شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیت کوین#سرمایه گذاری#قیمت

اتریوم برای سرمایه گذاری بهتر است یا بیت کوین؟

بازار ارزهای دیجیتال | بازار رمزارز | قیمت اتریوم

در گزارش اخیر، همچنین از رشد اکوسیستم دیفای (DeFi) اتریوم و شبکه‌های لایه ۲ و همچنین به‌روزرسانی دنکن، به عنوان کاتالیزورهای کلیدی برای عملکرد قوی ETH در مقایسه با بیت کوین عنوان شده است.

اقتصاد اتریوم برای سرمایه گذاری بهتر است یا بیت کوین؟

بر اساس گزارشی جدید از صرافی بای‌بیت (Bybit)، موسسات در حال تخصیص سرمایه خود ابتدا به اتریوم (ETH) و پس از آن، به بیت کوین (BTC) هستند.

این موضوع در تضاد با وضعیت سرمایه‌گذاران خرد است که بخش بیشتری از پرتفوی خود را به بیت کوین تخصیص می‌دهند. بر اساس گزارش بای‌بیت، موسسات با توجه به به‌روز‌رسانی آتی دنکن (Dencun)، حدود ۸۰ درصد از پرتفوی خود را به بیت‌کوین و اتریوم اختصاص داده‌اند.

در همین حال، کاربران خرد تمرکز کمتری روی این دارایی‌ها دارند و به سرمایه‌گذاری روی سایر آلتکوین‌ها می‌پردازند. اتریوم که در حال حاضر بالای ۳۲۰۰ دلار قیمت دارد، از ابتدای سال تا کنون، ۳۳ درصد رشد را تجربه کرده و عملکردی بهتر از بیت کوین داشته است.

این عملکرد چشمگیر از عواملی مانند کاهش تورم عرضه آن از زمان تغییر مکانیزم اجماع به اثبات سهام (PoS)، کاهش موجودی توکن ETH در صرافی‌ها و افزایش میزان اتریوم استیک شده، نشأت گرفته است.

در گزارش اخیر، همچنین از رشد اکوسیستم دیفای (DeFi) اتریوم و شبکه‌های لایه ۲ و همچنین به‌روزرسانی دنکن، به عنوان کاتالیزورهای کلیدی برای عملکرد قوی ETH در مقایسه با بیت کوین عنوان شده است.

به این ترتیب، وضعیت نسبت به گزارش قبلی بای‌بیت در ماه دسامبر کمی تغییر کرده است. در آن زمان، به دلیل نزدیک شدن به زمان تأیید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین، بیشتر سازمان‌ها و موسسات، دارایی‌های خود را به بیت کوین تبدیل می‌کردند.

شبکه اتریوم چیست؟

قبل از اینکه به سراغ تعریف «اتریوم چیست؟» برویم، ابتدا باید نقش واسطه‌ها را متوجه شویم.

امروزه واسطه‌ها همه جا هستند. در پشت صحنه، آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا انواع فعالیت‌های دیجیتالی را انجام دهیم. برای مثال جی میل به ما کمک می‌کند تا ایمیل ارسال کنیم. این بدان معناست که داده‌های شخصی و اطلاعات مالی ما تا حد زیادی در رایانه‌های دیگران – در سرویس‌های ابری و سرورهای متعلق به شرکت‌هایی مانند گوگل – ذخیره می‌شوند. حتی این مقاله بیت پین نیز بر روی سروری که کنترل آن در اختیار شخص ثالثی است، ذخیره می‌شود. بنا به ادعای طرفداران تمرکززدایی، این ساختار می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ چرا که کاربران کنترل مستقیم کمتری بر روی اطلاعات و داده‌های خود دارند و فرصت‌هایی برای اعمال سانسور ایجاد می‌شود.

ایده اتریوم این است که نحوه کار اپلیکیشن‌ها را در اینترنت امروزی تغییر دهد و با جایگزین کردن واسطه‌ها با قرارداد هوشمند (Smart Contract) که قوانین را به طور خودکار اجرا می‌کنند، کنترل بیشتری به کاربران بدهد و نقش واسطه‌ها را از بین ببرد.

از سوی دیگر، اتریوم یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز است که از ارز اتر پشتیبانی می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا:

    تراکنش‌ها را انجام دهند

    از طریق استیکینگ (Staking) سود کسب کنند

    توکن غیر قابل تعویض (NFT) را ذخیره و معامله کنند

    بازی کنند

بسیاری اتریوم را «نسل بعدی اینترنت» می‌دانند؛ چرا که توسط وب ۳ (WEB۳) پشتیبانی می‌شود. از طرفی، وب ۳ از برنامه های غیرمتمرکز (DApps)، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و صرافی های غیرمتمرکز (DEXs) پشتیبانی می‌کند. به طور خلاصه، اتریوم قصد دارد با دادن آزادی بیشتر به کاربران، نحوه عملکرد برنامه‌های مبتنی بر اینترنت را متحول کند. رویکرد غیرمتمرکز اتریوم به این پلتفرم اجازه می‌دهد تا واسطه‌ها را به نفع قراردادهای هوشمند کنار بگذارد.

 

رمزارز نیوز