شهر خبر

وضعیت رمزارزها سال آینده چگونه می‌شود؟

رمز ارز وضعیت رمزارزها سال آینده چگونه می‌شود؟

بازار رمزارزها به ویژه بیت کوین درحال‌حاضر در وضعیت رکورد نسبی قرار گرفته که به احتمال زیاد، این رکود تا اواخر نیمه نخست سال ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر، قیمت بیت‌کوین به طور مداوم تغییر می‌کند. این ارز دیجیتال در سال‌های اخیر توجه بسیاری از افراد و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده و ارزش آن به شدت افزایش یافته است. هر چند که قیمت بیت‌کوین تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله تقاضا و عرضه، اخبار بازار و تصمیمات دولت‌ها قرار دارد. به عنوان مثال، در مدت زمان کوتاهی می‌تواند متغیرهایی مانند محدودیت‌های قانونی یا اطلاعات مربوط به استفاده از بیت‌کوین در کشورهای مختلف، تأثیر زیادی بر روند قیمت‌دهی به این ارز داشته باشند.

 بازار رمزارزها بر خلاف انتظارات اولیه مربوط به جهش احتمالی قیمت بیت کوین همزمان با راه‌اندازی صندوق‌های ETF در امریکا نه تنها پیشرفت مناسبی را تجربه نکرد؛ بلکه در هاله‌ای از رکود فرو رفته است.

از سوی دیگر، نخستین جلسه کمیته بازار آزاد فدرال امریکا در امسال میلادی که در تاریخ ۳۱ ژانویه برگزار شد نیز بر خلاف تصورات اولیه، نشانگر عقب نشینی فدرال رزرو از سیاست نرخ بهره بانکی خود نبوده و جروم پاول با لحنی محتاطانه سخن گفت.

مواضع رئیس فدرال رزرو در سخنرانی وی نشان داد که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، شاید فدرال رزرو اواخر نیمه نخست امسال میلادی، نسبت به آغاز فرآیند کاهش پله‌ای نرخ بهره بانکی در امریکا اقدام نماید که این موضوع از هیچ روی به سود بیت کوین و آلتکوین‌های بازار نخواهد بود.

درحال‌حاضر، نرخ بهره بانکی در امریکا همچنان بین ۵.۲۵ الی ۵.۵ درصد است که همچنان قدرت دلار را در بازار تثبیت نموده و منجر به افزایش شاخص آن نیز شده است. وضعیت فعلی ایجاد شده البته برای دیگر دارایی‌های سرمایه‌ای مانند طلا نیز صادق بوده و بازار طلا نیز در رکودی نسبی فرو رفته است.

بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی CNBC، بیش از ۷۰ درصد اقتصاددانان و کارشناسان بازار سرمایه امریکا معتقدند که احتمال آغاز کاهش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو تا پیش از ماه ژوئن تقریبا صفر یا نزدیک به صفر است.

شاخص مشاغل و ایجاد شغل در امریکا نیز عملکرد خوبی داشته و دولت موفق شده همزمان با ادامه سیاست نرخ بهره بانکی بالای فدرال رزرو، حدود ۳۵۳ هزار شغل در ماه ژانویه ایجاد نماید که این رقم تقریبا دو برابر انتظار و برآوردهای کارشناسان بوده است.

همین امر نیز منجر به کاهش فشار ماه‌های گذشته از فدرال رزرو شده و به نظر نمیرسد مهم‌ترین نهاد اقتصادی ایالات متحده درحال‌حاضر عجله چندانی برای آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی داشته باشد. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، نرخ بیکاری در امریکا نیز برای سومین ماه متوالی، روی ۳.۷ درصد ثابت مانده و خبری از افزایش نرخ بیکاری نیست.

در خصوص بیت کوین نیز باید گفت که طی هفته‌های گذشته، میزان نوسان قیمت این رمزارز همچنان بین ۴۲ الی ۴۸ هزار دلار قرار داشته و میزان معاملات بازار نیز شاهد جهش چشمگیری نبوده است. همانطور که در جدول زیر نیز ملاحظه می‌شود، میزان تغییرات قیمت بیت کوین از ابتدای امسال تاکنون تقریبا ثابت مانده و تقریبا در محدوده‌ای بی‌نوسان قرار دارد.

نکته مهم اینجاست که بر خلاف تصور بسیاری از فعالان بازار رمزارزها، متاسفانه شواهدی از جهش قیمت و آغاز روند گاوی بازار طی نیمه نخست امسال میلادی به چشم نمی‌خورد. به طور حتم، تا پیش از آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی در امریکا نیز وضعیت بازار به احتمال زیاد به شیوه کنونی ادامه خواهد داشت.

بدین معنا که به احتمال زیاد، نه شاهد جهش ناگهانی و چشمگیر قیمت خواهیم بود و نه ریزش. البته در خصوص روند ریزشی باید گفت که رخدادهای ناگهانی بازار مانند حمله سایبری هفته گذشته به شبکه ریپل و یا ورشکستگی احتمالی پروژه‌های رمزارز بزرگ می‌توانند منجر به آغاز روندی ریزشی شوند. اما در صورت حذف چنین فاکتورهایی از محاسبات و در صورت ادامه وضعیت به شکل فعلی، نباید منتظر ریزش سنگین قیمت‌ها باشیم.