلی، مقرراتی که برای برخی از صندوق‌ها تدوین شده است، نیازمند بازنگری جدی هستند.

اقتصاد اقدام جدی بورس درباره صندوق های سرمایه گذاری

علی‌اکبر ایرانشاهی درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: در سال گذشته، اولین اقدام جدی سازمان بورس در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تصویب دستورالعمل تاسیس و فعالیت این صندوق‌ها بود.

وی اظهار داشت: در گذشته شاهد وجود مقررات پراکنده‌ای در خصوص تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودیم اما شرایطی فراهم شد تا این مقررات در قالب دستورالعمل به جمع‌بندی برسد.

تدوین مقررات صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

ایرانشاهی به دیگر اقدام صورت گرفته در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاکید کرد و در گفت‌و گو با سنا، افزود: نخستین اقدام انجام شده مربوط به تدوین مقررات صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی بود که ریاست سازمان بوس اعلام کرد تا اجرای این اقدام به صورت فوری در دستور کار قرار گیرد.

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: به دنبال جلسات برگزار شده با فعالان بازار سرمایه، بیمه و نیز دیگر مسوولان، جزییات عملکرد صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در دنیا مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقررات مربوط به این صندوق تدوین و ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: اساسا نگاه صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی بلندمدت بوده و قرار بر این است تا از محل منافع حاصل از این صندوق‌ها برای دوران بازنشستگی افراد که از درآمد چندانی برخوردار نیستند، بهره‌مند شوند.

ایرانشاهی در ادامه گفت‌وگو با سنا افزود: با توجه به ورود منابع پایدار و باثبات به بازار سرمایه از طریق این صندوق‌ها، افق دید بلندمدت در بازار سرمایه تقویت می‌شود که این عوامل موجب با اهمیت شدن این نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و جایگاه ویژه آن در کل دنیا شده است.

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار، آینده صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی را مثبت ارزیابی کرد و به سنا، گفت: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی از جمله مسیرهایی است که با کمک آن می‌توان زمینه ورود منابع پایدار و باثبات به بازار سرمایه را فراهم کرد، اکنون مقررات آن تدوین و مجوز فعالیت یک صندوق، مجوز تاسیس و پذیره‌نویسی ۲ صندوق بازنشستگی و نیز موافقت اصولی تاسیس چهار صندوق بازنشستگی تکمیلی صادر شده است.

توسعه صندوق‌های بخشی

وی توسعه صندوق‌های بخشی را به عنوان سومین اقدام انجام شده در سال ۱۴۰۲ معرفی کرد و ادامه داد: در این حوزه صندوق‌ها را تبدیل به صندوق‌های مولتی بخشی ( NAV چندگانه) کردیم، بدین معنا که باید به ازای هر صنعت یک NAV، نماد معاملاتی و نیز کد معاملاتی جداگانه در نظر گرفته شود.

تمرکز بر نظارت صندوق‌های سرمایه‌گذاری

ایرانشاهی به گسترش نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: در این زمینه با مساله تعارض منافع در صندوق‌ها روبرو بودیم که در این راستا گامی مهم برای کاهش تعارض منافع صندوق‌های سرمایه‌گذاری برداشته شد.

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همچنین در این حوزه، مقرراتی به منظور نظارت بر رعایت حقوق سرمایه‌گذاران توسط مدیر صندوق و نیز حداکثرسازی سود سرمایه‌گذاران تصویب و ابلاغ شد.

وی بر تقویت ابزار و نرم‌افزارهای نظارتی در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و در گفت‌وگو با سنا، تصریح کرد: در ادامه فعالیت‌های خود سعی بر نظارت بهینه داشتیم، تمرکز فعالیت خود را علاوه بر نظارت مبتنی بر مقررات بر نظارت مبتنی بر ریسک معطوف کرده و نظارت‌ در موقعیت‌های حساس در مواقعی که شاهد افزایش ریسک در صندوق‌ها بودیم را افزایش دادیم.

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار بر تعداد پرونده‌های تخلفاتی اشاره و اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۰ پرونده تخلفاتی در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشکیل شده است.

توسعه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

وی به توسعه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: تلاش ما بر این اساس بوده تا مسیر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را در بازار از طریق توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری هموارتر کنیم.

ایرانشاهی با تاکید بر توسعه صندوق تضمین اصل سرمایه افزود: تاکنون تعداد ۱۵ صندوق بخشی و نیز پنج صندوق اهرمی در بازار فعال هستند که طبق ارزیابی‌های انجام شده شاهد ورود مبالغ قابل توجه به این صندوق‌ها بودیم.

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این اتفاقات نشان‌دهنده آن است که از سال ۹۹ به بعد اقبال به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده و بخش اعظمی از معاملات انجام شده به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص دارد.

ایرانشاهی اعلام کرد: صندوق‌های اهرمی و نیز صندوق پالایش و دارا یکم همواره جزو پر معامله‌ترین صندوق‌ها در بازار هستند. حدود ۵۰ درصد از معاملات اوراق بهادار مربوط به معاملات واحدهای سرمایه‌گذاری است که طی یکسال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

افزایش اعتماد بازار نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار به افزایش اعتماد بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و به سنا، گفت: با توجه به ویژگی‌ و نیز بازارگردانی فعال در این صندوق‌ها، نماد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته نمی شوند.

وی به قابلیت نقدشوندگی صندوق‌سرمایه‌گذاری اشاره کرد و ادامه داد: افزایش قابلیت نقدشوندگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث شده تا اقبال خوبی نسبت به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها صورت بگیرد و آینده روشنی را برای صندوق‌ها متصور باشیم.

برنامه‌های سال ۱۴۰۳ در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار به برنامه‌های سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و در گفت‌وگو با سنا، افزود: برای سال جاری ۲ اقدام جدی را در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار دادیم.

وی تدوین مقررات صندوق‌های پرریسک را نخستین برنامه برای سال ۱۴۰۳ معرفی کرد و گفت: این صندوق‌ها نوعی از صندوق‌های سهامی هستند که آزادی عمل بیشتری به مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری در بازار ابزارهای مشتقه و نیز نصاب‌های سرمایه گذاری می‌دهد.

ایرانشاهی به دیگر برنامه‌ها در سال جاری اشاره کرد و افزود: طبق تصمیمات اتخاذ شده قرار بر این است تا بازنگری در برخی از مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات، صندوق پروژه و صندوق جسوارنه خصوصی را در دستور کار قرار دهیم.

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان به سنا، گفت: با توجه به شرایط فعلی، اکنون مقرراتی که در آن مقطع برای برخی از صندوق‌ها تدوین شد نیازمند بازنگری جدی است.

سنانیوز