شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس#اقیانوس#انگلیسی#دارای

شکست دفاع هسته‌ای انگلیس بعد از سقوط موشک به اقیانوس

شکست دفاع هسته‌ای انگلیس بعد از سقوط موشک به اقیانوس

رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند یکی از موشک‌های دارای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای این کشور در هنگام پرتابی آزمایشی در ماه گذشته میلادی بعد از شلیک نقص فنی پیدا کرده و در اقیانوس در نزدیکی زیردریایی که آن را شلیک کرد، افتاد.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی «سان»، بوسترهای مرحله اول موشک مذکور بعد از آن که در تاریخ ۳۰ ژانویه از سوی زیردریایی اچ.ام.اس ونگارد به صورت آزمایشی پرتاب شد روشن نشده و در نتیجه این نقص فنی در اقیانوس سقوط کرده و غرق شد.

روزنامه تلگراف انگلیس گزارش داد که در ژوئن ۲۰۱۶ نیز پرتاب آزمایشی یک موشک هسته‌ای توسط نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در سواحل ایالات متحده آمریکا به شکست منجر شد.

در گزارش روزنامه «سان» یک منبع که نامش را فاش نساخت، گفت: «این موشک زیردریایی را ترک کرد اما در فاصله کمی از آن به داخل آب سقوط کرد.»

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع انگلیس تایید کرد آنچه این وزارتخانه یک «نابهنجاری مختص به رویداد» توصیف کرد در جریان آزمایش موشک هسته‌ای از سواحل فلوریدا رخ داده اما به بهانه مسائل مربوط به امنیت ملی از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد.

طبق گزارش روزنامه سان، گرانت شاپس، وزیر دفاع و دریادار بن کی، فرمانده نیروی دریایی انگلیس در جریان اجرای این آزمایش تسلیحاتی در داخل این زیردریایی بودند.

طبق این گزارش، تحقیقات انگلیس برای پی بردن به اینکه نقص فنی در کجا رخ داده و جستجو برای بازیابی فن‌آوری پیشرفته موشک از بستر دریا در دست انجام است.

به نوشته تلگراف برای این آزمایش موشکی از یک کلاهک غیرواقعی استفاده شد و زیردریایی چهار میلیارد پوندی انگلیس که در این آزمایش شرکت داشت بعد از یک نوسازی هفت ساله به تازگی مجددا به خدمت گرفته شد.

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد همه آزمایشات موفق بودند و تاکید کرد که به تسلیحات بازدارنده هسته‌ای انگلیس «اطمینان مطلق» دارد. قرار است وزارت دفاع انگلیس یک بیانیه کتبی درباره وضعیت تسلیحات هسته‌ای این کشور را در مجلس عوام پارلمان ارائه کند.

جان هیلی، وزیر دفاع دولت در سایه انگلیس گفت: «گزارشها درباره شکست پرتاب موشک هسته‌ای نگران کننده هستند. وزیر دفاع باید به پارلمان اطمینان دهد که این آزمایش به تاثیرگذاری عملیات‌های تسلیحات بازدارنده هسته‌ای انگلیس آسیب نزده است.»

به نوشته نشریه تلگراف، از سال ۱۹۶۹ تا کنون یک زیردریایی حامل تسلیحات هسته‌ای انگلیس به طور تمام وقتی در چارچوب «بازدارندگی مداوم در دریا» گشت‌زنی می‌کند.

نیروی دریایی سلطنتی انگلیس چهار زیردریایی از کلاس ونگارد دارد که به صورت چرخشی این ماموریت را اجرای می‌کنند و حامل ۱۴۰ خدمه و موشک‌های بالستیک «ترایدنت» هستند.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفت: «زیردریایی اچ.ام.اس ونگارد و خدمه آن به طور کامل توانمندی خود را برای اجرای ماموریت بازدارندگی مداوم در دریا ثابت کرده و در از همه آزمایشات حین بازرسی های اخیر گذر کردند. این آزمایش تاثیرگذاری تسلیحات بازدارنده هسته‌ای انگلیس را که ما به آن اطمینان مطلق داریم مجددا مورد تایید قرار داد. در جریان این آزمایش یک نابهنجاری رخ داد و ما به دلیل مسائل مربوط به امنیت ملی نمی‌توانیم اطلاعات بیشتر درباره آن ارائه دهیم اما اطمینان داریم که این نابهنجاری مختص به رویداد بوده و بنا براین تبعاتی برای قابل اعتماد بودن کلیت سامانه‌های موشکهای ترایدنت و زرادخانه آنها ندارد. موشکهای بازدارنده هسته‌ای انگلیس ایمن، امن و موثر باقی مانده‌اند.»

۳۱۱۳۱۱