شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#قوه قضائیه#رفسنجانی

اعلامیه‌پراکنی علیه قوه قضائیه به روایت آیت‌الله هاشمی/ بحران اقتصادی در ترکیه بالا گرفت

اعلامیه‌پراکنی علیه قوه قضائیه به روایت آیت‌الله هاشمی/ بحران اقتصادی در ترکیه بالا گرفت

مرحوم هاشمی رفسنجانی چهارم اسفند از اقدامات قوه قضاییه و برخی تحولات در ترکیه نوشته ‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

برای چکاپ، به بیمارستان قلب [شهید رجایی] رفتیم. عفت و فائزه هم بودند. بررسی فشارخون و وضع گوش و بینی و وضع قند و سونوگرافی از مثانه و پروستات و کبد و لوزالمعده و کلیه‌ها و معاینه حلق و گوش و بینی و ریه و سرانجام آندوسکوپی معده که توسط دکترها [شاهین] عزیزی، [محمد] سهرابی، [محمد] بُرقعی و [حسن] رادمهر و به کارگردانی دکتر [احد] میلانی‌نیا انجام شد و تا ظهر طول کشید؛ همگی موارد خوب بود. برای فشار معده و کنترل قند، دارو مصرف می‌کنم. نکته جالب، کوچک‌تر شدن پروستات نسبت به سال قبل است؛ از ۶۴ به ۵۷ که به ندرت اتفاق می‌افتد. عفت هم معایناتی داشت؛ خون و ادرار برای آزمایش دادیم.

ظهر به دفتر کوشک رفتم. کمی به خاطر بیهوشی برای آندوسکوپی، بی‌حال بودم. فاطی و علی هم آمدند. عصر و شب، وقت به مطالعه گذشت؛ منجمله بررسی پیشنویس کتاب «فلسطین و هاشمی‌رفسنجانی» که بر اساس آثار من دربارۀ فلسطین، تهیه می‌شود. مشاجرات سیاسی و اعلامیه‌پراکنی علیه قوه قضائیه ادامه دارد و قوه قضائیه هم احضارها و محاکمات افراد مزاحم را بدون توجه به فشارها، ادامه می‌دهد.

در ترکیه، پس از انتشار خبر مشاجره رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، اقتصاد کشور دچار بحران شد و ارزش سهام در بورس‌های ترکیه تا ۱۸ درصد تنزل کرد و خروج ارز از کشور سرعت گرفت. اعلان شد، ظرف دو روز این اختلاف، پنج میلیارد دلار به اقتصاد کشور خسارت وارد کرده است. ضمناً اعلان شد که نرخ ارز شناور می‌شود که پیش‌بینی‌ شده، لیر ترکیه که بسیار ضعیف است، باز هم سقوط بیشتری خواهد کرد. خرابی بنیه اقتصادی ترکیه درحدی است که با چنین حوادثی، دچار شوک‌های شدید می‌شود.

آمریکا، امشب هم شمال عراق را به نشانه تداوم سیاست فشار بر صدام، بمباران کرده. در ژاپن، فشار زیادی روی [یوشیرو موری] نخست‌وزیر، برای استعفا وارد می‌شود؛ به بهانه عدم اقدام مناسب در جریان غرق شدن یک کشتی ژاپنی توسط یک زیردریایی آمریکا در اطراف هاوایی و ناپدیدشدن نُه نفر.

۲۱۹۲۱۸