شهر خبر

ربودن هواپیمای روسی به روایت آیت الله /هواپیماربایان چه کسانی بودند؟

ربودن هواپیمای روسی به روایت آیت الله /هواپیماربایان چه کسانی بودند؟

در خاطرات آیت الله هاشمی در آخرین روزهای سال ۱۳۷۹ به ماجرای یک هواپیمایی دزدی اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله هاشمی رفسنجانی روز ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در خاطراتش نوشته است؛

ساعت هفت صبح، به سوی قم حرکت کردیم. پس از زیارت و فاتحه بر مزار والده و اخوی و همشیره، برای مراسم «جشنواره شیخ طوسی» که به منظور تجلیل از محققان غیرایرانی که در قم تحصیل می کنند، برپا شده است، به مرکز جهانی علوم اسلامی رفتیم. سومین دوره بود؛ فراخوان مقاله و کتاب است و به بهترین‌ها جوایزی تعلق می‌گیرد. یک سوم برنده‌ها، خانم‌اند که قابل توجه است. سطح تحقیقات هم خوب است. حدود نُه هزار طلبه خارجی از ۹۱ کشور جهان دارند و نوشته‌ها به فارسی، عربی، اُردو و انگلیسی است. دو نفر از محققان در مورد تحقیقشان توضیح دادند. آقای [سیدحسن] ربانی [رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی] گزارش کار داد و خیر مقدم گفت.

من هم صحبت مفصلی کردم؛ دربارۀ اهمیت دانش به عنوان پایه تمدن‌ها و اهمیت تحقیق به عنوان پایه دانش و تأکید کردم که تحقیقات در زمینه‌های آزادی و سعه‌صدر و پرهیز از تعصب و تحجر رشد می‌کند و حضور این همه طلبه، از ملیت‌های مختلف را زمینه مناسبی برای تحقیق و توسعه دانش اسلامی و علوم انسانی معرفی کردم و لوح تقدیر به چهل نفر از برگزیدگان دادم.

به تهران برگشتیم. تا مغرب در دفترم کار کردم. یک هواپیمای روسی، از فضای ترکیه ربوده شده و در مدینه نشسته است. هواپیماربایان، خود را چچنی معرفی کرده‌اند و خواهان پایان دخالت نظامی روسیه در چچن هستند.

2727