شهر خبر

پرواز برنج ایرانی از سفره ها / چرا مردم دیگر برنج ایرانی نمی خورند؟

اقتصاد پرواز برنج ایرانی از سفره ها / چرا مردم دیگر برنج ایرانی نمی خورند؟

حسن تقی زاده، نائب رییس انجمن صنفی برنج فروشان مازندران تاکید کرد: پس از افزایش قیمت برنج در بازار، بخشی از مردم به سمت خرید برنج خارجی رفتند و همین امر سبب شد برگشت به بازار برنج ایرانی برای برخی دشوار باشد .

قیمت برنج به عنوان یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در جهان، تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل عوامل داخلی و خارجی می‌شوند. عوامل داخلی شامل مواردی مانند تولید و عرضه برنج در کشورهای مختلف، تقاضای داخلی و صادرات برنج، هزینه‌های تولید و نگهداری برنج، تغییرات قوانین و مقررات داخلی و ... می‌باشند. عوامل خارجی شامل مواردی مانند تقاضای بین‌المللی برای برنج، تولید و صادرات برنج در کشورهای رقیب، تغییرات نرخ ارز، تغییرات قوانین و مقررات خارجی و ... می‌باشند. بنابراین، قیمت برنج تحت تاثیر مستقیم و غیرمستقیم این عوامل قرار می‌گیرد و تغییراتی در هر یک از این عوامل می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر روی قیمت برنج داشته باشد.

نائب رییس انجمن صنفی برنج فروشان مازندران تاکید کرد: پس از افزایش قیمت برنج در بازار، بخشی از مردم به سمت خرید برنج خارجی رفتند و همین امر سبب شد برگشت به بازار برنج ایرانی برای برخی دشوار باشد .

تقی زاده با اشاره به قیمت‌های کنونی در بازار برنج گفت: قیمت هر کیلو برنج پاکستانی حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو برنج هندی دود ۴۰ تومان است و برخی از مردم حتی در شمال ترجیح می‌دهند این برنج‌ها را مصرف کنند.

 وی قیمت برنج درجه یک ایرانی را حدود ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان در هر کیلو اعلام کرد و گفت: برنج معمولی و پرمحصول نیز بین ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود .

نائب رییس انجمن صنفی برنج فروشان مازندران گفت: وقتی قیمت برنج تا ۱۳۰ هزار تومان پیشروی کرد، برخی برنج خارجی خریدند و تغییر ذائقه نیز کار سختی است از این رو همچنان پانزده تا بیست درصد از مصرف برنج شمال ایران را برنج خارجی تشکیل می‌دهد.

 

او به این مساله اشاره کرد که بازار برنج ایرانی به شدت راکد است و گفت: متاسفانه شالیکار قصد دپو ندارد اما خریداری در بازار نیست که بتواند محصولش را بفروشد. در ضمن برنج تا یک سال قابل نگهداری است و بعد از آن ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد از این رو امیدواریم با تقویت قدرت خرید مردم این مشکل حل شود و بازار برنج دوباره به راه بیفتد.