شهر خبر

موضع‌گیری آمریکایی‌ها علیه پروژه اقتصادی عربستان در فوتبال

ورزش موضع‌گیری آمریکایی‌ها علیه پروژه اقتصادی عربستان در فوتبال

عربستان سعودی در ادامه روند اقدامات تبلیغاتی در ورزش این بار سراغ امریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب (کونکاکاف) رفته و البته جنجال به راه انداخته است.

در بحبوحه یک وضعیت اضطراری آب و هوایی - که دانشمندان معتقد هستند که با استخراج و سوزاندن سوخت‌های فسیلی ایجاد و بدتر شده است - مدیران فوتبال منطقه‌ای امریکای شمالی، امریکای مرکزی و دریای کارائیب توافقنامه همکاری چند ساله با آرامکوی عربستان به عنوان حامی مالی امضا کرده‌اند.

طبق بیانیه مطبوعاتی رسمی منتشر شده در ۱۷ فوریه، "توافقنامه شامل جام قهرمانان کونکاکاف، جام‌های طلا، مسابقات لیگ ملت‌های کونکاکاف، قهرمانی زیر ۲۰ و ۱۷ سال و سایر مسابقات کونکاکاف می‌شود." به عبارت دیگر، همه بازیکنان منطقه، چه مرد، چه زن و چه کودک، باید هنگام رفتن به مسابقات خود از کنار بنرهای برند آرامکو عبور کنند.

معاملاتی مانند این به بخشی از عملیات استاندارد آرامکو تبدیل شده است، زیرا این غول نفتی سعودی به دنبال سرمایه‌گذاری از طریق محبوبیت و نفوذ ورزش است تا خود را به عنوان بخشی حیاتی از جامعه نشان دهد.

کونکاکاف

خالد الزمیل، معاون امور عمومی آرامکو در خصوص این قرارداد، گفت: "آرامکو با افتخار رکوردی در ترویج سبک زندگی فعال با سرمایه‌گذاری در ورزش‌ها و رویدادهای جهانی ایجاد کرده است.. کونکاکاف با افزایش محبوبیت فوتبال در سراسر منطقه، دید قابل توجهی را برای آرامکو از طریق رقابت‌های باشگاهی خود فراهم می‌کند و همچنین فرصت‌هایی برای تعامل با هواداران فراهم می‌کند."

آرامکو که به شستشوی سبز و شستشوی ورزشی متهم شده است، درحال‌حاضر اسپانسر فرمول یک اسپورت، نیمه ماراتن هیوستون، تیم فرمول یک استون مارتین ریسینگ، کمیته بین‌المللی کریکت (ICC) و البته فیفا است.

این معامله نمادی از عادی‌سازی و پذیرش گسترده تر آلاینده‌های بزرگ (و سایر صنایعی که به تداوم بحران آب و هوا ادامه می‌دهند) توسط صنعت فوتبال است. حامی اصلی یوفا یک شرکت هواپیمایی است و بسیاری از بزرگترین باشگاه‌های اروپا همچنان توسط خطوط هوایی و صنعت سوخت‌های فسیلی حمایت می‌شوند. فیفا اخیراً تا سال ۲۰۳۴ از آرامکو حمایت مالی کرده است، ضمن اینکه قطر ایرویز دیگر حامی اصلی کونکاکاف است.

ویکتور مونتاگلیانی، رئیس کونکاکاف و نایب رئیس فیفا در بیانیه رسمی مطبوعاتی گفت: ما مشتاقانه منتظر همکاری با آرامکو برای ارتقاء همه مسابقات کونکاکاف هستیم. این زمان بسیار هیجان انگیزی برای رشد فوتبال در منطقه ما است و معتقدیم که این همکاری برای هر دو سازمان سود متقابل خواهد داشت.

آرامکو قصد ندارد سرمایه‌گذاری خود را در صنعت سوخت فسیلی کاهش دهد. بر اساس آخرین گزارش سالانه خود، این غول نفتی می‌گوید که قصد دارد "جایگاه خود را به عنوان بزرگترین شرکت نفت خام جهان از نظر حجم تولید حفظ کند." اهداف آرامکو درست قبل از اجلاس COP۲۸ در سال گذشته، زمانی که گزارش‌هایی درباره برنامه پایداری تقاضای نفت (ODSP) منتشر گردید، مشخص شد.

یکی از اهداف اصلی ODSP افزایش استفاده از نفت و گاز در سطح جهان است. این سازمان به دنبال این است که به طور سیستماتیک استفاده از خودروها، اتوبوس‌ها و هواپیماهای با سوخت فسیلی را در کشورهای در حال توسعه افزایش دهد. علاوه بر این، ODSP به دنبال تسریع در توسعه سفرهای هوایی مافوق صوت است که سه برابر بیشتر از هواپیماهای معمولی از سوخت جت استفاده می‌کند و در نتیجه مصرف و تقاضا برای نفت خام را افزایش می‌دهد.

فرانک هویزینگ، موسس و مدیر فوتبال بدون فسیل، درباره فعالیت‌های عربستان سعودی و آرامکو در زمینه ورزش اظهارکرد: آرامکو عربستان بزرگترین شرکت نفتی جهان است. دولت سعودی سابقه چندین دهه جلوگیری از اقدامات اقلیمی دارد. این کشور تلاش می‌کند کشورهای در حال توسعه را به نفت آلاینده و گران قیمت خود معتاد کند و در نتیجه انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر ایمن و ارزان را که جهان به شدت به آن نیاز دارد، با مشکل مواجه کند. حمایت مالی از فوتبال بخشی از این استراتژی است، تلاش برای به‌دست آوردن قلب‌ها و ذهن‌ها با مرتبط کردن خود با محبوب‌ترین ورزش در جهان. کشورهای کونکاکاف درحال‌حاضر از پیامدهای بحران آب و هوا رنج می‌برند و باید این توافق را لغو کنند. جایی برای آلاینده‌ها در فوتبال نیست.

طبق گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، از سال ۲۰۱۵ تغییرات آب و هوایی به عنوان بزرگترین تهدید جهانی توسط بخش‌های بزرگی از جمعیت جهان از جمله در امریکای لاتین دیده شده است. مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که ۷۰ درصد از جوانان بسیار نگران تغییرات آب و هوایی هستند و اضطراب آب و هوا همچنان در حال افزایش است. با این حال، معاملاتی مانند این همچنان به عادی‌سازی صنعتی که شرایط اضطراری آب و هوایی را پشتیبانی می‌کند، ادامه می‌دهد. بدتر از آن، آنها به صنعت نفت و گاز اجازه می‌دهند تا با بخشی که شادی و تجربه مشترک را برای جوامع در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد متحد شود.

سخنگوی کنفدراسیون منطقه‌ای در پاسخ به این سوال که به طور خاص چگونه این مشارکت را سودمند می‌بیند و چگونه همکاری با یک تولید‌کننده نفت و گاز را در بحبوحه بحران آب و هوایی آشتی می‌دهد، گفت: "مانند همه شراکت‌های ما، این توافقنامه نیز حمایت خواهد کرد. کونکاکاف در ماموریت ما برای رشد و توسعه فوتبال در کل کنفدراسیون ما است. آرامکو حضور چشمگیری در منطقه دارد و سابقه سرمایه‌گذاری و حمایت مالی از رویدادهای ورزشی جهانی را دارد. ما مشتاقانه منتظر همکاری با آنها هستیم تا به رشد مسابقات و برنامه‌های توسعه خود ادامه دهیم."