شهر خبر

سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرآنلاین: «آراء مأخوذه صحیح» مبنای راه یافتن کاندیداها به دور دوم انتخابات است

سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرآنلاین: «آراء مأخوذه صحیح» مبنای راه یافتن کاندیداها به دور دوم انتخابات است

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید: در ماده ۹ گفته شده که در انتخابات مجلس فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آراء را کسب کند اما تبصره ۳ ماده ۲۲ به صراحت اعلام می‌کند آرای باطله مأخوذه در حدنصاب انتخاب نماینده موضوع ماده ۹ محاسبه نمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان با پایان شمارش آراء انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی، وزارت کشور اعلام کرد انتخابات مجلس در چند حوزه انتخابیه از جمله تهران به دور دوم کشیده شد. اما نکته قابل توجه در مورد راه یافتگان به مرحله دوم این بود که داوطلبین با احتساب ۲۰ درصد از کل آراء (صحیح و باطله) به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند یا ۲۰ درصد از کل آرای مأخوذه صحیح؟

در پاسخ به این پرسش هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان به مفاد انتخابات درباره شرایط راه یافتن داوطلبان به مرحله دوم اشاره کرد.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره شرایط لازم برای راه یافتن داوطلبین به مرحله دوم انتخابات گفت: طبق تبصره ۳ ماده ۲۲ آرای مأخوذه در حد نصاب انتخاب نماینده موضوع ماده ۹ این قانون محاسبه نمی‌گردد.

وی افزود: در ماده ۹ گفته شده که در انتخابات مجلس فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از کل آراء را کسب کند اما تبصره ۳ ماده ۲۲ به صراحت اعلام می‌کند آرای باطله مأخوذه در حدنصاب انتخاب نماینده موضوع ماده ۹ محاسبه نمی‌گردد.

۲۱۱۲۷