شهر خبر

وضعیت بورس سال آینده چگونه می‌شود؟

بورس، بانک و بیمه وضعیت بورس سال آینده چگونه می‌شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد که سه مساله مهم قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بسیار بالا و نرخ تسعیر ارز غیرواقعی در کنار خبرهای نامناسب، باعث شده که بازار سهام از تب و تاب بیفتد.

سرمایه‌گذاری در بورس به معنای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و این عمل افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا درآمد و سود از افزایش ارزش سهام یا تقاضا و عرضه در بازار بورس را بدست آورند. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً با ریسک‌هایی همراه است و نیاز به تحلیل دقیق و مطالعه بازار دارد.

با وجود صعود دو هزار واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته، اما باز هم سهامداران، شرایط بازار را مبهم می‌دانند؛ چراکه روند بازار بورس در طول یک ماه گذشته نشان می‌دهد که از روز ۲۴ دی‌ماه پی در پی در مسیر نزولی قرار داشته و حتی اگر یک یا دو روز فاز صعودی به خود گرفته، اما در نهایت ریزشی بیش از گذشته را تجربه کرده است.

گزارش‌ها از آخرین وضعیت بازار سرمایه نشان می‌دهد که شاخص بورس روی عدد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ایستاده است و این در شرایطی است که بازار ۲۴ دی‌ماه و حدود یک ماه قبل، روی قله ۲ میلیون و ۱۹۷ هزار واحد قرار داشت. این یعنی در این بازه زمانی شاخص بورس در حدود ۴.۲ درصد افت را تجربه کرده است.

بورس به تله رکودی رفت

در این شرایط، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که بازار سهام طی هفته‌های گذشته، بیش از پیش در تله رکودی فرو رفته است. به باور آن‌ها، افزایش تنش‌های منطقه، نوسانات بازار ارز، همزمان با رکود موجود در بازار سهام از مهم‌ترین عوامل روند نزولی بورس طی هفته‌های پیشین هستند.

با این حال، روند بازار نشان می‌دهد که ارزش معاملات همچنان در کانال چهار هزار میلیارد تومانی دست‌وپا می‌زند. تحلیلگران اعتقاد دارند تا زمانی که ارزش معاملات تا سطوح نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومانی رشد نکند، خبری از تحرک قیمت در نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ بازار نخواهد بود.

پیش‌بینی وضعیت بورس

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: متاسفانه درحال‌حاضر این مسائل دست به‌دست هم داده‌اند و مانع از سرمایه‌گذاری مولد و اشتغال در کشور شده‌اند.

دارابی تاکید می‌کند: تا زمانی که سه مشکلی که عنوان کردم، حل نشود، روند کنونی بورس همچنان ادامه دارد.

وی با پیش‌بینی وضعیت بورس در یک ماه پایانی سال، عنوان می‌کند: احتمالا در همین حدودی که وجود دارد، یعنی کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نوسان خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بورس در سال ۱۴۰۳ نیز می‌گوید: شرایط بستگی به سیاست‌های اقتصادی در سال آینده دارد.