شهر خبر

سقف معافیت مالیاتی دستمزد / دولت بر مزد منطقه ای تاکید کرد

حقوق کارگران / افزایش حقوق / واریز حقوق

نماینده کارگران در شورای عالی کار, درباره جلسه دیروز شورای عالی کار گفت: جلسه شورای عالی کار با حضور تمام اعضا برگزار شد.

اقتصاد سقف معافیت مالیاتی دستمزد / دولت بر مزد منطقه ای تاکید کرد

در جلسه دیروز شورای عالی کار، نماینده کارگران اعلام کرد: یکی از پیشنهادات ارائه شده توسط کارگران، افزایش سقف معافیت مالیاتی دستمزد بود که به همین منظور، تصمیم گرفته شد وزیر کار با هیأت دولت برای بررسی این موضوع تبادل نظر نماید.

نماینده کارگران در شورای عالی کار, درباره جلسه دیروز شورای عالی کار گفت: جلسه شورای عالی کار با حضور تمام اعضا برگزار شد. در ابتدای این جلسه، آیین‌نامه چگونگی انتخاب نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولتی در هیاتهای تشخیص و حل اختلاف به تصویب رسید. در راستای اجرای ماده ۱۶۰قانون کار مقرر شد تشکل های کارگری نماینده خود را انتخاب کنند و در سطح استانی کارگروهی به منظور اجرای بهتره این آیین نامه شکل بگیرد.

وی بیان کرد: در این جلسه یکی از اعضای نمایندگان کارگران عضو  شورای عالی کار پیشنهاد افزایش سقف دستمزد برای معافیت مالیاتی کارگران را مطرح کرد و وزیرکار موافقت کردند تا این پیشنهاد را در هیأت وزیران مطرح کنند.

 میرغفاری اظهار داشت:وزارت کار گزارش کمیته مزد, پیرامون مزد منطقه ای را مطرح کرد, موافقان و مخالفان این طرح هر کدام نظرات خود را مطرح کردند,بحث مزد منطقه ای به پیشنهاد وزیرکار به جلسه بعدی موکول شد. وزیرکار تأکید داشت که بحث مزد منطقه ای به این صورت پیش برود که تمام اعضا به یک اتفاق نظر و اجماع کلی برسند,‌ به همین دلیل مقرر شد گروه های کارگری, کارفرمایی, دولت درباره مزد منطقه ای بررسی های خود را جمع آوری و در جلسه کمیته مزد مطرح کنند.در نهایت تأکید بر این شد که جلسات کمیته مزد تشکیل شود و کم کم به سمت تعیین عدد و رقم سبد معیشت پیش برویم.

وی افزود: انتظار ما این است که سبد معیشت متناسب با اعداد و ارقام واقعی تعیین شود, به کارگران اطمینان می دهیم که در روزهای آینده خواسته ی کارگران را پیش ببریم و رقم سبد معیشت نهایی و به شورای عالی کار برای ورود به چانه مزد ۱۴۰۳ ارائه کنیم.

میرغفاری گفت: امروز ۱۶ اسفند جلسه کمیته مزد و هفته آینده جلسه شورای عالی کار تشکیل می شود, روز و زمان دقیق جلسه شورای عالی کار هنوز مشخص نیست.

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۳

در حال حاضر، متوسط افزایش حقوق کارمندان به نسبت ۲۰ درصد تصویب شده است و حداقل حقوق آن‌ها نیز مبلغ ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است. به اضافه‌ی این، ۳ هزار امتیاز (معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) به حقوق کارمندان دولت اضافه می‌شود و حق عائله‌مندی و حق اولاد آن‌ها نیز افزایش قابل توجهی خواهند داشت. با این توصیفات، متوسط افزایش حقوق کارمندانی که کمتر از ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند، تقریباً ۴۰ درصد خواهد بود.

در سال‌های گذشته، تمامی افرادی که بر اساس قوانین وزارت کار استخدام شده‌اند، افزایش حقوق داشتند. به این ترتیب، افرادی که در دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کنند، احتمالاً شامل ۲۰ درصد افزایش حقوق خواهند بود. همچنین، کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، کارمندان مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، و قضات نیز احتمالاً شامل این قانون افزایش حقوق در سال ۱۴۰۳ خواهند بود.

میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

معمولا میزان حقوق کارگران در سال جدید بر اساس افزایش حقوق کارکنان دولتی تعیین می‌شود، بنابر این در سال ۱۴۰۳، احتمالاً حقوق کارگران بر اساس افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولتی تعیین خواهد شد. در نتیجه، پایه حقوق اداره کار به احتمال زیاد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان به ۶ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۴۰ تومان افزایش خواهد یافت. با توجه به این تغییرات، یک کارگر با یک سال سابقه کار و یک فرزند، حقوقی در حدود ۹ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

تسنیم