شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترامپ#دولت#ایالات متحده#کاخ سفید

هراس بابت خروج آمریکا از ناتو/ پیروزی ترامپ کار را تمام می‌کند

هراس بابت خروج آمریکا از ناتو/ پیروزی ترامپ کار را تمام می‌کند

شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به مصاحبه‌های مفصل «جیم اسکیوتو» خبرنگار ارشد امنیت ملی خود، نوشت: چند تن از مشاوران سابق کاخ سفید در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده هشدار دادند که این سیاستمدار جمهوریخواه به دنبال خروج رسمی آمریکا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

به گزارش خبرآنلاین، سران بسیاری از کشورهای اروپایی از اظهارات ترامپ به عنوان نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه علیه ناتو بسیار عصبانی و ناراحت هستند. رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده گفته بود در صورت تامین نشدن بودجه این ائتلاف نظامی توسط متحدان اروپایی عضو آن، ‌روسیه را تشویق به حمله به آن ها می کند.

اسکیوتو نوشت: یک مقام ارشد سابق آمریکایی که در دولت ترامپ و بایدن در سطح بالایی خدمت کرده است در کتاب «بازگشت قدرت‌های بزرگ» که در ۱۲ مارس (اسفند) منتشر خواهد شد تاکید دارد که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، ‌ایالات متحده از ناتو خارج خواهد شد.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، نیز موافق این پیش بینی بوده و گفته است که در صورت راه یابی ترامپ به کاخ سفید، ناتو در خطر واقعی خواهد بود.

جان کلی ژنرال بازنشسته که به عنوان رئیس دفتر پیشین کاخ سفید خدمت می کرد نیز هشدار داد: تحقیر تعهدات امنیتی ایالات متحده توسط ترامپ، به توافقات دفاعی متقابل آمریکا با کره جنوبی و ژاپن نیز تسری پیدا خواهد کرد.

اسکوتیو نوشت: اعضای ارشد دولت ترامپ طی مصاحبه های مختلفی توضیح داده اند که این نامزد جمهوریخواه چگونه در دوره اول ریاست جمهوری خود به خروج ایالات متحده از این ائتلاف، که ادعا می شود سنگ بنای اصلی امنیت غرب در برابر روسیه است، نزدیک شده بود. آن ها هشدار داده و تاکید کرده اند که او احتمالاً در دوره ریاست جمهوری بعدی خود بیش از این در مخالفت با ناتو و سایر متحدان آمریکا پیش خواهد رفت.

بسیاری از مقام های سابق در دولت ترامپ هشدار مشابهی در مورد اوکراین و تایوان داشته و پیش بینی می‌کنند که حمایت آمریکا از اوکراین در برابر روسیه و تایوان در برابر چین نیز با حضور ترامپ پایان خواهد یافت.

۳۱۱۳۱۱