شهر خبر

قوانین صندوق بازنشستگی تغییر می کند / سایه ارزهای دیجیتال بر اقتصاد جهان

اقتصاد

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه نیویورک تایمز ( The New York Times ) در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۴ (۲۴ اسفند ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

134 کشور که 98 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می دهند، به دنبال ایجاد نسخه های دیجیتالی ارزهای خود هستند. بیش از نیمی از آنها در مراحل پیشرفته توسعه، آزمایش یا در حال حاضر راه اندازی هستند.تحقیقات اندیشکده شورای آتلانتیک مستقر در ایالات متحده نشان می دهد که همه کشورهای گروه 20 به استثنای آرژانتین اکنون در یکی از این مراحل توسعه هستند، اگرچه ایالات متحده به طور فزاینده ای از این جریان عقب مانده است.

صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی دولتی ژاپن پس از توقف این روش از چهار سال پیش، قصد دارد دوباره وام دادن به سهام خارجی را آغاز کند. بزرگترین صندوق بازنشستگی دولتی جهان، وام دادن به سهام را به دلیل نگرانی هایی از جمله اینکه اگر سهام در اختیار دیگران بود، نتواند به درستی از حق رای استفاده کند، به حالت تعلیق درآورد. اما این صندوق پس از بررسی داخلی به این نتیجه رسیده است که این رویه، که می‌تواند به دیگران امکان فروش کوتاه سهام را بدهد، با وظایف نظارتی آن سازگار است.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal ) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

پس از گزارش آمریکا از کاهش ذخایر نفت خام، قیمت نفت بسیار افزایش یافت. زمانی که اوکراین به یک پالایشگاه نفت روسیه حمله کرد، قیمت ها نیز صعودی شد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) پس از افزایش 2.8 درصدی در روز چهارشنبه، کمتر از 80 دلار در هر بشکه فروخته شد. از سوی دیگر، نفت خام برنت در پی بالاترین قیمت بسته شدن خود در بیش از چهار ماه گذشته، در حدود 84 دلار در هر بشکه ثابت ماند. ذخایر نفت آمریکا برای اولین بار در هفت هفته گذشته با کاهش ذخایر در کوشینگ، اوکلاهاما کاهش یافت.

سفینه فضایی ایکس، یک وسیله نقلیه آینده‌نگر که برای حمل فضانوردان به ماه و فراتر از آن طراحی شده است، روز پنجشنبه برای سومین پرتاب آزمایشی بدون خدمه آماده شد که شرکت ایلان ماسک امیدوار است آن را دورتر از قبل حمل کند، حتی اگر بار دیگر در حین پرواز منفجر شود. ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل میلیاردر اسپیس ایکس، گفته است که این موشک باید صدها ماموریت بدون خدمه را قبل از حمل اولین انسان انجام دهد. و چندین نقطه عطف بلندپروازانه دیگر که توسط ناسا نظارت می شود، قبل از اینکه سفینه بتواند با فضانوردان آمریکایی فرود بر ماه را اجرا کند، مورد نیاز است.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times ) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

هوش مصنوعی تهدید اطلاعات نادرست انتخاباتی را در سراسر جهان افزایش می‌دهد و برای هر کسی که یک گوشی هوشمند و تخیل فریبنده دارد، ایجاد محتوای جعلی - اما متقاعدکننده - با هدف فریب دادن رأی‌دهندگان را آسان می‌کند. چندی پیش، ساختن عکس‌ها، فیلم‌ها یا کلیپ‌های صوتی جعلی تلاش، مهارت و هزینه زیادی را طلب می‌کرد. اما اکنون، به لطف ابزارهایی که گوگل و OpenAI ارائه می‌کنند، هر کسی می‌تواند به راحتی با تایپ چند کلمه محتوای جعلی اما به ظاهر واقعی ایجاد کند.

روسای خطوط هوایی با شرکت بوئینگ دچار چالش هستند زیرا مسائل ایمنی آن برنامه های تجاری آنها را به هم ریخته است. با این حال، از آنجایی که تنها دو شرکت اصلی وجود دارد که هواپیماهای بزرگ تولید می کنند، آنها مجبورند به همکاری با بوئینگ ادامه دهند، حتی اگر ناامید باشند. علیرغم برخی نشانه‌های نگران‌کننده، مانند پرواز مدیرعامل یونایتد ایرلاینز به فرانسه برای دیدار با ایرباس در زمانی که بوئینگ با بحران مواجه شد، شرکت‌های هواپیمایی همچنان درباره خرید هواپیماهای جدید بحث می‌کنند. آنها امیدوارند از مشکلات بوئینگ برای دستیابی به معاملات بهتر استفاده کنند.