شهر خبر

قرارگاه حیاتی کشور هنوز در جایگاه اصلی خود قرار ندارد/ بازخوانی چند مورد از بیانات رهبر انقلاب

رهبر انقلاب در مورد اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی فرموده اند: «مصوبات شورای انقلاب فرهنگی لازم‌الاجراست و به هر جا که ابلاغ شد، دستگاه های اجرایی موظفند اجرا کنند».
قرارگاه حیاتی کشور هنوز در جایگاه اصلی خود قرار ندارد/ بازخوانی چند مورد از بیانات رهبر انقلاب
گروه سیاسی جهان نيوز: بدون شک، در میان همه شوراها و نهادهایی که در کشور وجود دارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای یک نقش برجسته و منحصر به فرد است؛ تا جایی که رهبر انقلاب، تعبیر «قرارگاه» را برای این شورا به کار بردند. ایشان در مورد مأموریت و جایگاه این شورا فرموده اند: «مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آغاز، ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش در کشور، و سیاست‌گذاری در این دو مقوله، و هدایت دستگاه های متصدی آن به سمت ارزش ها و هدف های انقلاب، و برآوردن نیازهای فکری این دستگاه ها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور بوده است».
 
همچنین معظم له، در حکم آغاز یکی از دوره های شورای عالی انقلاب فرهنگی (مهرماه سال 93) فرمودند: «مدیریت راهبردی چالش‌های این حوزه با «استفاده کامل و کارآمد و هم‌افزا از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها» و نیز «مهار تهدیدها و آسیب‌ها با نگاه حکیمانه و معقول» و «مواجهه‌ی هوشمندانه با معارضات مهاجمان و ستیزه‌گران» از جمله تکالیف اصلی این شورا است. عرصه‌های کلیدی و اساسی همچون تولید علم، سبک زندگی، آموزش و پژوهش، فرهنگ عمومی، مهندسی فرهنگی، حوزه‌های مهمی هستند که ساماندهی آن در جمهوری اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است».
 
چرا قرارگاه؟
 رهبر انقلاب در مورد اینکه چرا باید تعبیر«قرارگاه» برای این شورا به کار برده شود، می فرمایند: «تعبیر "قرارگاه" ممکن است به بعضی گوش ها سنگین بیاید - قرارگاه یک اصطلاح جنگی است، اصطلاح نظامی است - و بگویند آقا، قرارگاه مال مسائل نظامی است، شما در مسائل فرهنگی هم فکر نظامی را رها نمی کنید! واقع قضیه این است که کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهم‌تر نباشد و اگر خطرناکتر نباشد، کمتر نیست؛ این را بدانید؛ یعنی می دانید هم شما، واقعا یک میدان کارزار است اینجا».
 
 ضمانت اجرایی مصوبات و تصمیم گیری های شورا چیست؟
 رهبر انقلاب در مورد اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی فرموده اند: «مصوبات شورای انقلاب فرهنگی لازم‌الاجراست و به هر جا که ابلاغ شد، دستگاه های اجرایی موظفند اجرا کنند».
 
همچنین در جای دیگری بیان داشته اند: «مصوبات اینجا [شورای عالی انقلاب فرهنگی] بایستی اجرا بشود؛ حالا سازوکاری برای ضمانت اجرا تدوین می کنید، فبهاونعمة؛ اگر فرض کنیم که یک سازوکار خاصی هم برای ضمانت اجرای مصوباتِ اینجا تدوین نمی شود، خودِ حضور رئیس جمهور و رئیس قوه‌ی مقننه برای قانون‌گذاری - آنجاهایی که احتیاج به قانون‌گذاری است - و وزرای محترم و مسئولان دستگاه‌های ذیربط، باید به معنای ضمانت اجرا باشد».
 
بر این اساس، اولاً مصوبات شورا لازم الاجراست. ثانیاً اگر به هر دلیلی کسی بگوید که در مصوبات یا مصوبه ای از این شورا نیاز به ضمانت اجرایی یا قانونی وجود دارد، باز هم مسیر برای آن وجود دارد. اساساً وجود روسای سه قوه و سایر مسئولین در این شورا یعنی اینکه ظرفیت بسیار ویژه ای برای اجرایی شدن مصوبات وجود دارد و اگر مصوبه ای وجود دارد که روی زمین مانده و اجرا نشده، واقعاً جای تعجب دارد.

با توجه به مقدماتی که ذکر شد، در می یابیم که از کوچکترین تا بزرگترین مسائلی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به فرهنگ مربوط می شوند، قابلیت طرح، بررسی، ریلگذاری و پیگیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند. با ساز و کارها و ظرفیت هایی که در دل شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، می توان معضلات فرهنگی در عرصه های گوناگون را برطرف کرد.
 
متأسفانه با همه تلاش هایی که در سال های گذشته توسط این شورا صورت گرفته است و با همه دستاوردهایی که وجود داشته، اما از سوی دیگر، بخش زیادی از مسائل فرهنگی کشور در عرصه های گوناگون، هنوز بدون حل باقی مانده و به کشور و مردم آسیب زده است و می زند؛ حتی در برخی زمینه ها عقبگرد هم داشته ایم. در واقع، هنوز بخش های قابل توجهی از ظرفیت های عظیم شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعلیت درنیامده است و اگر هم در این بخش ها به فعلیت درآمده، به صورت ناقص بوده است.
 
در هر صورت، وقتی ما به شورای عالی انقلاب فرهنگی این همه ظرفیت می دهیم، طبیعی است که به همان اندازه، از این شورا انتظار هم داریم و در برابر اتفاقات دردناک در حوزه فرهنگ کشور و انحرافات فرهنگی و ...، در کنار برخی مسئولین و نهادها، اول از همه، شورای عالی انقلاب فرهنگی را مسئول می دانیم و این شورا باید جوابگو باشد.