شهر خبر

تظاهرات در قم و اصفهان به خاطر ‌حضور بدون حجاب چند زن در وزارت خارجه/ جزئیاتی از دیدار آیت‌الله هاشمی با رهبری

تظاهرات در قم و اصفهان به خاطر ‌حضور بدون حجاب چند زن در وزارت خارجه/ جزئیاتی از دیدار آیت‌الله هاشمی با رهبری

مرحوم هاشمی رفسنجانی در خاطرات ۲ اسفند ۱۳۷۹ چند دیدار را روایت کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲ اسفند سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

ستاد برگزاری همایش وفاق ملی، به نام «رقابت‌های سیاسی [و امنیت ملی]» آمدند. ترکیبی از نمایندگان سه قوه، وزارت اطلاعات و وزارت کشور بودند. از من می‌خواستند که آقای [محمدرضا] صادق که با آنها همکاری دارد، نماینده مجمع [تشخیص مصلحت نظام] باشد؛ فعلاً به عنوان شخص خودش است. آقایان [علی] باقری، از [وزارت] اطلاعات و [محمدرضا] تاجیک، از ریاست‌جمهوری و [عبدالرضا] ایزدپناه، از قوه قضائیه و [حسام‌الدین] آشنا، از [وزارت] اطلاعات، گزارش دادند و از مخالفت‌هایی که از هم‌اکنون شروع شده است، اظهار نگرانی کردند. من هم تذکر دادم که به گونه‌ای عمل شود که باعث داغ‌تر شدن اختلافات و عقب‌گرد نباشد؛ به‌خصوص که ممکن است، این سؤال پیش بیاید که سران سه قوه، چرا در مذاکرات خصوصی، اختلافات را حل نمی‌کنند و می‌خواهند، در همایش عمومی مطرح کنند. می‌خواهند احزاب را هم دعوت کنند و معلوم نیست، در جمع احزاب، مذاکرات چه نتیجه‌ای خواهند داد؟

مدیران تربیت بدنی و فدراسیون والیبال آمدند. آقایان [سعید] فائقی [معاون فنی سازمان تربیت بدنی] و [محمدرضا] یزدانی‌خرم [رئیس فدراسیون والیبال]، گزارش دادند و از کمک‌های مؤثر من در دوران ریاست‌جمهوری به رونق ورزش، قدردانی کردند. من هم در ضرورت به توسعه ورزش و تأثیر ورزش در جامعه صحبت کردم.

عصر [آقای تیم‌گولدمن] سفیر سوئیس آمد. خواست، از سیاست مجمع تشخیص [مصلحت نظام] و نقش و نظر مجمع دربارۀ روابط با آمریکا و صلح خاورمیانه و نامزدی آقای [سیدمحمد] خاتمی، مطلع شود؛ کمی فارسی بلد است.

آقایان [محمدرضا] یزدان‌پناه، [مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش] و [محمدرضا] واقفی آمدند. یزدان‌پناه گفت، به دستور دفتر رهبری عزل شده است. طرحی برای ایجاد یک شهر مُدرن در کنار ماهان‌ کرمان، داشت؛ مشورت کرد. سؤالاتی کردم که جواب آماده نداشت. نگران است که به خاطر مسائل مربوط به کیش، محاکمه شود. یکی از مدیرانش را بازداشت کرده‌اند. آقای واقفی، از جو ارعاب و توقیف و فشار بر نیروهای جناح دوم خردادی‌ها انتقاد کرد و از من دعوت کردند که مثل سال‌های قبل، نوروز را به کیش بروم.

شب، میهمان رهبری بودم. دربارۀ مسائل [مجلس] خبرگان و ناراحتی خبرگان از وضع موجود کشور و راهکارهای جلوگیری از بحران، صحبت کردیم. معتقدند، اختلافات در جناح دوم خردادی‌ها، جدی است. شنیده بودند که آقای [غلامحسین] کرباسچی و خانوادهاش، به اسم تحصیل به کانادا رفته‌اند و می‌خواهند بمانند. دربارۀ همایش رقابت سیاسی که وزارت اطلاعات دنبال می‌کند و از ایشان پیام خواسته‌اند، اظهار تردید کردند.

روزنامه کیهان، دیروز عکس و خبری از همایش [دفاع از قربانیان خشونت سازمان ملل] در دفتر مطالعات [سیاسی و بین‌المللی] وزارت امورخارجه نقل کرده بود که چند خانم خارجی، بدون حجاب در عکس بودند. سپس امروز روزنامه رسالت نوشته و انتقاد شدید کرده. در قم، جمعی از طلاب تظاهرات کرده و فردا را تظاهرات عمومی، اعلان و در اصفهان و جاهای دیگر هم تحرکاتی را شروع کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد سر و صدای زیادی خواهیم داشت، به خصوص که حرف‌های تندی هم در جمع زده شده و در مقابل جمعی از شرکت‌کنندگان، به خاطر تحمیل حجاب بر آنها، اعتراض کرده‌اند.

انتقاد به اظهارات [ولفگانگ تریز] رئیس مجلس آلمان در ایران، به عنوان دخالت در امور داخلی، وسیع شده و او هم پاسخ گفت و مشاجره دو به دو شده است. انتقاد از مصوبه مجلس، در مورد اسناد موقوفه و منع ورود نیروهای انتظامی به دانشگاه‌ها و مدارس، شدید و وسیع است. [روزنامه] کیهان، مقاله تندی نوشته و مجلسیان، آن را توهین به مجلس تلقی کرده‌اند و مشاجره پیش آمده است.

۲۱۹۲۱۹