شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مسکن#بنزین

واریز سهمیه سوخت به کدملی مسکن مقطعی است / چرا ایران وارد کننده بنزین شد؟

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

سوادکوهی گفت: ساختار توزیع و پخش سوخت در کشور ما، یک ساختار معیوبی دارد و تا زمانی که سرشاخه های فساد پذیری توزیع و پخش سوخت مشخص و کور نشود، هر اقدامی که انجام شود، راه به جایی نخواهد برد.

اقتصاد واریز سهمیه سوخت به کدملی مسکن مقطعی است / چرا ایران وارد کننده بنزین شد؟

مصرف بنزین در کشور رشد قابل توجهی داشت و بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان، حتی اگر تولید بنزین افزایش چشمگیری پیدا کند، بازهم مردم مصرف خواهند داشت. چند روزی می شود که خبرهایی مبنی بر واریز سهمیه سوخت به کد ملی شنیده می شود. در این طرح، افرادی که خودرو ندارد هم می توانند سهمیه بنزین دریافت کنند و این مقدار سهمیه قابل فروش است. نگرانی هایی در خصوص احتمال بروز مشکل در سامانه سوخت به واسطه این تصمیم وجود دارد. در این خصوص خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی داشت که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

بنزین-نازل

واریز سهمیه به کارت سوخت کارایی چندانی نخواهد داشت

فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی، در ارتباط با واریز سهمیه بنزین به کد ملی افراد گفت: این اقدام، نقش مسکن های مقطعی را خواهد داشت و مشکل را به شیوه اصولی برطرف نخواهد کرد. اگر هدف مثبتی، پیش روی چنین اقدامی باشد، در عمل کارایی چندانی نخواهد داشت. اساسا ساختار توزیع و پخش سوخت در کشور، معیوب است و تا زمانی که سرشاخه های فساد پذیری توزیع و پخش سوخت مشخص و کور نشود، هر اقدامی که انجام شود، راه به جایی نخواهد برد. واریز سهمیه ها به کارت ملی، به این مفهوم است که مردم عادی را وارد بازی خواهند کرد. در نتیجه از پیش مشخص است که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

سوادکوهی-فرزین

سوادکوهی اظهار کرد: اجرای چنین روش هایی، کارآمد و موثر نخواهد بود. واریز سهمیه سوخت به کارت ملی، در خوشبینانه ترین حال ممکن می تواند به صورت مقطعی، مشکل را برطرف کند. دولت با این روش، قصد دارد تا جای خالی منابعی را که کمبود آن را احساس می کند پر کند. باید اشاره کرد که این اقدام، روش درستی نخواهد بود و در هیچ جای دنیا، چنین روشی را عملی نخواهند کرد.

بخش خصوصی نادیده گرفته شد

این کارشناس انرژی در ادامه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اگر نگاهی به ساختار صنعت پالایش در حوزه پخش و توزیع بی اندازیم، متوجه خواهیم شد که در هیچ جای دنیا این چنین نخواهد بود. ما چیزی به عنوان برند در ایران نداریم. در سال های گذشته، تلاش های بسیاری مبنی بر برند سازی در حوزه سوخت صورت گرفت اما هیچ زمان این اتفاق رخ نداد. دلیل چنین موضوعی این است که هیچ زمان، بخش خصوصی به مفهوم کلی نقش چندانی نداشت. بنابراین باید گفت که بازیگران اصلی در حوزه پخش سوخت، دولتی ها هستند و زمانی که بازیگران اصلی دولتی ها باشند، هیچ نقشی برای بخش خصوصی باقی نخواهد ماند که مصرف کننده، طبق میل خود بخواهد یک سوخت را از یک برند خاص انتخاب کند.

سوادکوهی تاکید کرد: مصرف کننده، همواره باید تابع سیاست های حاکم باشد و زمانی که چنین سیاست های اشتباهی وجود داشته باشد و میزان خطا پذیر بودنشان به یکدیگر اثبات شده باشد، تکرار مجدد آن باعث می شود تا ضرر و زیان هایی به منافع ملی کشور وارد شود. پس باید شیوه هایی درنظر گرفته شود تا آسیب به امنیت و منافع کشور وارد نشود.

اسقاط-خودرو

اسقاط خودروهای فرسوده را کنار گذاشته ایم

وی درباره وجود ناترازی تولید و همچنین تاثیر خودروهای فرسوده بر افزایش مصرف بنزین اظهار کرد: تردیدی نخواهد بود که ما، مدت هاست از رده خارج کردن و اسقاط خودروهای فرسوده را کنار گذاشته ایم و به همان نسبت نیز، در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، خودروهایی را وارد می کنیم که با تکنولوژی های قدیمی تولید می شوند و میزان مصرف بالایی نسبت به سرانه جهانی دارند. در چنین شرایطی، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و بنزین بیش از حد مصرف خواهد شد.

این کارشناس انرژی در ادامه خاطرنشان کرد: در کشور چیزی به اسم ناترازی تولید و مصرف وجود ندارد و با ناترازی مدیریت مواجه هستیم. باید گفت که در کشور ناترازی تفکر و تعقل وجود دارد و کاملا واضح است که در چنین شرایطی، زمانی که خرجمان از دخلمان بیشتر می شود، درگیر مشکلات خواهیم شد. ما تا چند سال گذشته صادرکننده بنزین بودیم و نه تنها مصرف همیشه افزاینده داخلی را تامین می کردیم، مخازن استراتژیک ما پر بود و مقدار بسیاری هم برای صادرات استفاده می کردیم که ارز آوری بسیار خوبی هم برای کشور داشت.

سوادکوهی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در شرایط فعلی، به وضعیتی دچار شده ایم که باید بنزین را وارد کنیم و حتی تولید بنزین های کم کیفیت را بر عهده پتروشیمی ها قرار داده ایم. استفاده از بنزین بی کیفیت سبب خواهد شد به همان نسبت، آلاینده ها بیشتر شود و همانطور که مشاهده می کنید، هوای تهران همواره آلوده است که نشان از سوخت بی کیفیت خودروها دارد. بنابراین اینکه گفته می شود در کشور ناترازی تولید و مصرف وجود دارد، روش مناسبی نیست و در کشور ضعف مدیریتی وجود دارد و انحصار و تسلط حاکمیتی است که وضعیت سوخت رسانی و تولید و مصرف ما را دچار مشکل کرده است.