شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#ایران#سینمای ایران#سال جاری

رکورد ۲۳ ساله مخاطبان سینما شکسته شد

رکورد ۲۳ ساله مخاطبان سینما شکسته شد

سینمای ایران در سال جاری به آماری در زمینه جذب مخاطب دست یافته که طی ۲۳ سال اخیر به دست نیاورده بود، تا امروز بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به سینما رفتند که این آمار از ابتدای دهه ۸۰ تا به امروز محقق نشده بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،با فروش شب گذشته، تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۲، از مرز ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفت تا این آمار، رکورد تعداد مخاطبان سینما طی ۲۳ سال اخیر را بشکند. درواقع سینمای ایران پس از سال ۷۹ که ۳۳ میلیون مخاطب را تجربه کرد، هیچ‌گاه به‌مانند امسال مخاطب نداشته است.

سینماها در بهار امسال، ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب داشتند. در فصل تابستان به دلیل تلاقی این فصل با ماه‌های محرم و صفر، تعداد مخاطبان سینما به ۴ ملیون و ۵۰۰ هزار نفر تقلیل پیدا کرد. شمار مخاطبان در پائیز به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید و در زمستان نیز تا پایان شب گذشته، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به سینما رفتند. علاوه بر این، ۷۱۵ هزار نفر نیز طی ماه‌های ابتدایی امسال، به تماشای فیلم‌های به‌جا مانده از اکران سال گذشته نظیر ملاقات خصوصی، بخارست و... نشستند تا تعداد مخاطبان سینما، برای سال جاری به ۲۷ میلیون و ۵۱۵ هزار نفر برسد.

فسیل، هتل، بچه زرنگ، شهر هرت، هاوایی، بچه زرنگ و ویلای ساحلی، ۶ فیلم اکران امسال هستند که موفق شدند تا به امروز، بیش از ۶۰ میلیارد فروش داشته باشند. فسیل که رکوردشکنی کرد و توانست با ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب و ۳۲۵ میلیارد تومان فروش، به دومین فیلم پرمخاطب سینمای پس از انقلاب کشور تبدیل شود. فسیل در شرایطی دومین فیلم پرمخاطب پس از انقلاب شمرده می‌شود که طی یک سال نخست نمایش خود به این میزان مخاطب دست یافته است حال آن‌که عقاب‌ها (به‌عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم پس از انقلاب) در سال نخست نمایش خود، کمتر از ۴ میلیون مخاطب داشته است.

رکورد ۲۳ ساله مخاطبان سینما شکسته شد

سینمای ایران در شرایطی به بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب رسیده که این میزان برای سال گذشته، ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است

هتل نیز در کمال بی‌ادعایی، به دومین فیلم پرمخاطب این جدول تبدیل شد. این فیلم موفق شد تا در کمتر از ۵ ماه و نیم از آغاز نمایش خود، ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب داشته باشد. انیمیشن بچه زرنگ توانست ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار مخاطب داشته باشد. شهر هرت نیز ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار مخاطب جذب کرد. هاوایی نیز طی ۲ ماه نخست نمایش خود، ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب داشت. ویلای ساحلی نیز با ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار مخاطب، در رده ششمین فیلم پرمخاطب امسال قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا،البته که سینمای ایران علاوه بر جذب مخاطب انبوه و گیشه خوب خود، رکوردهای دیگری را نیز به ثبت رسانده است. سینمای ایران موفق شد تا در روز سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲، با جذب ۲۸۲ هزار مخاطب، پرمخاطب‌ترین روز ۴ سال اخیر سینماها را رقم بزند. هر چند که احتمالا این روز، پرمخاطب‌ترین روز یک دهه اخیر نیز به شمار می‌رود.

سینمای ایران در شرایطی به بیش از ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب رسیده که این میزان برای سال گذشته، ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است. بنابراین میزان مخاطبان امسال سینما نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، رشدی ۱۰۰درصدی را تا به امروز تجربه کرده است.

رکورد ۲۳ ساله مخاطبان سینما شکسته شد

میزان مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱، ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود. این آمار برای سال ۱۴۰۰، ۷ و ۲۰۰ هزار نفر است.

طبق این گزارش، در سال ۹۹، ۷۰۰ هزار نفر

در سال ۹۸، ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر

در سال ۹۷، ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

در سال ۹۶، ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر

در سال ۹۵، ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر

در سال ۹۴، ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر

در سال ۹۳، ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر

در سال ۹۲، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر

در سال ۹۱، ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر

در سال ۹۰، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر

در سال ۸۹، ۱۱ میلیون نفر

در سال ۸۸، ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر

در سال ۸۷، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر

در سال ۸۶، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

در سال ۸۵، ۱۶ میلیون نفر

در سال ۸۴، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر

در سال ۸۳، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

در سال ۸۲، ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر

در سال ۸۱، ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر

در سال ۸۰، ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر

و در سال ۷۹، ۳۳ میلیون نفر به سینما رفتند.

رکورد ۲۳ ساله مخاطبان سینما شکسته شد

مهندسی خوبی برای تفویض موفقیت سینمای ۱۴۰۲ به سال آینده صورت گرفته است. سینما سهم قابل‌توجهی در سبد سبک زندگی جدید خانواده‌ها دارد که سبب می‌شود تا گیشه سینمای ۱۴۰۳، با استقبال بیش از ۳۳ میلیون مخاطب، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان در گردش باشد

آخرین آمار افزایش میزان مخاطبان سینما، پس از امسال، به سال ۷۹ بازمی‌گردد که طی این سال، ۳۳ میلیون نفر به سینما رفتند. اگر شورای صنفی نمایش برای بازه تابستان که پس از نوروز، طلایی‌ترین فصل اکران است و البته دوره بهمن و اسفند امسال، برنامه خوبی در حوزه نمایش فیلم‌های قدرتمند داشت، سینمای امسال پتانسیل گذشتن از ۳۳ میلیون مخاطب سال ۷۹ را نیز داشت اما متاسفانه فرصت طلایی تابستان با ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب سوخت شد و برای بهمن و اسفند نیز میزان مخاطبان، به یک‌سوم زمان نرمال خود کاهش یافت.

اکنون و بر روی کاغذ، امیدواری‌های بسیاری وجود دارد تا تعداد مخاطبان سینما برای سال آینده از مرز ۳۳ میلیون نفر عبور کند. اگر برای اکران نوروز امسال، کمدی فسیل، امید پررنگ استقبال از سینماها بود، اکنون حداقل ۲ فیلم در نوروز ۱۴۰۳، واجد چنین شرایطی هستند. کمدی تمساح خونی و درام اجتماعی بی‌بدن می‌توانند با تشکیل یک دوقطبی قدرتمند، مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشانند. این ۲ فیلم البته اهرم‌های کمکی خوبی نظیر پرویزخان و آپاراتچی را دارند که آثار دست‌وپابسته‌ای در حوزه جذب مخاطب نیستند.

نکته مهم بسته نوروز ۱۴۰۳ سینماها، مهندسی خوب اکران بوده است. اگر این مهندسی در بازه‌هایی چون عیدفطر، تابستان، محرم و صفر، پائیز، بهمن و اسفند سال آینده لحاظ شود، بی‌شک تعداد مخاطبان سینما، علاوه بر اینکه از مرز ۳۳ میلیون نفر عبور خواهد کرد بلکه تقسیم مخاطب خوبی میان فیلم‌هایی بیشتر صورت خواهد گرفت تا آثار بیشتری به‌عنوان صدرنشینان جذب مخاطب سینمای ۱۴۰۳ مطرح شوند.

بر روی کاغذ، مهندسی خوبی برای تفویض موفقیت سینمای ۱۴۰۲ به سال آینده صورت گرفته است و امیدواری‌ها در میان فعالان سینمایی، به‌مراتب بیشتر از ماه‌ها و سالیان اخیر شده است. سینما هم سهم قابل‌توجهی در سبد سبک زندگی جدید خانواده‌ها دارد که تمام این موارد سبب می‌شود تا با در نظر گرفتن افزایش احتمالی قیمت بلیت، گیشه سینمای ۱۴۰۳، با استقبال بیش از ۳۳ میلیون مخاطب، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان در گردش باشد.

۲۲۰۵۷