شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کربلا#زائران

ارز مسافرین کربلا در محل پرواز پرداخت میشود

تسهیلات ارزی/ارز مسافرتی/ترانزیت پرواز

مدیر کل فرودگاه‌های استان اعلام کرد که در فرودگاه بین‌المللی کرمان، ارز به زائران حج و کربلا تحویل داده می‌شود.

اقتصاد ارز مسافرین  کربلا در محل پرواز پرداخت میشود

علی جزینی زاده، از ارائه تسهیلات ارزی به زائران خبر داد و اظهار کرد که به منظور فراهم آوردن تسهیلات در پرداخت ارز مورد نیاز زائران مکرم و با هماهنگی و حضور بانک ملی شعبه مرکزی کرمان، فرآیند پرداخت ارز به زائران در پایانه ترانزیت پروازهای بین‌المللی این فرودگاه آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش ازاین پرداخت ارز در شعبه مرکزی بانک ملی کرمان انجام می‌شد، افزود: ازاین هفته زائران می‌توانند اموردریافت ارز مورد نیاز خود را در شعبه فرودگاه بین المللی کرمان انجام دهند.

در ماه پایانی سال  ۱۴۰۲ بانک مرکزی ارز مسافرتی را  ۲برابر کرد. با این اقدام شاهد واکنش‌های مثبت و منفی فعالیت گردشگری بودیم. عده‌ای به این باور هستند که با بانک مرکزی گردش ارزی را تحت کنترل  قرار خواهد داد. عده‌ای نیز معتقدند با نزدیک شدن به ایام نوروز این تصمیم جهت گرم شدن بحث توریست و گردشگری است. در این خصوص خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران  داشت. در ادامه همراه ما باشید.

رحیم-یعقوب زاده

رحیم یعقوب زاده؛ رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران  به خبرنگار گسترش نیوز گفت: سیاست‌ ارز مسافرتی در حوزه مالی بخصوص در حیطه صنعت گردشگری درست به نظر نمی‌رسد. در ماه پایانی سال به یکباره با اعلام افزایش میزان ارزهای مسافرتی در اختیار مسافران شرایط اقتصاد دست خوش تغییر شد. این اقدامات برای بعضی مقاصد و مسائل خاص برنامه‌ریزی می‌شود. البته این‌گونه سیاست‌ها عمدتاً برای پیشگیری از افزایش ناگهانی قیمت ارز می‌تواند باشد. متأسفانه تأثیر منفی بر حوزه گردشگری خواهد داشت. به‌واسطه تفاوت‌های قیمتی در بازار ارز آزاد و دولتی خیلی‌ها علاقه‌مند می‌شوند تا  سفرهای خارجی داشته باشند.این یعنی گرایش به سفرهای خارجی در شب سال نو بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: در کل این امر خلاف سیاست صنعت گردشگری است. به دلیل اینکه ما جذب گردشگر خارجی را داشته باشیم با توجه به کاهش ارزش ریال ما در دنیا در مقابل ارزهای خارجی که درواقع به‌نوعی می‌توان گفت ناشی از عملکرد بسیار ضعیف و ناشی از ناکارآمدی نظام اقتصادی و مالی کشور است  اما در حوزه گردشگری وقتی این اتفاق می‌افتد ارز مقصد نسبت سایر کشورهای دیگر پایین می‌آید.

ارز-مسافرتی

یعقوب زاده درباره سیاست ارز پاشی بانک مرکزی بیان کرد: با این روش مسافران بیشتری به سفرهای خارج روی می‌آورند بنابراین به‌نوعی رونق گردشگری  هدف اصلی  نبوده است. بلکه بیشتر به نظر می‌رسد جهت ثبات قیمت‌های ارز دلار و یوروی باشد. تا به شکل جهشی افزایش پیدا نکند. اما ازنظر تأثیر ان بر حوزه گردشگری نمی‌توان خیلی مثبت ارزیابی کرد.

تقاضا زیاد سفر خارجی طمع آژانس ها را چند برابر کرد

وی افزود: وسوسه دریافت ارز دولتی منجر به کاهش توریست‌های داخلی شود و این بر اوضاع حمل‌ونقل و هتل داری ایران تأثیر منفی خواهد گذاشت. وقتی چنین برنامه‌هایی منجر به افزایش گرایش به سفرهای خارجی می‌شود، شاید برای آژانس‌ها برای مدت کوتاهی انگیزه مالی خوبی  ایجاد کند. چراکه بسیاری از آژانس‌های مسافرتی ایران برگزارکننده تورهای خارجی هستند. به دنبال ایجاد گرایش در مسافران به دلایل اقتصادی و سیاست‌های مرتبط با آن، قیمت تورهای سفر به خارج افزایش خواهد یافت. چراکه تقاضا بیشتر شده است. به‌واسطه همین گرانی خیلی از مسافرین توانایی سفر خود را نیز از دست می‌دهند.

ارز-مسافررتی

رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران در ادامه گفت: راه انحراف برای دریافت ارز دولتی نیز ممکن است رخ دهد به‌طور مثال: مسافر صرفاً برای دریافت ارز بلیت سفر به یک کشور خارجی را تهیه می‌کند ولی اصلاً سفری اتفاق نمی‌افتد و بعد از دریافت ارز به خانه خود برگردد. حتی باوجود پرداخت عوارض خروج از کشور و دریافت کارت پرواز همچنان عده‌ای این تخلف را انجام می‌دهند.

شعب+بانک+فرودگاه+امام+خمینی

یعقوب زاده خاطرنشان کرد: درنهایت اینکه با یک حساب سرانگشتی برای یک مسافرت ۵ روزه به کشوری مثل ترکیه که حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد با گرفتن ارز ۱۰۰۰ یورویی اگر مسافر از ارز دولتی خود استفاده نکند و به کشور خود بازگردد و همان ارز را در بازار آزاد  معامله کند، سفری  رایگان انجام داده است.

مدیریت اقتصادی جامعه نیاز به درمان دارد

وی افزود: در هر اقتصادی که وضعیت  تعرفه‌ها دونرخی شد،  متأسفانه فساد رخ خواهد داد. چراکه نرخ آزاد و دولتی منجر به ایجاد بازار سیاه خواهد شد. وضعیت گردشگری و اقتصاد متوجه آن تابعی از وضعیت اقتصاد کلان کشور است یعنی مدیریت اقتصادی در سطح کلان است. بنابراین تا مشکلات در سطح کلان حل نشود ما همیشه با تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده مواجه خواهد شد. مثلاً به دنبال همین ابلاغیه جدید که ارز دو برابری به مسافرین داده می‌شود سه ماه بعد با کمبود ارز مواجه خواهیم شد و سیاست‌های جدید تدوین می‌شود.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: بهترین تصمیم این است که در این وضعیت شرایط باثباتی را فراهم کنیم که در حوزه گردشگری نیز به‌تبع آن وضعیت بهتری داشته باشیم. تورم بیش‌ازاندازه نیز وضعیت سفرهای خارجی را بیشتر کرده است و منجر به تصمیم‌گیری درستی در حوزه گردشگری و صنعت مرتبط با آن نمی‌شود. برای همین موضوع نظر من این است که دستگاه‌های نظارتی متناسب با آن را داشته باشند و از ایجاد وضعیت تبانی در بازار آژانس‌ها پیشگیری به عمل آید. تا از خرید بلیت‌های سوری پیشگیری شود. با نظارت دقیق هم‌زمان یا قبل از تصمیم‌گیری این تصمیمات ایجاد شود تا از بروز هر نا به سامانی پیشگیری شود. مثل اتفاقی که برای پیش‌فروش بلیت‌های قطار رخ‌داده که منجر به عدم دریافت بلیت برای خیلی از مسافرین و یا دریافت چند برابری برخی از آژانس‌های مسافرتی شده است. بنابراین نظر من این است که باید  به ابعاد نظارتی توجه بیشتری شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان