شهر خبر

پشت پرده صعود عجیب قیمت بیت کوین / بازار طلا جان گرفت

اقتصاد پشت پرده صعود عجیب قیمت بیت کوین / بازار طلا جان گرفت

در بخش کیوسک آنلاین تیتر کوتاه هر روز نگاهی گذارا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۲۴ ( ۲۰ اسفند ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

پوند انگلیس در امسال بیش از ۹۰ درصد از ارزهای جهان را شکست می‌دهد، زیرا نشانه هایی است که اقتصاد این کشور بهتر از حد انتظار است و نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی تری بالاتر نگه می‌دارد. بر اساس آمار جهانی متشکل از بیش از ۱۴۰ نرخ ارز جهانی، تنها ۱۱ ارز - از جمله ارزهای کنیا، زامبیا و سریلانکا - در سال ۲۰۲۴ عملکرد بهتری از پوند داشته‌اند. به گفته تحلیلگران، دلیل آن ساده است: اقتصاد بریتانیا بیش از آن که محتاط باشد، انعطاف پذیر به نظر می‌رسد. این امر می‌تواند بریتانیا را تشویق کند تا نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری نسبت به بسیاری از بزرگ‌ترین همتایان خود، از جمله فدرال رزرو امریکا و بانک مرکزی اروپا، در سطح فعلی خود نگه دارد.

اتحادیه خدمه کابین لوفتانزا از اعضای خود می‌خواهد که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در لوفت هانزا و شرکت حمل‌ونقل کوتاه سیتی لاین دست به اعتصاب بزنند تا برای دستمزد بهتر تلاش کنند. اتحادیه خدمه پرواز روز شنبه گفت که این اعتصاب که با رای اعضا به تصویب رسید، بر خروج از فرودگاه فرانکفورت در روز سه شنبه و خروج از مونیخ در روز چهارشنبه تأثیر خواهد گذاشت. لوفتاانزا گفته است که احتمالاً حدود ۱۰۰۰۰۰ مسافر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

 

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

ماینرهای بیت کوین پس از سقوط اخیر در بازار ارزهای دیجیتال، اکنون سخت در تلاش هستند تا سرپا بمانند. آنها میلیاردها دلار در تجهیزات جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند و انرژی زیادی را برای استخراج بیت کوین قبل از به روز رسانی کد که می‌تواند بر سود آنها تأثیر بگذارد، صرف می‌کنند. افزایش اخیر در فعالیت ارزهای دیجیتال به دلیل افزایش شدید قیمت بیت کوین است که توسط صندوق‌های جدید معامله شده در مبادلات بیت کوین و رویدادی که در آن در ماه آوریل پاداش بیت کوین برای ماینرها به نصف کاهش می‌یابد، تقویت شده است.

جو بایدن یک بسته ۴۶۰ میلیارد دلاری برای تامین مالی بخشی از دولت ایالات متحده تا ماه سپتامبر را امضا کرد و قانونی را نهایی کرد که از تعطیلی جزئی دولت جلوگیری می‌کند. این بسته تصمیم می‌گیرد که چند بخش مهم دولتی تا سپتامبر چقدر پول خرج کنند. این ادارات عبارتند از بازرگانی، دادگستری، حمل‌ونقل، انرژی و امور کهنه سربازان. دولت باید تا ۲۲ مارس در مورد بودجه وزارت دفاع و امنیت داخلی تصمیم گیری کند، که باعث تنش بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها به دلیل اختلاف نظر در مورد قوانین مربوط به مرزها شده است.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

با افزایش سفارشات برای ژنراتورهای برق پشتیبان شرکت ترکی Aksa Power Generation در اوکراین، این شرکت سرانجام یک مدیر اختصاصی را به کی یف اعزام کرد. با این حال، کار صالح کومورجو فقط نظارت بر تجارت فعلی در کشور جنگ زده نبود. همچنین درباره این بود که وقتی بمب‌ها در نهایت متوقف می‌شوند چه اتفاقی می‌افتد. جنگ اوکراین با روسیه ادامه دارد و مشخص نیست چه زمانی پایان خواهد یافت. اخیراً کشمکش هایی برای اوکراین صورت گرفته است که وضعیت کی یف را متشنج تر کرده است. با این حال، شرکت‌های بیشتری در حال سرمایه‌گذاری در این منطقه هستند و آن را فرصتی قابل توجه برای رشد می‌دانند که پس از جنگ جهانی دوم دیده نشده است.

بازار طلا جمعه گذشته ناگهان جان گرفت. قیمت‌ها در روز سه شنبه رکورد دسامبر را شکستند و از آن زمان تا کنون به بالاترین حد روزانه رسیده‌اند. قیمت طلا اخیراً بسیار افزایش یافته است، اما دلیل روشنی وجود ندارد. برخی از کارشناسان فکر می‌کنند که می‌تواند به این دلیل باشد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ طلا بیشتری می‌خرند یا برنامه‌های معاملاتی کامپیوتری باعث تغییرات سریع در بازار می‌شوند.