شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عتبات#قیمت#کربلا#افزایش قیمت#نوروز

قیمت نهایی سفر به کربلا اعلام شد

در حالی که هزینه سفر به عتبات در نوروز ۱۴۰۳ بدون افزایش قیمت برنامه‌ریزی شده است، قیمت کاروان‌های اعلام شده توسط دفاتر زیارتی بیشتر از حداقل قیمت‌های رسمی است.

اقتصاد قیمت نهایی سفر به کربلا اعلام شد

به گفته رئیس سازمان حج سیدعباس حسینی «با توجه به هم‌زمانی نور‌وز و ماه رمضان، تاکنون حدود ۱۸ هزار ظرفیت (۱۱۷۰۰ ظرفیت زمینی و ۶۳۰۰ ظرفیت هوایی) درنظر گرفته شده است» که امکان افزایش این تعداد در صورت تقاضا وجود دارد. بر همین اساس، در بازه ۱۶ روزه، روزانه حدود یک هزار و ۱۵۰ نفر به زیارت می‌روند. این در حالی است که سال گذشته در نوروز‌ بیش از ۵ هزار نفر از مرزهای زمینی راهی عتبات شدند.

سال گذشته نیز با توجه به تقارن ماه رمضان و نوروز، ۱۸ هزار نفر در قالب کاروان‌های رسمی در نوروز به زیارت کربلا رفتند که البته ظرفیت کاروان‌ها در ساعات نخست تکمیل شد و ظرفیت جدیدی به ویژه در سفرهای هوایی ایجاد نشد.

هر ساله در ایام‌ نوروز هزینه سفر عتبات افزایش می‌یابد. اما امسال معاون سازمان حج حمیدرضا محمدی با اشاره به نظارت بر قیمت‌ها می‌گوید که «هزینه سفر از تهران به صورت زمینی از ۷ میلیون و ۳۰۰ تا ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و به صورت هوایی از ۱۴ میلیون و ۷۰۰ تا ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.» یعنی افزایش چندان قابل توجهی در سفر نوروزی لحاظ نشده است. با این وجود، دفاتر زیارتی در بسته‌های اعلامی، کاروان‌های زمینی کم‌تر از ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ندارند، یعنی بیش از یک میلیون گران‌تر از کمترین قیمت رسمی! همچنین هنوز سفر عتبات در شب‌های قدر برنامه‌ریزی نشده است.

سفرهای زیارتی به عتبات با کاروان‌های غیرمجاز در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است؛ تاجایی که به گفته مسوولان مرزی «اعزام‌های خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت ۳ برابر اعزام‌های رسمی است.» علاوه بر این، در شهر مشهد برخی از کاروان‌های غیرمجاز هزینه سفر زمینی به عتبات را ۸ میلیون تومان اعلام کرده‌اند، آن هم برای ۱۰ روز!

مسؤولان سازمان حج و زیارت می‌گویند که «خدمات کاروان‌های زیر نظر این سازمان با کاروان‌های غیرمجاز متفاوت است. هم در زمینه اسکان و هم تغذیه؛ به طوری که حتی ما برای تهیه گوشت غذا هم حساسیت خاصی داریم و سعی می‌کنیم بهترین کیفیت را تهیه کنیم.» با این وجود، یکی از فعالان حوزه زیارتی که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید که «سازمان حج با همه امکانات در ایران و عراق چطور نمی‌تواند سفر زیارتی به عتبات را ارزان کند، در حالی که کاروان‌های غیرمجاز بدون داشتن حتی یک دفتر و دریافت ارز دولتی، با خدمات مشابه هزینه سفر را بیش از ۳۰ درصد پایین تر می‌گیرند».

ساماندهی کاروان‌های غیرمجاز و استفاده از تجربیات آنها، کاهش تعداد عوامل و نیروهای مستقر در عراق که حق مأموریت آنها ارزی است، می‌تواند در کاهش هزینه سفر اثرگذار باشد، تا جایی که یکی از پیشکسوتان زیارت عتبات می‌گوید که «سازمان حج و زیارت باید به جای قیمت‌گذاری دستوری، رقابتی بین دفاتر زیارتی برای کاهش هزینه‌ها ایجاد کند.»

حمید رضا محمدی درباره اعزام‌ کاروان های تحت نظارت سازمان حج و زیارت گفت: براساس ظرفیت های ایجاد شده توسط شرکت های مجری، در ماه مبارک رجب حدود ۵۰ هزار نفر از زائران کشورمان به عتبات عالیات مشرف شدند.

وی با بیان اینکه در ماه شعبان تاکنون حدود ۵۵ هزار نفر ظرفیت از سوی شرکت های مجری ایجاد شده است، افزود: حدود ۳۸ هزار نفر از متقاضیان سفر به عتبات عالیات در بسته های ایجاد شده نام نویسی کرده اند که از این تعداد ۲۶ هزار نفر اعزام شده اند و سایرین نیز در حال اعزام هستند.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۱۲ هزار نفر از زائرانی که با کاروان های تحت نظارت سازمان حج و زیارت عازم عراق شده اند در ایام پر برکت نیمه شعبان و میلاد منجی عالم بشریت در کنار بارگاه منور ائمه معصومین در کربلای معلی، نجف اشرف و کاظمین حضور دارند.

محمدی تصریح کرد: اعزام های ماه شعبان تا ۲۲ اسفند ماه پایان می یابد و دوره اعزام های ماه مبارک رمضان و نوروز از ۲۳ اسفند ماه آغاز می شود؛ برای ایام سال تحویل و شب‌های قدر و سایر مناسبت‌ها نیز برنامه ریزی مناسبی صورت گرفته است تا زائران ایرانی از فضای معنوی و پربرکت اعتاب مقدسه بهره مند شوند.

وی به متقاضیان سفر به عتبات عالیات توصیه کرد که از سفر با کاروان های غیرمجاز خودداری کنند. متقاضیان می توانند برای نام نویسی به سامانه عتبات به نشانی atabat.haj.ir یا ۲ هزار و ۷۰۰ دفتر زیارتی سراسر کشور مراجعه و زمان اعزام را مدنظر قرار دهند.

فارس