شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#رئیس جمهور#عراق#فلسطین

رئیس جمهور عراق: مخالف هرگونه حمله از عراق و علیه آن هستیم/ ایران از ابتدا حامی فلسطین بود

رئیس جمهور عراق:مخالف هرگونه حمله از عراق و علیه آن هستیم/ ایران از ابتدا حامی فلسطین بود

رئیس جمهور عراق در اظهاراتی تاکید کرد که این کشور مخالف هرگونه حمله از عراق و علیه آن از سوی هر طرفی است.

به گزارش خبرآنلاین، «عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهور عراق در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز تصریح کرد که کشورش با حملاتی که در عراق یا علیه آن از جانب هر طرفی رخ می دهد، به شدت مخالف است، ضمن آنکه دولت عراق به صلح و آرامشی دست یافته که سهم عمده ای در توقف این حملات داشته است.

وی گفت: عراق خواستار برقراری روابط خوب با آمریکا نه تنها در مسائل نظامی، بلکه در زمینه های اقتصادی، تجاری، سیاسی، دیپلماتیک، علمی و فرهنگی است و دولت این کشور در حال کار بر روی تفاهم در خصوص حضور نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق و تعیین جدول زمانی برای حضور، مأموریت و تاریخ خروج آنها از این کشور است.

رشید تاکید کرد: ثبات امنیتی که اکنون عراق از آن بهره‌مند شده، بسیار مهم و وضعیت امروز در مقایسه با سال های گذشته بهتر است و ریاست جمهوری، دولت و مجلس نمایندگان برای تحکیم این ثبات تلاش بسیاری به خرج می دهند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، رئیس جمهور عراق با اشاره به تحولات نوار غزه هم اضافه کرد: درد و رنج مردم فلسطین فراتر از آن چیزی است که ظرفیت حقوق بشر بتواند آن را بپذیرد و این در حالی است که جامعه بین الملل در برابر وظیفه‌ای مهم برای دستیابی به آتش بس دائم و حل همیشگی مسئله فلسطین از طریق زندگی ساکنان آن در سرزمین مشروع و قانونی خویش رو به رو است.

وی تاکید کرد: عراق از ابتدا از حقوق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت و ایجاد کشور مستقل و به رسمیت شناختن آن در سازمان ملل و جامعه بین المللی حمایت کرده است.

به گفته رییس جمهوری عراق، «مسئله فلسطین فقط یک مسئله سیاسی نیست، بلکه یک مسئله و احساس عاطفی در کل منطقه وجود دارد، مبنی بر اینکه فلسطینی‌ها از حق زندگی در سرزمین و منطقه خود محروم شده‌اند.»

رشید افزود: عراق تمام تلاش خود را برای کمک به مردم فلسطین در غزه با ارسال کمک ها انجام می دهد، اما رژیم صهیونیستی اجازه عبور همه کمک ها را نمی دهد و بسیاری از آن ها در گذرگاه ها انباشته می شود.

رئیس جمهور عراق در ادامه با اشاره به مواضع ایران در قبال تحولات نوار غزه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا از حقوق ملت فلسطین حمایت کرد و در محکومیت حملات به غزه و مردم فلسطین بسیار صریح بوده است.

وی در مورد شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی نیز گفت: عراق از اقدام آفریقای جنوبی در خصوص تجاوزهای جاری در غزه حمایت کامل خواهد کرد، زیرا ما حقیقت نسل کشی و حمله به غیرنظامیان را می دانیم و امیدواریم تصمیم نهایی به نفع مردم فلسطین و محکومیت رژیم اسرائیل باشد.

رئیس جمهور عراق تاکید کرد: جنگ غزه بسیاری از کشورها نظیر یمن، لبنان و سوریه را تحت تاثیر قرار داد و منجر به بحران در دریای سرخ، کشتیرانی تجاری و اوضاع اقتصادی، تجاری و سیاسی منطقه شد، ضمن آنکه بسیاری از کشورهای خارج از منطقه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

310310