شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارمنستان#اوکراین#روسیه#خبرنگاران
موضع کرملین درباره خروج ارمنستان از پیمان امنیتی و حضور نپالی‌ها در جنگ اوکراین

سخنان نخست‌وزیر ارمنستان درباره احتمال خروج ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی و اظهارات وزیر امور خارجه نپال مبنی بر لزوم بازگشت اتباع این کشور از جنگ اوکراین، از جمله موضوعات پرسش‌های روز چهارشنبه خبرنگاران از سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه بود.

به گزارش خبرآنلاین از خبرگزاری تاس،‌ دیمیتری پسکوف چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۲ درباره مواضع اخیر ارمنستان به خبرنگاران گفت:‌ مسکو به تماس ها با ایروان ادامه خواهد داد و وضعیت عضویت ارمنستان در سازمان پیمان امنیت جمعی را روشن خواهد کرد.
این سخنان پس از آن مطرح شد که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد: در صورتی که سازمان پیمان امنیت جمعی به تعهدات خود عمل نکند و حوزه مسئولیت خود را به رسمیت نشناسد، ایروان از این سازمان خارج خواهد شد.
به گزارش ایرنا سخنگوی کرملین در این باره افزود: ما این اظهارات را شنیده ایم. البته کار زیادی در پیش است. ما به تماس هایی در داخل سازمان پیمان امنیت جمعی و در سطح دوجانبه با شرکای ارمنی خود نیاز داریم. ما شفاف سازی خواهیم کرد و مطابق با بیانیه های مطرح شده توسط طرفین صحبت خواهیم کرد.
پسکوف به این سوال که سازمان پیمان امنیت جمعی چگونه به اظهارات پاشینیان نگاه می کند، پاسخی نداد و به نامناسب بودن این پرسش از وی، اشاره کرد. دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: این سؤال باید از آن سازمان پرسیده شود؛‌ در حوزه اختیار ما نیست که از طرف آن سازمان صحبت کنیم.
سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا شرایط فعلی می تواند دلیلی برای برگزاری اجلاس فوق العاده این سازمان شود؟، گفت:‌این موضوع باز هم باید توسط سازمان پیمان امنیت جمعی تصمیم گیری شود. البته باید کارهایی در چارچوب این سازمان انجام شود.

پیش‌تر، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی ( CSTO ) سه‌شنبه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲ گفته بود: با وجود اظهارات نگران‌کننده برخی نخبگان ارمنی، به متانت سیاسی رهبری ایروان امیدوار هستیم و ارمنستان،‌ همچنان متحد این سازمان باقی خواهد ماند.
سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) یک ائتلاف نظامی بین دولتی در منطقه اوراسیا است که در سال ۱۹۹۲ در تاشکند ازبکستان به امضا رسید. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان این پیمان را امضا کردند.
این پیمان ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۳ (شهریور ۱۳۸۲) در راستای اجرایی شدن تصمیم سران دولت‌های عضو به یک سازمان منطقه ای بین المللی تبدیل شد که مقر آن در مسکو قرار دارد.
هدف اصلی این سازمان، تعدیل و تعمیق همکاری های نظامی ـ سیاسی، توسعه ساختارهای چند جانبه، فرایندهای همکاری برای تضمین امنیت ملی کشورهای عضو بر پایه مبانی مشترک و کمک رسانی شامل کمک های نظامی به کشورهای عضو است که قربانی خشونت شده‌اند، عنوان شده است.


سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره سخنان وزیر امور خارجه نپال در مورد لزوم بازگشت نپالی‌ها از منطقه عملیات ویژه به کشورشان نیز گفت: هیچ درخواستی از نپال برای تماس در سطوح بالا در این زمینه وجود نداشته است.
پسکوف گفت که این سوال را برای پاسخگویی به وزارت خارجه روسیه ارسال می‌کند.

پیش از این، وزیر امور خارجه نپال در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که این کشور خواهان بازگشت شهروندان خود است که به نفع روسیه علیه اوکراین می‌جنگند. به گفته وی، ۲۰۰ شهروند نپالی به نیروهای مسلح روسیه پیوسته‌اند که دست‌کم ۱۴ نفر از آنها در درگیری‌ها جان باخته‌اند. دولت نپال پیش از این، شهروندان این کشور را از رفتن به روسیه و اوکراین برای کار منع کرده بود.


سخنگوی کرملین در بخش دیگری از نشست خبری روز چهارشنبه خود با اشاره به سخنان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور درباره عدالت مالیاتی گفت: کسی که درآمد کمتری دارد، باید مالیات کمتری بپردازد؛ این اصل اساسی عدالت است.
وی ادامه داد:‌ روش‌ها برای تحقق عملیاتی این ایده باید توسط نمایندگان مجلس در دومای دولتی و نیز اعضای کابینه روسیه پیشنهاد شود.
پسکوف در پاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار داشت: سفر رئیس‌جمهوری روسیه به ترکیه برای مدت طولانی در حال آماده سازی بوده است و مسائل زیادی وجود دارد که نیاز به توجه سران دو کشور در ملاقات آتی دارد. وی گفت که زمان مشخصی برای سفر پوتین در حال حاضر مشخص نشده است.

310310