شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#کارگران#افزایش حقوق#حقوق کارگران

افزایش حقوق کارگران به این مقدار / مجلس وارد عمل می شود؟

حقوق کارگران / افزایش حقوق / واریز حقوق

اسماعیلی گفت: پیشنهاد ما این است که در زمان تصمیم برای افزایش حقوق کارگران، دوستان با خوش بینی به تورم سال آینده نگاه نکنند و نگاه واقعی به شرایط اقتصادی و معیشتی کارگران داشته باشند.

اقتصاد افزایش حقوق کارگران به این مقدار / مجلس وارد عمل می شود؟

اسماعیلی گفت: درباره تشکیل جلسات شورای عالی کار برای تعیین افزایش حقوق کارگران در سال آینده، گفت: "به نظر من، دولت باید آمار مناسبی از سبد معیشتی کارگران و نرخ تورم کالاهای اساسی داشته باشد و قانون نیز در مورد افزایش حقوق کارگران صراحت دارد که باید براساس تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، اعمال شود. در نتیجه، هرچه بیشتر به قانون در نرخ افزایش دستمزد نزدیک شویم، بهتر خواهد بود."

وی ادامه داد: با فضایی که طی دو سه روز اخیر به وجود آمده و تورمی که در بحث خوراک پروتئینی پیش آمده، امیدواریم که دوستان تصمیم‌گیرنده در این زمینه تصمیم عاقلانه‌ای بگیرند که منصفانه و کارشناسی شده باشد و ما هم چون عضو شورای تصیم‌گیرنده نیستیم کمک مشورتی به دوستان ارائه خواهیم کرد که ان‌شاءالله مفید باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی در پاسخ به این سوال که نظر شما برای امسال شامل چه درصدی خواهد بود؟، تصریح کرد: ما معمولا هر سال به دوستان نظر مشورتی ارائه کرده‌ایم و همواره تاکید داریم که نزدیک به قانون باشد اما بخواهم نظر درصدی اعلام کنم فکر می‌کنم عدد افزایش هرچه به ۴۰ درصد نزدیک‌تر باشد با توجه به تورمی که داریم، مناسب‌تر است تا بتوانیم حداقل‌ها را برای کارگران تامین کنیم، ضمن اینکه ۴۰ درصد هم نسبت به تورم موجود خیلی خوب نیست، فقط می تواند سر پا نگه دارد.

اسماعیلی در واکنش به این مساله که «دولتی‌ها از سال گذشته موضوع پایین‌تر آمدن تورم سال آینده را در اسفندماه مطرح می‌کنند و با این روش تعیین حقوق را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ضمن اینکه امسال انتظار تورمی هم نسبت به گذشته کاهش نداشته و صرفاً کارگران از این مساله متضرر شدند»، عنوان کرد: اگر به سوابق هم نگاه کنید اینطور نبوده است، در دولت قبل هم مواردی بوده که این اتفاق رخ نداده است که تورم یک سال از سال قبل کمتر باشد، به نظر من قانون صراحت دارد که نسبت به تورم باشد، لذا نیاز است که به محدوده قانونی نزدیک شویم.

وی ادامه: البته اگر تورم را دقیق درنظر بگیریم شاید حدود ۶۰ درصد باشد اما انتظار این نیست، ما موافق این هستیم که یک عدد مناسب که قابلیت اجرا هم داشته باشد و بینابین باشد یعنی همان حدود ۴۰ درصد عدد مناسب‌تری است.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که در زمان تصمیم برای افزایش حقوق کارگران، دوستان با خوش بینی به تورم سال آینده نگاه نکنند و نگاه واقعی به شرایط اقتصادی و معیشتی کارگران داشته باشند.

تحلیلگران بازار معتقدند که درصورتی که سیاست‌های کنترل تورم به خوبی عمل نکنند، تورم می‌تواند تأثیری منفی بر اثر افزایش دستمزد داشته باشد. در واقع، تورم می‌تواند باعث شود اثر افزایش دستمزد از بین برود، به این معنی که افزایش دستمزد به تنهایی عامل ایجاد تورم نیست.

از سوی دیگر مهم‌ترین دلیل برای افزایش منطقی دستمزد کارگران این است؛ در شرایطی که کشور دچار تورم است دستمزد باید افزایش یابد تا دلیلی برای خروج بازار از مشکل‌ عدم تعادل میان عرضه و تقاضا باشد، یعنی بالا بردن توان بالقوه برای تقاضا، یک عامل موثر در پویایی اقتصاد و خروج از رکود است. اگر کارگران نتوانند خریدار کالاها حتی کالاهای اصلی مثل گوشت و مرغ و تخم‌مرغ باشند، چه‌کسی مشتری تولیدات خواهد بود؟

در حالی شواهد منطقی حاکی از این است که افزایش مزد نقشی در افزایش تورم ندارد که داوود منظور, رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره حقوق و دستمزد کارگران گفته است: آن‌چه مبنای پیشنهاد و تصمیم ما در دولت برای افزایش حقوق و دستمزد است، تورم انتظاری سال آینده است. ما امیدواریم در مذاکرات میان تشکل‌های کارگری و دولت بر همین مبنا به یک نرخ معقول افزایش دستمزد برسیم تا موضوع تورم انتظاری از کنترل خارج نشود.

تورم انتظاری چیست؟ همان طور که از نامش پیداست, تورم انتظاری، به تورمی گفته می‌شود که فارغ از داده های گذشته، در اذهان و انتظارات مردم و فعالان اقتصادی شکل می گیرد. در کشورهای مختلف دنیا، تغییرات تورم انتظاری به‌طور مرتب رصد شده و مانند سایر متغیرهای اقتصادی به انتشار عمومی می رسد، اما در ایران تاکنون الگوی دقیقی برای برآورد تورم انتظاری وجود نداشته و یا حداقل انتشار عمومی و هدف‌گذاری اقتصادی (مانند تورم و یا رشد دستمزدها) بر اساس آن انجام نشده است.

ایلنا