شهر خبر

گوشت ارزان در راه بازار / زمان توزیع اعلام شد

قیمت گوشت / قیمت مرغ / گوشت وارداتی

پیمان پاک خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار تن هم تولید شده که تا پایان ماه مبارک رمضان ۳۰ هزار تن گوشت گوساله منجمد داریم که برای مصارف صنف و صنعت و رستوران استفاده شود.

اقتصاد گوشت ارزان در راه بازار / زمان توزیع اعلام شد

علیرضا پیمان پاک، در یک برنامه تلویزیونی، اعلام کرد که برنامه‌ریزی شده است تا در اسفندماه، ۲۰۰۰ تن گوشت گوسفندی منجمد وارد شود که در حال حاضر در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود و در حال طی کردن مراحل تاییدیه‌های دامپزشکی قرار دارد. این گوشت در اسفندماه به بازار عرضه خواهد شد.

وی عنوان کرد: این گوشت برای مصرف‌کننده ۲۳۰ هزار تومان است و قطعات پرمصرف مانند ران و سردست ۲۶۰ هزار تومان قیمت مصرف‌کننده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کنار آن حدود ۱۰ هزار تن گوشت گوساله منجمد وارد و ترخیص شده است. معادل همین میزان هم در گمرکات و در مسیر است.

پیمان پاک خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار تن هم تولید شده که تا پایان ماه مبارک رمضان ۳۰ هزار تن گوشت گوساله منجمد داریم که برای مصارف صنف و صنعت و رستوران استفاده شود.

وی متذکر شد: قیمت این گوشت ۲۸۵ تا ۳۰۰ هزار تومان براساس قطعه‌بندی و دسته‌بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

اما روز گذشته در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲، قیمت گوشت جوجه کباب ران مرغ به صورت بسته‌بندی ۰.۹ کیلوگرمی در بازار روز اعلام شد و بر اساس آن، قیمت آن ۱۷۴ هزار تومان است

همچنین قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با اینکه مشکلی در تامین گوشت نداریم، گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته واردات گوشت قرمز به طور منظم در حال انجام است.

علیرضا پیمان پاک افزود: روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله در حال توزیع است تا از این طریق کمبود داخل کشور تامین شود.

پیمان پاک از کاهش قیمت گوشت داخلی خبر داد و گفت: نرخ گوشت تولید داخل طی هفته های اخیر به سبب توزیع گوشت وارداتی کاهش معناداری داشته است.

در طول ۱۰ ماهه سال جاری، حدود ۱۴ میلیون تن یا به عبارت دیگر ۸۸ درصد از نهاده‌های وارداتی مورد نیاز کشور وارد شده است. بنابراین، دولت می‌بایست در یک ماهه باقیمانده از سال جاری، دو میلیون تن یا ۱۲ درصد از این محصول را وارد کند. این تأمین نهاده‌های وارداتی تأثیر مستقیمی بر بازار گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات داشته است و باعث افزایش نسبی ثبات در این بازارها شده است.

کشورمان درحال حاضر به دلیل خشکسالی و آب بر بودن نهاده‌های دامی فقط شش میلیون تن از این محصولات را تولید می‌کند، از طرف دیگر قیمت این محصولات در بازار جهانی پس از جنگ اوکراین و روسیه با افزایش قابل توجهی روبه رو شده و  به‌دلیل ارزبری بالای واردات نهاده‌های دامی به کشورمان و سهم ۵۰درصدی در واردات محصولات کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی ۵۰ درصدی در تولید این محصولات است.  کارشناسان معتقدند که با اجرای طرح الگوی کشت در کشورمان خصوصا در سطح دیم‌زارها میزان تولید جو با افزایش قابل توجهی روبه رو شود و از سوی دیگر اراضی آبی نیز صرف تولید محصولات آبی همچون ذرت و سویا شود تا از این طریق کشورمان بتواند از میزان وابستگی خود به این نهاده‌های دامی بکاهد.

واردات ۶.۴میلیارد دلاری نهاده دامی

راساس آمارهای گمرک در ۱۰ماهه سال جاری ۱۴میلیون و ۳۷هزار تن نهاده دامی به ارزش شش میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته ۱۲میلیون و ۹۱هزار تن از این کالاهای اساسی به ارزش پنج‌میلیارد و ۹۲۸ میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات انواع نهاده‌های دامی طی این مدت به لحاظ وزنی با رشدی ۱۶درصدی و به لحاظ ارزشی با رشدی ۷درصدی روبه‌رو بوده است. در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های دامی مورد نیاز اکثر دامداران، ذرت است به همین دلیل در ۱۰ماهه سال جاری هشت میلیون و ۴۱۳هزار و ۲۳۷تن و ۷۴۵کیلوگرم ذرت دامی به ارزش سه میلیارد و ۱۹۵میلیون و ۲۷۲ هزار و ۷۸۲ دلار وارد کشورمان شده است.  در این بازه زمانی دو میلیون و ۲۸ هزار و ۷۱۲ تن و ۵۹۰ کیلوگرم جو به ارزش ۷۰۷ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۹۹۱ دلار وارد کشورمان شده است.همچنین طی ۱۰ماهه سال جاری دو میلون و ۳۳۰ هزار و ۳۴۴ تن و ۴۹۸ کیلوگرم نهاده دامی به ارزش یک میلیارد و ۶۶۷ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۸۳۹ دلار وارد کشورمان شده که طی این مدت امارات، انگلستان، ترکیه، سوئیس، عمان و هلند پنج مبدأ واردات دانه سویا به کشورمان بوده‌اند.همچنین یک میلیون و ۲۶۴هزار و ۵۹۸ تن و ۹۲۹ کیلوگرم کنجاله سویا به ارزش ۷۹۸ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۱۲۸ دلار وارد کشورمان شده که امارات متحده عربی، انگلستان، ترکیه، چین، سوئیس، روسیه، کانادا، هلند و هندوستان ۹مبدأ واردات کنجاله سویا به ایران بوده‌اند.

خبر آنلاین