شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#یمن#دریای سرخ

بریتانیا در باتلاق دریای سرخ/ وقتی شکست به ائتلاف آمریکا تحمیل می‌شود

بریتانیا در باتلاق دریای سرخ/ وقتی شکست به ائتلاف آمریکا تحمیل می‌شود

با شدت یافتن حملات انصارالله یمن به کشتی‌های وابسته به ائتلاف آمریکا، اولین کشتی تجاری حامل کود شیمیایی بعد از برخورد موشک بالستیک ضد کشتی، در دریای سرخ غرق شد. خبرآنلاین جزئیات این حمله موفق حوثی‌ها را بررسی کرده است.

رسول سلیمی: حسین العزی، معاون وزیر امور خارجه یمن در پستی در X (توییتر سابق) گفت: "یمن به غرق‌کردن کشتی‌های بریتانیایی بیشتر ادامه خواهد داد و هر گونه عواقب یا خسارات دیگر به لایحه بریتانیا اضافه خواهد شد."

این توییت پس از آن منتشر شد که ارتش امریکا تأیید کرد که یک کشتی متعلق به بریتانیا با نام روبی‌مار پس از برخورد با یک موشک بالستیک ضد کشتی که توسط انصارالله یمن در ۱۸ فوریه شلیک شده بود، غرق شده است. در ۱۸ فوریه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده که بر عملیات نظامی امریکا در خاورمیانه نظارت دارد، در رسانه‌های اجتماعی تأیید کرد که یک موشک بالستیک ضد کشتی که توسط حوثی‌ها پرتاب شده بود، روبی‌مار- MV Rubymar که یک «ناو فله بر» متعلق به بریتانیا با پرچم بلیز بوده را هدف قرار داده است. رسانه‌ها گزارش دادند که خدمه این کشتی با برقراری یک تماس اضطراری درخواست کمک کرده و یک "کشتی جنگی ائتلاف" و یک کشتی تجاری دیگر پاسخ آن را داده است. به گفته سنتکام، کشتی تجاری دیگر خدمه روبی‌مار را "به یک بندر نزدیک" منتقل کرد.

بریتانیا در باتلاق دریای سرخ/ وقتی شکست به ائتلاف آمریکا تحمیل می‌شود

در همین حال، دولت یمن با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کشتی باری «روبی‌مار» متعلق به انگلستان که پیش‌تر هدف حمله شبه‌نظامیان حوثی قرار گرفته بود، غرق شد. در این اطلاعیه آمده است: کشتی روبی‌مار عصر جمعه به دلیل شرایط آب‌وهوایی و باد شدید در دریا غرق شد. دولت یمن همچنین درباره نتایج زیست‌محیطی غرق‌شدن این کشتی نیز هشدار داده است.

غرق‌شدن این کشتی تجاری از آنجا پراهمیت شد که هم‌زمان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام» در ۱۸ فوریه اعلام کرد که کشتی «روبی‌مار» انگلیس حامل ۴۱ هزار تن کود شیمیایی بوده و حدود ۲۱،۰۰۰ تن کود سولفات امونیوم فسفات را حمل می‌کرده است. از این رو خطرات زیست محیطی غرق شدن این کشتی در دریای سرخ، نگرانی‌ها را افزایش داده است. کارشناسان می‌گویند همزمان که این کشتی در حال غرق شدن است، خطرات قابل توجهی را برای سایر کشتی‌هایی که از خطوط حمل و نقل شلوغ آبراه عبور می‌کنند، ایجاد می‌کند.

حملات مداوم حوثی‌ها در حال حاضر ترافیک در آبراه حیاتی دریای سرخ را برای محموله‌ها و محموله‌های انرژی که از آسیا و خاورمیانه به اروپا منتقل می‌شود مختل کرده و توانسته از حرکت مستقیم کشتی‌ها به اسرائیل جلوگیری کند. در حال حاضر بسیاری از کشتی‌ها از مسیر دور شده‌اند و غرق‌شدن روبی‌مار می‌تواند مسیرهای انحرافی بیشتر و نرخ بیمه بالاتری را برای کشتی‌هایی که در این آبراه قرار دارند ایجاد کند. ناظران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری به طور بالقوه تورم جهانی را افزایش می‌دهد و بر محموله‌های تجاری به خاورمیانه تأثیرگذار است. موضوعی که توانسته تا حد زیادی بر اقتصاد اسرائیل اثرگذار شود.

در همین حال، با وجود بیش از یک ماه حملات هوایی به رهبری آمریکا به یمن، حوثی‌ها همچنان قادر به انجام حملات قابل‌توجهی هستند. این شامل حمله به روبیمار و سرنگون‌کردن یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی به ارزش ده‌ها میلیون دلار بوده است. حوثی‌ها می‌گویند که حملات آنها تا زمانی که اسرائیل عملیات جنگی خود را در نوار غزه متوقف کند ادامه خواهد یافت. روبیمار اولین کشتی است که به طور کامل در دریای سرخ غرق شده است؛ اما پیش‌تر حوثی‌ها در ماه نوامبر کشتی‌های تجاری دیگری را نیز هدف قرار بودند که خسارات قابل‌توجهی به کشتی‌های وابسته به ائتلاف نظامی امریکا وارد شده بود. بااین‌حال، حملات حوثی‌ها در روزهای اخیر کاهش قابل‌توجهی یافته است. دلیل آن هنوز مشخص نیست. هم‌زمان وزارت دفاع ایتالیا اعلام کرد که یکی از کشتی‌های این کشور با نام ناوشکن کایو دویلیو، یک هواپیمای بدون سرنشین مظنون حوثی را در دفاع از خود که به نظر می‌رسد به سمت آن پرواز می‌کرده، سرنگون کرد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حتی در صورت توافق حماس و اسرائیل برای تبادل اسرا، حملات حوثی‌ها متوقف نخواهد شد. زیرا حوثی‌ها فرصت مناسبی را برای تقابل با آمریکا به دست آوردند و شکست ائتلاف امریکا در دریای سرخ، به تقویت قدرت سیاسی داخلی این گروه در یمن منجر خواهد شد.

۳۱۱۲۱۳