شهر خبر

ابراز نگرانی آیت‌الله اعرافی از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور

ابراز نگرانی آیت‌الله اعرافی از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: یک نخبه گاهی تمام کشور را تحت تاثیر قرار دهد و حتی نبود یک نخبه برای کشور چالش است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله علیرضا اعرافی درباره موضوع مهاجرت نخبگان از کشور، اظهار کرد: چند سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی برای شناسایی علل مهاجرت نخبگان شناسایی شد که ابزار کار برای نخبگان در بخش خصوصی و دانشگاه، منزلت و معیشت جزء عوامل اصلی مهاجرت بود و مسائل فرهنگی و سیاسی عوامل آخری بود بنابراین برای حل مهاجرت نخبگان باید اهتمام داشته باشیم.

آنگونه که ایسنا روایت کرده، وی افزود: حضور نخبگان در خارج کشور و بازگشت آنها به کشور و ارتباط با کشورها منعی ندارد ولی اگر مهاجرت به موجی تبدیل شود حتما جای نگرانی دارد. من در هیچ ملاقاتی با مسئولان نیست که از مهاجرت نخبگان و از دست دادن سرمایه کشور ابراز نگرانی نکنم. در برنامه های دولت می گویم باید به علم دانش و نخبگان اولویت داده شود.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: یک نخبه گاهی تمام کشور را تحت تاثیر قرار دهد و حتی نبود یک نخبه برای کشور چالش ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: دستگاه ها و نهادها و دانشگاه ها برای برنامه ریزی برای جذب نخبگان اهمیت دارد و باید برنامه جامعی برای صیانت از نخبگان دیده شود.

اعرافی با بیان اینکه برای جذب نخبگان ما مشکل داریم، افزود: گاهی درباره مهاجرت خیلی هم مبالغه می شود که نباید این مبالغه وجود داشه باشد. به هر حال در این زمینه مشکل وجود دارد بنابراین به راه حل و تدبیر نیاز داریم و مسئولان باید به وظایف خود توجه کنند.

۲۱۹۲۱۸