شهر خبر

برای کاهش تلفات و خسارات چهارشنبه آخر سال چه باید کرد؟/ توصیه‌های سازمان آتش‌نشانی تهران

برای کاهش تلفات و خسارات چهارشنبه آخر سال چه باید کرد؟/ توصیه‌های سازمان آتش‌نشانی تهران

سازمان آتش‌نشانی به منظور کنترل شرایط در این ایام در آماده‌باش کامل است و صدها نقطه از شهر را تحت پوشش دارد. اما لازم است پیش از بروز هرگونه اتفاق ناگوار و برای به حداقل رساندن تلفات و خسارات چهارشنبه آخر سال، به توصیه‌های ایمنی عمل کنیم.

روزهای پایان سال و تب‌وتاب چهارشنبه‌سوری، بیشتر از همه، پدر و مادرها را نگران می‌کند، هرچند که بزرگترها بهتر می‌دانند چطور در این روز شادی کنند تا اتفاقی برای کسی نیفتد. آمارها نشان می‌دهد که بیشتر آسیب‌دیدگان در این برهه زمانی کودکان و جوانان هستند. هیجان بیش از حد و عدم آگاهی از نحوه تخلیه هیجان در این روز پرخطر، همیشه برای عده‌ای حوادث غیرقابل جبرانی را رقم می‌زند. به طوری که آسیب‌های ناشی از این حوادث طیف گسترده‌ای از صدمات همچون قطع یا نقص عضو و حتی متأسفانه تلفات جانی را شامل می‌شود.

بهتر است والدین در این ایام کنترل ویژه‌ای بر رفتار فرزندانشان داشته باشند. کبریت، فندک و ابزار آتش‌زا همیشه باید دور از دسترس اطفال نگه دارند. هم‌چنین بچه‌ها ممکن است از روی ناآگاهی مواد منفجره دست‌ساز و پرخطر را در مکانی مخفی کنند که احتمال حادثه‌آفرینی را بالا ببرد. به عنوان مثال، یک ترقه دست‌ساز را برای اینکه از دید پدر و مادر مخفی بماند، زیر رختخواب خود یا لابه‌لای البسه و حتی در پارکینگ که یک مکان گرم است، پنهان می‌کنند.

به توصیه جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران، در گفت‌وگو با والدین حتماً نظارت کافی بر شادی و آتش‌افروزی کودکان و نوجوانان خود داشته باشند. آتش را به دور از موارد قابل اشتعال روشن کنند و حتماً پس از پایان مراسم، آن را خاموش ‌کنند. در این مسئله به هیچ وجه نباید به صورت قهری یا جبری از شرکت فرزندان در مراسم چهارشنبه‌سوری ممانعت کرد؛ چرا که اینطور برخوردها معمولاً پاسخ عکس می‌دهد و بچه‌ها را به نحوی تحریک می‌کند. اگر پدر و مادر در کنار فرزند باشند هم شادی می‌کنند و هم مراقب آنها هستند.

برای کاهش تلفات و خسارات چهارشنبه آخر سال چه باید کرد؟/ توصیه‌های سازمان آتش‌نشانی تهران

بهتر است این ایام پنجره‌ها را بسته نگه دارید، چرا که احتمال پرتاب مواد محترقه به داخل منزل و یا تماس با پرده و بروز اشتعال وجود دارد. ترجیحاً بالکن خانه یا پشت‌بام خالی از لباس و کارتن و روزنامه باشد که حداقل در صورت آتش‌سوزی، خسارات ناشی از آن کمتر و قابل جبران باشد.

اگر مطلع هستید که یکی از همسایه‌ها در انباری خانه مشغول جمع‌آوری و ساخت مواد منفجره و این قبیل فعالیت‌هاست، به مسئولان مربوطه اطلاع دهید تا اتفاق ناگواری نیفتد. متأسفانه پیش آمده که پس از بروز حادثه و حتی فوت شخص، همسایه‌ها به آتش‌نشانی علام کردند که ما از مدت‌ها قبل می‌دانستیم آن شخص مشغول چنین کاری است اما دخالت نکردیم تا کدورتی پیش نیاید.

برای به حداقل رساندن آسیب‌ها، به صورت همزمان و چندنفره از روی آتش نپرید. از ایستادن و بودن در کنار آتش، آن هم با لباس‌های بلند و گشاد به طور جدی اجتناب کنید و نزدیک آتش‌هایی که خودتان روشن نکرده‌اید، به هیچ وجه قرار نگیرید و از روی آن نپرید. ممکن است در آتش‌های ناامن، کپسول قابل اشتعال یا اسپری خوشبوکننده انداخته باشند که هر لحظه احتمال انفجار آن وجود دارد. چهارشنبه‌سوری بهانه‌ای است برای شادی و دور هم بودن در روزهای آخر سال؛ حواسمان باشد به قیمت شادی کوتاه‌مدت ما اتفاق ناگواری برای عزیزانمان نیفتد.

برای کاهش تلفات و خسارات چهارشنبه آخر سال چه باید کرد؟/ توصیه‌های سازمان آتش‌نشانی تهران

بنا به گفته جلال ملکی، سازمان آتش‌نشانی در این ایام آماده‌باش کامل دارد و در محل‌های شلوغ مثل میادین و چهارراه‌ها نیز مستقر است. در شب چهارشنبه‌سوری، سازمان آتش‌نشانی در اضطرار ویژه‌ای قرار دارد و تمام ایستگاه‌ها به طور جدی آماده و گوش‌به‌زنگ هستند. به بخش زیادی از نیروهای استراحت هم فراخوان صادر شده و صدها نقطه از تهران تحت پوشش است.

۴۷۲۳۲