شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نرخ تورم#جواب#بریتانیا#قیمت#محدوده#ژانویه

اتفاق خوب در اقتصاد بریتانیا / برنامه ریزی دقیق جواب داد

اقتصاد بریتانیا / نرخ تورم / قیمت کالا

شاخص کل قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه جاری با افزایش ۰.۶ درصد نسبت به ماه قبل به محدوده مثبت بازگشت. در ماه ژانویه این رقم منفی ۰.۶ درصد بود.

اقتصاد اتفاق خوب در اقتصاد بریتانیا / برنامه ریزی دقیق جواب داد

اقتصاددانان که توسط رویترز نظرسنجی شده بودند، پیش‌بینی کرده بودند که نرخ تورم سالانه در ماه فوریه ۳.۵ درصد و نرخ ماهانه آن ۰.۷ درصد خواهد بود.

دفتر آمار ملی انگلستان (ONS) اعلام کرد که بیشترین کاهش قیمت مربوط به مواد غذایی، رستوران‌ها و کافه‌ها بوده است، در حالی که بیشترین فشار افزایشی بر قیمت‌ها از ناحیه‌ مسکن و سوخت ناشی شده است.

دفتر آمار ملی گفت: « نرخ تورم مواد غذایی یازدهمین ماه متوالی است که از بالاترین رقم ثبت‌شده در مارس ۲۰۲۳، یعنی ۱۹.۲ درصد، که بالاترین نرخ سالانه طی بیش از ۴۵ سال گذشته بوده است، کاهش می‌یابد.»

شاخص کل قیمت مصرف‌کننده در سطح سالانه ۴.۵ درصد قرار گرفت که پایین‌تر از برآورد اجماعی ۴.۶ درصد و کمتر از ۵.۱ درصد در ژانویه است.

جرمی هانت، وزیر دارایی بریتانیا، بعد از انتشار آمار روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که کاهش تورم «زمینه را برای شرایط اقتصادی بهتر فراهم می‌کند.»

بانک مرکزی انگلستان انتظار دارد تورم کل برای مدت کوتاهی در سه ماهه دوم به هدف ۲ درصدی خود بازگردد و سپس در اواخر سال دوباره افزایش یابد. این بانک در دو سال گذشته برای کنترل قیمت‌ها به طور تهاجمی نرخ بهره را افزایش داده است.

بانک مرکزی روز پنجشنبه برای تصمیم‌گیری در مورد اقدام بعدی سیاست پولی خود تشکیل جلسه می‌دهد. انتظار می‌رود با وجود بررسی زمان شروع کاهش نرخ بهره، فعلاً نرخ بهره را روی ۵.۲۵ درصد بدون تغییر نگه دارد.

رضایت شرکت‌های انگلیسی از سیستم هفته کاری ۴ روزه

اکثریت قریب به اتفاق کارمندان شرکت کننده در آزمایش هفته کاری ۴ روزه از این روند راضی هستند و کارمندان هنوز این روند را با رضایت شرکت خود ادامه می‌دهند.

یک سال پس از پایان بزرگترین آزمایش جهان برای سنجش روزهای کاری چهار روزه، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌هایی که در این آزمایش شرکت کرده‌اند هنوز این روند را برای کارمندان خود مجاز می‌دانند و بیش از نیمی از شرکت‌ها این تغییر را دائمی کرده‌اند.

CNN گزارش داد: در این آزمایش کارمندان ۶۱ شرکت انگلیسی، ۸۰ درصد از ساعات کاری معمول خود را در ازای همان حقوق قبلی تمام روز در هفته در طی فقط چهار روز در هفته گذراندند و این آزمایش برای یک دوره شش ماهه بین ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۲ انجام شد.

بر اساس گزارشی که یکی از سازمان‌دهندگان این آزمایش منتشر کرده، حداقل ۸۹ درصد از این شرکت‌ها همچنان این سیاست را اجرا می‌کنند و حداقل ۵۱ درصد شرکت‌ها نیز پس از پایان سال ۲۰۲۳ هفته کاری چهار روزه را دائمی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، اثرات کاهش ساعات کاری برای کارکنان و شرکت‌های آنها بسیار مفید بوده است.

در پایان کارآزمایی، کارمندان سلامت جسمی و روانی بهتر، تعادل بین کار و زندگی، رضایت کلی از زندگی و فرسودگی شغلی کمتر را گزارش کردند.

اقتصادآنلاین