شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#مسکن#بازار مسکن#قیمت مسکن

خبر مهم درباره تسهیلات مسکن / وام تهران چقدر شد؟

بازار مسکن | قیمت مسکن | وام مسکن

بازار مسکن یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی در هر کشوری است. این بازار شامل خرید، فروش و اجاره ملک‌ها مانند خانه‌ها، آپارتمان‌ها، ویلاها و مغازه‌ها می‌شود. بازار مسکن تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد.

اقتصاد خبر مهم درباره تسهیلات مسکن / وام تهران چقدر شد؟

 مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: نرخ وام مسکن تنها در استان تهران ۲۰۰ میلیون تومان است و در سایر شهرهای تهران همانند استان های دیگر ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

بازار مسکن یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی در هر کشوری است. این بازار شامل خرید، فروش و اجاره ملک‌ها مانند خانه‌ها، آپارتمان‌ها، ویلاها و مغازه‌ها می‌شود. بازار مسکن تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد.

بازار مسکن از چندین بخش تشکیل شده است که شامل خریداران، فروشندگان، مشاوران املاک، تولیدکنندگان ساختمان و متخصصان حقوقی می‌شود. این بازار طبق روند و تغییرات بازارهای دیگر، ممکن است به صورت رو به رشد یا کاهش باشد.

حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: در حال حاضر روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در استان تهران با توجه به همکاری بانک های عامل بهتر شده است اما همچنان در این شهروندان تهرانی با مشکل در بانک ها مواجه هستند.

به گفته وی متقاضیان دریافت تسهیلات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای تهران و ۱۰۰ میلیون تومان برای سایر شهرهای این استان باید در سامانه saman.mrud.ir نام‌نویسی و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنند.

او می گوید: تمامی متقاضیان و مستأجران باید در سامانه املاک و اسکان اطلاعات خود را ثبت کنند و قرارداد آنها معتبر و دارای کد رهگیری باشد.

جنتی با بیان اینکه متقاضی باید متأهل و یا خانم مجرد سرپرست خانوار باشد و حتما باید دارای کد رهگیری باشد و دریافت کننده وام ودیعه باید اجاره‌نامۀ رسمی یا اجاره‌نامۀ ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای رمز رهگیری باشد.

او گفت: متقاضی دریافت وام ودیعه نباید فراموش کند که در هنگام ثبت نام فاقد مسکن و یا زمین مسکونی باشد و چنانچه هر زمان سابقۀ مالکیت او محرز شود از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف خواهند شد.

جنتی با بیان اینکه برخی تصور می کنند که وام ودیعه مسکن در حاشیه شهر تهران ۲۰۰ میلیون تومان است گفت: میزان تسهیلات در شهرهای حاشیه تهران ۱۰۰ میلیون تومان است.

چرا بانک ها دوست ندارند به بخش مسکن وام بدهند؟

قیمت خرید اوراق وام مسکن -اوراق برگه‌هایی است که هر یک فقره از آنها، امتیاز دسترسی به ۵۰۰‌هزار تومان تسهیلات خرید مسکن است- در بهمن امسال به ۱۳۸‌هزار تومان رسید که ۶‌درصد نسبت به ماه دی افزایش پیدا کرد.

به رغم آنکه از ابتدای ۹۷ تاکنون، قیمت مسکن دست‌کم ۱۸ برابر شده است اما سقف ریالی وام خرید مسکن در این بازه زمانی ۵.۷ برابر شد که بیانگر «جاماندگی قدرت خرید وام مسکن از قیمت خانه» هم در تهران و هم در سایر شهرهای کشور است.

در این میان، سیاستگذار تصور می‌کند، «وام خرید خانه فقط در تهران کارآیی خود را از دست داده و در خیلی از شهرهای کشور همچنان اثرگذار است». اما این تصور کاملا نادرست است چون، تورم مسکن در کل کشور برابر تورم مسکن تهران شده است.

رشد همسان قیمت مسکن را می‌توان از روی «نسبت قیمت مسکن تهران به برخی شهرهای بزرگ و متوسط یا کوچک» برای سال‌های ۹۶ و هم‌اکنون مشاهده کرد. دو سال بعد از جهش قیمت مسکن، این نسبت، بزرگ‌تر شده بود به این دلیل که ابتدا جهش قیمت در پایتخت رخ داد اما از ۹۹ به بعد، سطح قیمت مسکن شهرهای مختلف، ‌ جاماندگی خود را از سطح جهش‌یافته قیمت مسکن تهران به نوعی جبران کرد.

به این ترتیب، در حال حاضر وام خرید خانه نه‌تنها در تهران که در همه مناطق شهری ایران، ‌ به درد خانه‌اولی‌ها نمی‌خورد.

اما علت سوم که به نوبه خود پروزن است، «سیاست‌های دستوری در حوزه تامین مالی برای بانک‌ها» است. بانک‌ها برای تامین مالی خریداران مسکن که «تسهیلات بلندمدت به حساب می‌آید» و همچنین «سود این تسهیلات در برابر تورم آتی، ریسک و هزینه بانک عامل را افزایش می‌دهد»، نیازمند مدل‌هایی هستند که به‌واسطه آن بتوانند «منابع کافی از طریق جذب سپرده» در اختیار داشته باشند.

لیزینگ مسکن یکی از این مدل‌هاست که برای این مدل تامین مالی، لازم است «سود تسهیلات لیزینگ متناسب با قیمت تمام‌شده منابع موردنیاز آن» تعیین شود. این اتفاق نیز رخ نداده است.

 

 

خبر آنلاین