شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم#تحریم#نفت#قیمت

رشد اقتصادی نفت / تحریم ها شکست خورد؟

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

شواهد نشان می دهد که اقدام دولت سیزدهم توانسته است تحریم ها را محدود کرده و سبب رشد اقتصادی در بخش نفت شود.

اقتصاد رشد اقتصادی نفت / تحریم ها شکست خورد؟

نفت یکی از مهم ترین کالا های استراتژیک برای هر کشوری محسوب می شود که کشورهای دارنده آن سعی می کنند در این حوزه، خود را ارتقا دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدام‌های موفق دولت در حوزه نفت و گاز نتیجه تصمیم‌های درست و به‌موقع بوده، گفت: رشد اقتصادی بخش نفت در سال ۱۴۰۲ بیانگر شکست پروژه تحریم صنعت نفت است.

جعفر قادری، با اشاره به رشد اقتصادی بخش نفت و گاز ایران به‌عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی دشمنان نمی‌تواند برایمان در حوزه نفت و گاز ایجاد محدودیت و مشکل کند و این بخش هم‌اکنون پیشران اقتصادی کشور است و اقدام‌های موفق دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز، باعث به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و رشد اقتصادی این بخش شد.

وی افزود: ما توانستیم از ظرفیت بازارهای جدید مثل ونزوئلا و کشورهای دیگر که پالایشگاه‌هایی داشتند استفاده کنیم و در زمینه ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی موفق عمل کردیم، همچنین به بحث تعمیر پالایشگاه‌ها در آفریقا و آمریکای لاتین ورود و زمینه و ظرفیت را برای صادرات نفت خودمان فراهم کردیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: زمانی ۵۰، ۶۰ میلیون بشکه میعانات گازی روی دریا داشتیم، همه ظرفیت مخازن‌مان پر شده بود و امکان تولید گاز را به‌دلیل نبود شرایط ذخیره‌سازی میعانات گازی نداشتیم، اما مجموع این اقدام‌ها از سوی دولت و مجلس باعث شد فضای جدیدی ایجاد شود.

قادری اظهار کرد: در بخش‌های مختلف با تکیه بر دیپلماسی فعال، افزون بر بازارسازی مناسب، به سمت داخلی‌سازی رفتیم و به‌تازگی هم در بخش صادرات نفت به رکوردهای خوبی رسیدیم و در بخش تولید گاز، با توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به همت پیمانکاران ایرانی به سمت توسعه و برداشت حداکثری از میدان‌های مشترک کشور نیز رفته‌ایم.

وی گفت: حرکت بزرگی در صنعت نفت و گاز کشور آغاز شده است و این بخش پیشران رشد اقتصادی کشور در سال‌های آینده نیز خواهد بود.

رئیس بخش بازارها و صنعت نفت آژانس بین‌المللی انرژی ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد شرایط بازارهای نفت به نسبت آرام باشد، اگرچه شماری از اعضای ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) به‌تازگی تصمیم گرفتند کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را که پیش از این برای سه ماه نخست امسال اعلام شده بود تا پایان سه ماه دوم تمدید کنند.

بوسونی تصریح کرد: در حالی که رشد تقاضای نفت در سال گذشته میلادی حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بود، انتظار می‌رود این مقدار در سال ۲۰۲۴ کمتر و یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز باشد.

شماری از تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) به‌منظور حمایت بیشتر از بازار در بحبوحه نگرانی‌ها از رشد اقتصادی جهان، توافق کردند که کاهش داوطلبانه تولید نفت خام خود در سه ماه نخست را تا سه ماه دوم سال جاری میلادی تمدید کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند، عرضه جهانی نفت امسال به رکورد ۱۰۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز برسد که تا حدودی می‌توان گفت به‌طور کامل ازسوی تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس از جمله ایالات متحده آمریکا، برزیل و گویان خواهد بود.

شانا