شهر خبر

هشدار عضو مجلس خبرگان رهبری به کاندیداها: خبرگان جای باندبازی سیاسی نیست

هشدار عضو مجلس خبرگان رهبری به کاندیداها: خبرگان جای باندبازی سیاسی نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان رهبری جایی برای کسب قدرت و باند بازی سیاسی نیست بلکه لنگرگاه آرامش بخش جامعه در مواقع بحرانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین، محسن قمی، عضو مجلس خبرگان رهبری امروز ( یکشنبه ۲۹ بهمن ماه) در نشست ائتلاف بزرگ فرهنگیان گفت: انتخابات فرصتی برای تنفس جامعه و فرصتی برای توزیع قدرت و ثروت است و علیرغم انتقاداتی که به آن وارد است هنوز روش جایگزین برای آن پیدا نشده است. با توجه به اینکه در مورد مجلس خبرگان کمتر بحث و تبادل نظر می‌شود، می‌خواهم در این مورد نکاتی را مطرح کنم. امام به عنوان آموزگار جامعه در فرآیند انقلاب اسلامی گفتند مردم، احزاب سیاسی گفتند اقدامات مسلحانه اما امام گفتند مردم به خیابان بیایند، دولت تشکیل دهند و وزارتخانه در سایه تشکیل دهند.

وی ادامه داد: چند وقت پیش که رییس‌جمهور ونزوئلا به ایران آمده بود مقام معظم رهبری به او فرمودند که امام در برابر این فتنه‌های آمریکا می‌گفتند مردم. در اصل دوم قانون اساسی به حفظ آزادی تأکید شده است. همه به صندوق رأی مراجعه می‌کنند که این تفاوت در صندوق های رای مجلس خبرگان نشان داده می‌شود، رأی دادن در تفکر لیبرال حق است اما در تفکر ما هم حق است و هم تکلیف. در گذشته نه چندان دور می‌گفتند زنان حق رأی ندارند و یا سیاه‌پوستان سه پنجم سفیدان حق رأی دارند اما در تفکر اسلامی فقرا و محرومین پایگاه اصلی رای هستند. وظیفه مدافعین تفکر اسلامی جلب آراء نیست بلکه بیان حقیقت وظیفه اصلی آنها است، وظیفه ما بیان حقایق است نه تلاش برای جلب رأی. در نظام لیبرال وقتی صندوق رأی جمع شد نمی‌توان به آن فرد منتخب گفت چرا خلاف کردی، لذا مردم به صورت منطقی حق رأی ندارند، تا انتخابات بعدی.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وظایف این مجلس افزود: مجلس خبرگان رهبری که در قانون اساسی ذکر شده ۳ وظیفه دارد که مورد اول شناسایی رهبر است که این مهم به کمیسیون ۱۱ نفره و کمیته ۳ نفره اصول ۱۰۷ و ۱۰۹ مجلس خبرگان واگذار شده است، این افراد می‌روند چهره‌های واحد صلاحیت را شناسایی می‌کند، افراد را رده‌بندی نمی‌کند، رهبر تعیین نمی‌کند و فقط و فقط شناسایی می‌کنند که اطلاعات را به صورت سری در اختیار رییس مجلس خبرگان و رهبری قرار می‌دهند.

قمی در پایان یادآور شد: وظیفه دیگر مجلس خبرگان تعیین رهبر هستند به این ترتیب که در صورت خدای نکرده فوت رهبری، از بین افرادی که قبلاً شناسایی شدند، فردی را به عنوان رهبر معرفی کنند، مانند آنچه در سال ۶۸ اتفاق افتاد. لذا مجلس خبرگان رهبری جایی برای کسب قدرت و باند بازی سیاسی نیست بلکه لنگرگاه آرامش بخش جامعه در مواقع بحرانی است. همچنین مجلس خبرگان باید از صفات رهبری نظیر شجاعت، عدالت و مابقی صفات رهبری نظارت و مراقبت کند.

219215