شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#خودرو#اتوبوس#تعداد#واردات

اتوبوس های برقی در راه تهران / تعداد دقیق مشخص شد

خودرو برقی/بلیط اتوبوس

شنیده ها حکایت از آن دارد که اتوبوس های برقی در راه رسیدن به تهران هستند.

اقتصاد اتوبوس های برقی در راه تهران / تعداد دقیق مشخص شد

تغییر و تحولات در زمینه حمل و نقل عمومی، همواره مثبت ارزیابی می شود و امید است که با واردات اتوبوس های برقی، شاهد تحولات اساسی در زمینه حمل و نقل باشیم.

مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: قرار است تا پایان امسال ۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل نقل عمومی تهران اضافه شود که از این تعداد هزار دستگاه، اتوبوس برقی خواهد بود.

حسن کریمی سنجری با بیان اینکه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی هم به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد، افزود: تاکنون ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی از طریق ایران خودرو دیزل به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شده است ضمن اینکه خودروساز دیگری ۲۶ دستگاه وارد کرده و ۲۳ دستگاه هم به زودی وارد می‌شود.

به گفته سنجری، وزارت صمت به دنبال توسعه اتوبوس‌های برقی است، زیرا این اتوبوس ها، اقتصادی و با محیط زیست سازگارتر است؛ برای توسعه این دستگاه ها، وزارت صمت واردات اتوبوس را از طریق خودروساز‌ها مجاز کرده است که هم خدمات پس از فروش بهتری داشته باشیم و هم به دانش ساخت و فناوری این خودرو‌ها دست پیدا کنیم.

مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت اضافه کرد: اتوبوس‌ها مانند خودرو‌های سواری نیست که تولیدکننده یا واردکننده آنها را در ویترین مغازه مونتاژ کند و بفروشد، بلکه مشتریان خاص خود یعنی شهرداری و وزارت کشور را دارد، بدین معنا که شهرداری باید ابتدا با خودروساز قرارداد ببندند سپس خودروساز اقدام به واردات کند یعنی باید شهرداری به خودروساز مبلغی را به عنوان پیش پرداخت، بپردازد سپس خودروساز اقدام به واردات یا تولید کند. 

وی افزود: اکنون این موضوع به یک چالش برای خودروساز‌ها تبدیل شده است؛ شهرداری به خودروساز سفارش می‌دهد، اما پیش پرداختی، نمی‌پردازد.

چندی پیش، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: خودروسازان داخلی بر خلاف وعده‌هایی که دادند، نتوانستند تعداد اتوبوس‌های برقی مقرر شده را در زمان موعود تحویل شهرداری تهران بدهند.

مهدی چمران، در خصوص آخرین وضعیت تولید اتوبوس‌های برقی اظهار کرد: قطعا ترجیح ما این است که بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم اما خودروسازان داخلی نتوانستند به تعهد خود مبنی بر تحویل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تا آخر سال جاری عمل کنند.

وی با بیان اینکه در جلسه با نمایندگان مجلس نیز گفتیم در زمان کرونا هم تا زمان ساخت واکسن، نسبت به واردات اقدام کردیم، افزود: برای اتوبوس‌ها نیز شرایط به همین شکل است و امیدواریم خودروسازان داخلی سریعتر بسازند و تحویل دهند.

وی اضافه کرد: البته تولیدکنندگان با مشکل خرید تجهیزات و ارز روبه‌رو هستند، یکی از خودروسازان گفته بود که ماهیانه ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل می‌دهد اما نتوانست تحویل دهد اگر تامین می‌شد ما ناچار به خرید خارجی نمی‌شدیم البته قیمت اتوبوس خارجی از داخلی ارزان‌تر است.

چمران ادامه داد: در خصوص تراموا هم باید بررسی کنیم که آیا واقعا این طرح در پایتخت اجرا شدنی هست یا خیر و آیا به کار شهر می‌آید و بعد وارد فازهای بعدی شویم.

وی با بیان اینکه تراموایی که در برخی کشورها ساخته و استفاده شده چرخ لاستیکی است و راننده ندارد چرا که در مسیر مشخص خود کنترل می‌شود، تاکید کرد: اگر قرار بر استفاده از این نوع تراموا باشد باید روی قیمت، کیفیت و نحوه کارکرد آن بررسی صورت بگیرد تا ببینیم به صلاح شهر هست یا نیست.

تابناک