شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#انگلیس#بریتانیا#روسیه#توافق#انگلیس#خارج

روسیه از یک توافق با انگلیس خارج شد

روسیه از یک توافق با انگلیس خارج شد

روسیه از توافق ماهیگیری سال ۱۹۵۶ که توسط نیکیتا خروشچف، رهبر شوروی با بریتانیا منعقد شده بود، خارج می‌شود و این نشان می‌دهد چقدر شکاف میان روسیه و غرب پس از دو سال درگیری و لفاظی‌های جنگ سرد عمیق شده است.

به گزارش خبرآنلاین، حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ باعث جدی‌ترین رویارویی میان مسکو و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ شد و هر یک از طرفین، طرف دیگر را به عنوان یک دشمن سست‌پیمان معرفی می‌کند.

قرارداد ماهیگیری مه ۱۹۵۶ در لندن، در نقطه عطفی در دوران جنگ سرد امضا شد. خروشچف در آن سال ژوزف استالین، رهبر شوروی را محکوم کرده، همزیستی مسالمت‌آمیز با غرب را پیشنهاد داده و حتی در آوریل به بریتانیا سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اما امروز دیدگاه‌های کرملین با توجه به تحولات تغییر کرده است.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ایالات متحده و متحدانش را امپراتوری در حال فروپاشی می‌داند که می‌خواهد روسیه را نابود کند و منابع طبیعی آن را به سرقت ببرد. غرب، پوتین را به عنوان جان‌ستان و روسیه پوتین را به‌عنوان دشمن قلمداد می‌کند.

قرارداد ماهیگیری سال ۱۹۵۶ به کشتی‌های بریتانیایی اجازه ورود به مناطق ماهیگیری غنی دریای بارنتز، سواحل شبه‌جزیره کولا و در امتداد ساحل جزیره کولگویف را داد.

ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای دولتی روسیه در بیانیه‌ای گفت: «زمانی که نیکیتا خروشچف این معامله را در سال ۱۹۵۶ پذیرفت، نمی‌توان گفت که چه چیزی او را به این سمت هدایت کرده است، اما قطعا بحث منافع ملی نبود. انگلیسی‌ها باید ضرب‌المثل‌هایی را مطالعه کنند. از جمله اینکه، روس‌ها به آرامی اسب را مهار می‌کنند، اما سریع آن را می‌رانند.»

این سخن اشاره به این دارد که روس‌ها اغلب به زمان زیادی برای جمع‌آوری افکار، شجاعت یا قدرت خود نیاز دارند و دوست دارند کارها را به تعویق بیندازند، اما بسیار سازنده هستند و زمانی که دست به کار شوند به اهداف خود می‌رسند.

انگلیس روز چهارشنبه تحریم‌هایی را علیه شش فرد مسئول یک زندانی که به‌تازگی الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه در آن درگذشت، اعمال کرد.

ولودین که متحد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است، گفت: «وقتی مردم می‌پرسند آیا می‌توانیم به تحریم‌ها پاسخ دهیم، پاسخ این است؛ بله ما می‌توانیم. کشتی‌های بریتانیایی هزاران تن ماهی کاد و ماهی هادوک را در آب‌های روسیه صید کردند.»

رئیس دومای روسیه همچنین موضع کرملین را تکرار کرد که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ را یک تراژدی می‌داند و میخائیل گورباچف را شکستی می‌داند که توسط غرب فریبکاری که قصد تحقیر روسیه را داشت، فریب خورد. ولودین گفت: «با گورباچف، کشورمان را از دست دادیم و با پوتین آن را پس گرفتیم.»

311311