شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جشنواره فیلم فجر#ایران#سینمای ایران

جشنواره فیلم فجر واس ماس ؛ یعنی کُلش واس ماس

جشنواره فیلم فجر واس ماس ؛ یعنی کُلش واس ماس

جشنواره فیلم فجر چهل و دوم به پایان رسید و جوایز هم به برندگان رسید اما مهمترین نکته این است که دستاورد این جشنواره برای سینمای ایران چیست؟

به گزارش خبرآنلاین،از 22 جایزه بخش ملی جشنواره فیلم فجر تنها یک جایزه بهترین کارگردانی فیلم اول به جواد عزتی رسیده است که فیلمی از بخش خصوصی است، ما بقی 21 جایزه همه به فیلم‌های ارگانی رسیده است.

عصر ایران در این زمینه نوشت:از میان 33 فیلم جشنواره فجر امسال شاید نهایتا 5 فیلم متعلق به بخش خصوصی باشد که واقعا در نوع خود آمار عجیبی است و 28 فیلم دیگر همگی از طیفی هستند که به فیلم‌های ارگانی شناخته می‌شوند و البته بدون هیچ گونه آمار و اطلاع رسانی شفاف درباره هزینه ساخت این فیلم‌ها !

انگار سازمان سینمایی به یک فرمول جالب دست یافته است که جشنواره فجر را با فیلم‌های ارگانی جلو می‌برد و اکران سینماها را هم با فیلم‌های کمدی.

اگر کسی درباره فروش بپرسد آمار بالای سینمای کمدی را به رخ می‌کشند و اگر درباره هم سخن به میان آمد ویترین جشنواره فیلم فجر کاملا گویای همه چیز است.

در این میان تنها چیزی که می‌ماند فیلم‌های با طعم و رنگ مختلف در ژانرهای متفاوت و تولید شده توسط بخش خصوصی است که کاملا از بین می‌رود و هیچ چیزی از آن نمی‌ماند که متاسفانه تقریبا این اتفاق در حال رخ دادن است.

بنیاد فارابی امروز اعلام کرده است: «درخشش آثار فارابی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر / ۱۱ سیمرغ بلورین، یک دیپلم افتخار و ۴۷ نامزد» و سازمان سینمایی سوره هم در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است: « ١٠ سیمرغ بلورین و ٢ دیپلم افتخار سهم سوره در فجر۴٢» و سازمان اوج هم 6 سیمرغ و 2 دیپلم افتخار برده است.

الان در جشنواره فیلم فجر رقابت بین ارگانها و حتی فیلم‌های مختلف ارگانهای مختلف یا حتی داخل خود یک ارگان است، مثلا یک فیلمی که از فارابی بودجه گرفته است و جایزه‌ای نبرده معترض است که چرا به فیلم دیگر فارابی جایزه داده‌اند و به ما نداده‌اند!

تمام اتفاقات جشنواره فیلم فجر چهل و دوم نشان از آغاز رویه‌ای جدید در سینمای ایران است و نشان از بین اکثریت سینماگران و مدیران سینمایی کنونی دارد.

قطعا و یا سینماگران مستقل در برابر این حضور همه جانبه سینمای دولتی و ارگانی بی انگیزه‌تر شده و طبیعی است که از این ساحت دور می‌شوند و یا به راه دیگری قدم می‌گذارند.

از هر منظری به این شکل برگزاری جشنواره نگاه کنیم جز خسران چیزی به بار نخواهد آورد و فقط شکاف و فاصله بین اهالی سینما را با همدیگر بیشتر خواهد کرد، حاکم شده است که دود آن به چشم سینمای ایران خواهد رفت.

قطعا دوره وزارت ارشاد محمدمهدی اسماعیلی، ریاست بر سازمان سینمایی محمد خزاعی و دبیری جشنواره مجتبی امینی تمام خواهد شد اما عملکرد و کارنامه آنها برای همیشه خواهد ماند.

23302